BasBQ
Beef en Steak

Dry aged rib eye m.b.v. vlees rijpings zak 5/5

 
 
 
 

R@lph

Kooltjesharker
Berichten
193
Ik had al een hele tijd vlees rijpings zakken van Marmelot liggen. Een project dat ik graag nog een keer wilde proberen.

https://www.marmelot.com/vacuum-verpakken/vacuumzakken-en-rollen/vlees-rijpings-zakken.html

Vandaag bij de Makro tevens een Argentijnse ribeye meegenomen. Twee steaks eraf gesneden voor de referentie.
Het overige stuk in een vlees rijpings zak vacuum getrokken en op een rooster in de koelkast geplaatst.

Nu voorlopig veel geduld, dan is het tijdens de Kerstdagen (als het goed is) mooi klaar ;).

1lsoJiS.jpg


En de komende 30 dagen de koelkast in.

ITyylhx.jpg


2Aw27aK.jpg


Ben benieuwd. Word vervolgd.  :)

Inmiddels zijn we 1 week verder en is het vlees onaangeroerd in de koelkast blijven liggen bij +2?C.
Vacu?m rijpingszak lijkt goed te zitten. Gewichtsafname: 3%.

uyrJwJt.jpg


3DDG55E.jpg


Inmiddels zijn we 2 weken verder. Kleur is nu duidelijk donkerder aan het worden. Gewichtsafname: tot nu toe 6%

NtUP2ks.jpg


PQohaiW.jpg


Update:

Inmiddels zijn we 3 weken verder. Gewichtsafname is nu 9,1%.
Gedurende deze week begon er langzaam een apart luchtje in de koelkast te ontstaan. Ik begon me nu toch langzaam zorgen te maken of het proces wel goed ging :-/. Maar het was geen echte stank, vervelend of rottend luchtje. Het vacu?m zat immers nog steeds goed. Dus gewoon lekker laten liggen en geduldig verder afwachten.

Inmiddels zijn we 4 weken verder. Gewichtsafname 12,8%
Dat aparte luchtje bleef wel aanwezig maar werd niet als storend of vervelend ervaren. Het was in elk geval niet erger gaan ruiken. 
7o9e1bv.jpg


Inmiddels zijn we 5 weken verder. Gewichtsafname 15,5%
Op 23 november begonnen en vandaag op 1-1-2019 eruit gehaald. Totale gewichtsafname van 15,5% in 39 dagen tijd.

Het vlees heeft toch al die tijd redelijk zacht aangevoeld maar is wel stuk stugger geworden. Nu is het tijd om de vacu?mzak te verwijderen en het resultaat te bewonderen. De buitenste rand van het vlees is wel wat stugger, maar niet plastic hard, zoals ik dat op het forum eerder voorbij heb zien komen.
Ik heb de buitenzijden meteen redelijk ruim eraf gesneden en daarna in 5 steaks geportioneerd. Daarna per steak rondom de rand van circa 0,5-1cm verwijderd. Dat aparte luchtje is nu ook niet meer aanwezig.
Toch zonde dat je best een deel vlees weggooit.  Uiteindelijk zijn het hele mooie donker rode steaks geworden.
Het ziet er nu in elk geval prima uit en ben vooralsnog tevreden met het resultaat.

fOOL2YG.jpg


wAtyqlW.jpg


lkKyoNz.jpg


oaNdOt4.jpg


JbWH34c.jpg


De smaak was prima. Volgende keer nogmaals klaar maken maar dan samen met de referentiesteak voor de verschillen.

0dkYgpe.jpg
 
joeroen zei:
Dag R@lph,

Hoe is dit afgelopen??

Uiteindelijk prima. Update heeft even op zich laten wachten.
 
R@lph zei:
Toch zonde dat je best een deel vlees weggooit. 
Lekker meedraaien als je gehakt gaat maken..
 
Kleur van de steaks ziet er wel heel goed uit! Ook lekker sappig zo te zien. :D

Vriend van me draait ook altijd de randjes fijn en door het gehakt. Heerlijk voor burgers!
 
Kun je dat geurtje beschrijven... leek het wellicht een beetje op grasboter?
 
Sander72 zei:
Kun je dat geurtje beschrijven... leek het wellicht een beetje op grasboter?

Hoi Sander. Geurtje is lastig te beschrijven en ik heb geen idee hoe grasboter ruikt. Binnenkort maar eens kopen dan.
 
Doe geen moeite kerel, als je roomboter buiten de koelkast houdt dan ruikt dat vrij typisch. Grasboter heeft dat ook maar ruikt naast vettig nog wat landelijker. Ik kocht onlangs voor kerst zo'n 4 kilo dry aged ribstuk en dat rook zalig... vergelijk met grasboter kwam daarbij op. Het was zalig!
 
Sander72 zei:
Doe geen moeite kerel, als je roomboter buiten de koelkast houdt dan ruikt dat vrij typisch. Grasboter heeft dat ook maar ruikt naast vettig nog wat landelijker. Ik kocht onlangs voor kerst zo'n 4 kilo dry aged ribstuk en dat rook zalig... vergelijk met grasboter kwam daarbij op. Het was zalig!

alles op zeker  :(
 
Ridevi71 zei:
Sander72 zei:
Doe geen moeite kerel, als je roomboter buiten de koelkast houdt dan ruikt dat vrij typisch. Grasboter heeft dat ook maar ruikt naast vettig nog wat landelijker. Ik kocht onlangs voor kerst zo'n 4 kilo dry aged ribstuk en dat rook zalig... vergelijk met grasboter kwam daarbij op. Het was zalig!

alles op zeker  :(

:p
 
Sander72 zei:
Ridevi71 zei:
Sander72 zei:
Doe geen moeite kerel, als je roomboter buiten de koelkast houdt dan ruikt dat vrij typisch. Grasboter heeft dat ook maar ruikt naast vettig nog wat landelijker. Ik kocht onlangs voor kerst zo'n 4 kilo dry aged ribstuk en dat rook zalig... vergelijk met grasboter kwam daarbij op. Het was zalig!

alles op zeker  :(

:p

Wist het  :-S
 
Terug
Bovenaan Onderaan