Beef en Steak

Discussie draadje Kipsitter (BCC) (afgesplitst)

Volgens jouw theorie kan je een biefstuk in de pan bakken aan 1 kant. De warmte zou zich toch netjes verspreiden volgens jou en je hebt een homogene garing.

Doordat je dit zegt is het duidelijk dat je niet begrijpt wat ik bedoel, maar dat geeft niet.
Zoals ik zei: ik heb niet het idee dat ik je ga overtuigen :)
 
Ik heb dit draadje afgesplitst van mijn laatste BBQ aanwinst, aangezien het in dat draadje ver off topic ging.
Dit is een aardig onderwerp dus daarom gesplitst.
Uit ervaring weet ik en als je wat Natuurkunde kennis hebt, dat de vloeistof in het blik niet zal gaan koken voordat de kip ook 100 graden is.
Het stukje van Ralph klopt redelijk maar met de reden van de malsheid door het verdampende vocht slaat hij m.i. de plank mis.
Met dat gietijzeren ding

1726669250798.png

Gaat dat ook niet gebeuren.
Dit Natuurkundige fenomeen heb je ook met een plastic bekertje water, als je daar een op correcte wijze een vlam onder houdt smelt het bekertje niet maar warmt het water op
 
Laat ik het nog eens proberen:
Je kan een vlam onder plastic/papier houden en zo water koken. Echter de kip zit daar nog bovenop. Ergo, het water zal koken voordat de kip 100 graden is.
Dus nee, het is geen goede vergelijking. Zeker niet omdat op 100 graden bakken ook voor verschillende kerntemperaturen zorgt op verschillende plekken.
 
Lekker op het spit doe je mij het grootste plezier mee :-) eer men klaar is met deze discussie heb ik er al een paar klaar & op 🤣


Ik wil mijn kip sowieso geen 100 graden kern en of er wel of niet wat vocht zou verdampen 🤷‍♂️opdrinken doe je het daarna toch niet meer
 
Laat ik het nog eens proberen:
Je kan een vlam onder plastic/papier houden en zo water koken. Echter de kip zit daar nog bovenop. Ergo, het water zal koken voordat de kip 100 graden is.
Dus nee, het is geen goede vergelijking. Zeker niet omdat op 100 graden bakken ook voor verschillende kerntemperaturen zorgt op verschillende plekken.

Je gedachte gaat fout bij het punt dat de kip er bovenop zit, de kip zit er namelijk helemaal omheen.
 
Je gedachte gaat fout bij het punt dat de kip er bovenop zit, de kip zit er namelijk helemaal omheen.
? Dus jij doet het blikje in de holte zoals een citroen? Zonder uit te steken? En je durft te beweren dat de buitenkant even warm is als de binnenkant?
 
@Kabouter, het is lastig om je ongelijk toe te geven dat heb ik uit eerdere discussies met jou hier al gemerkt.

lees dit eens dit is proefondevindelijk bewezen.

Je doelt op dat je alleen indirect kan doen op een primo? Dat is pertinent onwaar, het spijt me maar jij hebt ongelijk.
 
@Kabouter, het is lastig om je ongelijk toe te geven dat heb ik uit eerdere discussies met jou hier al gemerkt.

lees dit eens dit is proefondevindelijk bewezen.


Interessant artikel!
Het bier komt dus niet eens boven de 54°, terwijl de borst 72 graden is. Zo'n groot verschil had ik niet verwacht eigenlijk!

Je doelt op dat je alleen indirect kan doen op een primo? Dat is pertinent onwaar, het spijt me maar jij hebt ongelijk.

Lees het artikel ff, en herzie je mening dan.
 
Prachtig artikel! Kijk je even naar de plaatjes en de grafieken? Als je het blikje helemaal naar binnen duwt dan ja, dan is het bier kouder. Laat je het blikje voor een groot deel erbuiten dan is het bier warmer. Dat is juist wat ik zeg...

(Oké, ik had het over koken, daar was ik een tikkie enthousiast)
 
Je doelt op dat je alleen indirect kan doen op een primo? Dat is pertinent onwaar, het spijt me maar jij hebt ongelijk.
Lezen schijnt heel moeilijk te zijn, dat heb ik nooit gezegd.
zuiver indirect heb ik gezegd, indirect is op alle BBQ's met deksel mogelijk

Maar dat was een andere discussie, ik ga niet weer splitsen;)
 
Prachtig artikel! Kijk je even naar de plaatjes en de grafieken? Als je het blikje helemaal naar binnen duwt dan ja, dan is het bier kouder. Laat je het blikje voor een groot deel erbuiten dan is het bier warmer. Dat is juist wat ik zeg...

(Oké, ik had het over koken, daar was ik een tikkie enthousiast)

Tjah, als je het water op de kolen gooit kookt het al voordat je de kans had om de kip op de bbq te zetten. Als we zo gaan redeneren kan ik er nog wel een paar verzinnen
 
Oeps, ik had niet verwacht dat mijn commentaar meteen zo opgepakt zou worden (wellicht had iemand anders het in mijn plaats gedaan)
Oei, de meningen zijn flink verdeeld 🫣
Op Youtube ook al 😅

Als alles op tijd binnen komt dan ga ik het zaterdag uitproberen (y)
Misschien blijkt het wel een totaal waardeloos ding te zijn, sja, dan weet ik dat ook weer 🤷‍♂️



Heb hem al onderweg, dus ga het nu gewoon proberen.
Maar rotisserie is idd altijd goed (staat al in mn winkelmandje voor later, plus wat dingetjes voor het pizzabakken) (y)
Sowieso heeft de gietijzeren chicken-sitter een voordeel welke je niet eenvoudig hebt met een blikje! Sapjes uit de kip lopen in de chicken-sitter, dus aardappeltjes/groentjes erin mee laten garen en die nemen vet/smaak van de kip op 👌🏻
 
Oeps, ik had niet verwacht dat mijn commentaar meteen zo opgepakt zou worden (wellicht had iemand anders het in mijn plaats gedaan)

Sowieso heeft de gietijzeren chicken-sitter een voordeel welke je niet eenvoudig hebt met een blikje! Sapjes uit de kip lopen in de chicken-sitter, dus aardappeltjes/groentjes erin mee laten garen en die nemen vet/smaak van de kip op 👌🏻

Pfff, ik heb er inmiddels spijt van dat ik dat überhaupt heb gedeeld 😅 Geen idee dat dat zo'n discussie ging worden.

Erger nog, heb het allemaal nog eens bekeken en ik ben bang dat die kipsitter waarschijnlijk niet eens in de nieuwe bbq gaat passen 🫣
Dus tzt dan toch maar in de offset of gewoon in de oven in de keuken. En met iets van vocht in het reservoir, gewoon omdat het kan 🤷‍♂️

Je hebt helemaal gelijk over de opvangschaal, daar kan idd wat anders bij in, krieltjes ofzo, is vast lekker 🥳
 
Laatst bewerkt:
Lezen schijnt heel moeilijk te zijn, dat heb ik nooit gezegd.
zuiver indirect heb ik gezegd, indirect is op alle BBQ's met deksel mogelijk

Maar dat was een andere discussie, ik ga niet weer splitsen;)
Sorry Ewald. Jij refereert erna en ik heb een goed voorbeeld gegeven met een wga waarop je ook zuiver indirect kan doen. (Wat ook kan op andere kamados dan een primo). Het is nogal flauw om dat aan te halen, zonder ook maar ooit aan te geven waarom het niet kan op iets anders dan een primo, en dan te zeggen oh ik ga er niet op in.
 
ik heb een goed voorbeeld gegeven met een wga waarop je ook zuiver indirect kan doen. (Wat ook kan op andere kamados dan een primo).
Dit is wat ik bedoel met lezen schijnt moeilijk te zijn. Ook dat heb ik nooit gezegd, en een WGA is geen kamado.
En nu weer graag ontopic, anders heb ik dit draadje voor niks gesplitst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan