BasBQ
Beef en Steak

De spijker mag niet leeg blijven

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Omdat ik nu toch een spijker in de balk heb zitten en mijn hammetje zijn derde week in gaat.
Heb ik vandaag maar vast weer een plattebil met vetrand meegenomen.
Deze is gepekeld met colorozozout, suiker, jeneverbessen, laurier en zwarte peper. Naar het recept van Helldaddy.
Het is de bedoeling om deze naar een week of 2 te roken met vuren en vers dennenhout. Dit om te kijken of ik de zelfde rooksmaak er aan kan krijgen als aan de echte Schwarzwalderschinken.
Na het roken gaat hij aan de spijker tot 12 januari.
Leek me een leuk project voor de nieuwjaars receptie.
DSC03013.jpg
 
mij ook Bert, ben heel benieuwd
 
*kwijl*
 
structor zei:
O ja en wanneer gaat de wissel plaats vinden, ik ben ook nieuwsgierig naar je hammmmmmmmmmm
Begin volgende week
 
Tot de 12e dan maar
 
Krijg meer en meer zin in de 12e.....hoe zou dat toch komen....
 
dennen hout Zit toch een hoop hars in?
 
riona zei:
dennen hout Zit toch een hoop hars in?

Vurenhout is van de fijnspar en bevat geen hars.
Neem je grenen wat van de grove den komt bevat dat meer hars.
Hoe dan ook volgens de originele receptuur wordt het gerookt op vers dennen hout. Logisch want daar staat het zwarte woud vol mee.
Net als b.v. Tiroler schinken die ook op dennenhout wordt gerookt.
 
Even voor de zekerheid, heb je het hier over koud roken?

Ik heb al eerder aangegeven dat het koudroken van grote stukken me ook mooi lijkt, maar heb de stap helaas nog niet genomen. Wat voor vlees heb je exact gebruikt en met name, waar kan ik dat vinden? Heeft Hanos het zo liggen of moet ik het bij een scharrelslager op bestelling zien te krijgen?
 
coelho zei:
Even voor de zekerheid, heb je het hier over koud roken?

Ik heb al eerder aangegeven dat het koudroken van grote stukken me ook mooi lijkt, maar heb de stap helaas nog niet genomen. Wat voor vlees heb je exact gebruikt en met name, waar kan ik dat vinden? Heeft Hanos het zo liggen of moet ik het bij een scharrelslager op bestelling zien te krijgen?

Ja koud roken.
Ik heb een varkens platte bil genomen met het randje vet er nog op. Gewoon regulier varkensvlees verkrijgbaar op ieder vlees verkooppunt.
Die van mij is van de C1000 op dit moment in de reklame voor ? 4.98 per kilo.
 
Ik had dit nieuwe draadje blijkbaar gemist Bert, dank voor de tip.
Hoe en met/in welke Q doe je het koud roken? Ik heb een CSG met mot hier nog liggen maar omdat je spreekt over vers dennenhout zul je dat dus anders doen.
Mogelijk heb je dat ook in een draadje ergens als staan, kon het echter (nog) niet vinden.
 
RedFox zei:
Ik had dit nieuwe draadje blijkbaar gemist Bert, dank voor de tip.
Hoe en met/in welke Q doe je het koud roken? Ik heb een CSG met mot hier nog liggen maar omdat je spreekt over vers dennenhout zul je dat dus anders doen.
Mogelijk heb je dat ook in een draadje ergens als staan, kon het echter (nog) niet vinden.

Geert, ik leg een ring briketten dakpansgewijs door mijn bbq. Daarop komen blokjes vurenhout met daarop verse dennentakken. Een soortgelijke manier heb ik ook gebruikt bij de beef jerky. Je temperatuur blijft mooi laag en je hebt langdurig rook.
 
En dennentakken....waar zitten die ook alweer aan :)
(Lang leve kerstmis)
 
Terug
Bovenaan Onderaan