BasBQ
Beef en Steak

De kip en het ei... en de tomaat en... 😁

 
 

JasperB

Vuurmaker
Berichten
80
Goedendag beste forumleden,

Deze week liep ik met het idee om een hele kip te maken met vulling. Een beetje het idee van een gevulde kalkoen, alleen dan in het klein. Daarnaast keek ik er naar uit om de gevulde tomaten te maken die hier al vaker op het forum voorbij komen. Voor de korte versie: het was een topper! (Al zeggen mijn gasten en ikzelf het zelf... 🤗)

Voor de wat langere versie zal ik beschrijven hoe ik te werk ben gegaan. Allereerst natuurlijk de hele kip die moest worden uitgebeend. Dit was een klusje dat ik nog niet eerder had gedaan, maar met hulp van een goede uitleg die op YouTube stond is het gelukt 😅. Vervolgens de vulling. Deze bestond uit kipgehakt, paprika, ui, champignon, knoflook, rode peper, ei, paneermiddel, Parmezaanse kaas en uiteraard de nodige kruiden. Voor het vullen heb ik eerst de kip van binnen in de rub gezet, bekleed met pancetta en tenslotte helemaal opgevuld met de vulling. De kip heb ik daarna met vleestouw dichtgenaaid waar na ik het geheel nog een laatste maal in de Rub heb gezet.

Qua bereiding heb ik indirect op 120°C aangehouden, waarbij ik de temperatuur gedurende bereiding langzaam naar circa 180°C heb gebracht. Bij een kerntemperatuur van 65°C een eenvoudige bbq glaze aangebracht en vervolgens door naar 72°C. Totaal heeft de kip er zo'n vier uur op gelegen. Na een korte rustpauze van circa 10min kon het feestmaal beginnen! De kip was heerlijk mals en sappig en de vulling sloot mij aan. Het aansnijden van de kip viel mij ook reuze mee. Waar ik van te voren gedacht had dat het uit elkaar zou vallen, bleven de plakken mooi vast. Erg geslaagd allemaal, waarbij ik de gevulde tomaten ook een hit vond!

Hieronder de foto's, goed weekend nog!

20210507_211928.jpg



20210507_212041.jpg



20210507_214309.jpg



20210507_223206.jpg



20210507_223735.jpg



20210507_224049.jpg



20210507_225650.jpg



20210508_154210.jpg



20210508_154230.jpg



20210508_180106.jpg



20210508_194213.jpg



20210508_195211.jpg



20210508_195448.jpg



20210508_195453.jpg
 
Zo dat ziet er goed uit! Dat heeft idd vast gesmaakt
 
Wat een geweldig gerecht en die tomaten zie er inderdaad ook erg smakelijk uit.
 
Dat heb je mooi gedaan bedankt voor het delen ga in de toekomst dat misschien wel kopiëren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
geweldig. zit is een hele lekkere zo te zien
zal gesmaakt hebben
 
Gaaf project. Heb ik nog nooit eerder gezien zo. Alle botjes uit de kip gehaald maar het velletje heel gelaten?
Lijkt me een lekker maaltje. Top
 
Mooi recept, ziet er heel lekker uit!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Leuk gedaan zo.
 
Gaaf project. Heb ik nog nooit eerder gezien zo. Alle botjes uit de kip gehaald maar het velletje heel gelaten?
Lijkt me een lekker maaltje. Top
Ja inderdaad, karkas en de botjes van de bouten en vleugels verwijderd en dan is het de truc om het vel onbeschadigd te laten. 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Mooie bereiding. Ga ik ook een keer proberen. Hou wel van vullen..
 
Mooi recept !! je was ongetwijfeld goed gevuld :ROFLMAO: *Pun intended*
 
Nou, dit ziet er mooi uit geweldig project. Veel werk maar een top resultaat. Waardering en hulde.
Het ziet er al lekker uit, dus het al zo zeker gesmaakt hebben,

Leuke standjes voor dd tomaten. Waar heb je die weg gehaald?
 
Nou, dit ziet er mooi uit geweldig project. Veel werk maar een top resultaat. Waardering en hulde.
Het ziet er al lekker uit, dus het al zo zeker gesmaakt hebben,

Leuke standjes voor dd tomaten. Waar heb je die weg gehaald?
Dat Peter, zijn mijn ultra exclusieve tomatenhouders... :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Nee hoor het zijn RVS eierhouders van de Ikea, die 15 jaar werkeloos in de kast hebben gestaan! 🤗 Tig keer op het punt gestaan om ze weg te doen, tot het moment dat ik mij afvroeg hoe ik die tomaten een beetje stabiel kon laten staan op de BGE. En de oplossing en toepassing was daar!

Geen idee of die dingen überhaupt nog in het assortiment van Ikea zitten trouwens.
 
Top gerecht. Bedankt voor het delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan