Daarom geef ik ook aan dat het vooral anekdotisch bewijs is. Wat gezegd wordt door de meer ervaren mannen is dat BGE wat makkelijker terugkoelt tov KJ. KJ lijkt daardoor stabieler te zijn. Verder kan het ene materiaal iets meer infrarood straling geven dan de andere en bepaald de vorm ook de luchtstroom dus of er al dan niet hotspots zijn etc... Dan krijg je een verschil van een paar procent die waarschijnlijk volledig teniet gedaan wordt door er iets anders mee te werken. Dus onder de streep tellen dan uiteindelijk gewoon de garantie en de opties.Ik zou vooral afgaan op de specificaties die voor jou belangrijk zijn en letten op de garantievoorwaarden.
Er zit aanzienlijk verschil (optisch) tussen de soort keramiek dat KJ en BGE gebruikt. Merken zeggen uiteraard allemaal dat hun keramiek het beste is, maar dat is lastig objectief te beoordelen. Een Kamado waarop een goede garantie wordt gegeven (zoals alle genoemde opties) zou ik aanhouden als maatstaf. Daarnaast verschilt het soort keramiek per merk en bestaat er eigenlijk geen "regulier" keramiek (er zijn veel verschillende samenstellingen van keramiek dus ook hier is het lastig te bepalen wat daadwerkelijk het kwaliteitsverschil is). Wel moet corodiet keramiek een minimaal % corodiet bevatten om zo verkocht te mogen worden. Corodiet keramiek heeft als voordeel dat het stabieler is en daardoor beter bestand tegen temperatuur schokken (snel opwarmen/afkoelen). Garantievoorwaarden geven aan hoeveel vertrouwen een fabrikant daadwerkelijk heeft in zijn product. Als moet je dit wel in verhouding zien tot de prijs uiteraard (50% v.d. prijs en 20 jaar garantie kan nog steeds een prima optie zijn vs levenslang maar veel duurder).
Qua chineese fabrikanten is er overigens niet één fabriek (al neem ik wel aan dat Basterd, Grizzly & Grill Guru uit dezelfde fabriek komen). Ook niet gek want China is veruit de grootste fabrikant van keramisch materiaal (+/-5x meer productie van keramiek producten dan de nr 2). De meeste kamado's komen dan ook uit China. Kamado Joe en MasterBuild worden daar overigens ook gemaakt. Volgens mij wordt alleen het keramiek van BGE in de VS (Mexico??) gemaakt.
Je gaat met geen van de opties een verkeerde keuze maken, allemaal prima producten. Zelf heb ik gekozen voor de Grizzly qua prijs en standaard opties, maar het had net zo goed een masterbuild of KJ kunnen zijn.
Ik zie overigens dat 200 Fahrenheit naast grizzly grills ook Grill Guru en Bastard heeft. Dan hoef je in ieder geval over de garantie minder zorgen te maken dat ze over 20 jaar niet meer bestaan ofzo.
@M_grill Tijdens mij zoektocht twijfelde ik tussen de KJC2 en KJC3, KJC1 viel voor mij meteen af vanwege het scharnier. Het was voor mij het verschil in prijs dubbel en dwars waard. Nooit meer last dichtslaande kamado. Zelf leer je snel genoeg aan dat je hem rustig moet sluiten, maar het zijn de gasten die nog eens onverwacht het ding laten dichtvallen. Overigens heb ik uiteindelijke een BJ3 genomen, daar is de scharnier onmisbaar vanwege het gewicht van de deksel.