BasBQ
Beef en Steak

De grote kamado zoektocht

ik snap niet waarom iedereen persé zijn KJ half open wil zetten?

Ikzelf heb een BGE L en een KJ I, het deksel van de BGE is een stuk lichter als de KJ I maar op die nu half open te zetten, dat heb ik bij geen 1 van de 2 ooit gemist.

De KJ II is inderdaad veel lichter om open te doen, maar mij vrouw (en dat is zeker en vast geen bodybuilder en maar 1m58 groot) ondervindt geen problemen om noch de BGE noch de KJ I open te doen.
 
Stijn,

Ik wil hem niet echt half open zetten, maar eerder schrik dat visite eens rap wil gluren en door de ontsnapte warmte het deksel ineens laten vallen. Zelf ook al eens gemerkt dat ik het deksel wat te enthousiast dicht deed en ff schrik had.
Maar om hem nu persé in te ruilen voor een 2, zie ik niet direct de nood in.
En zo zwaar is het deksel nu niet.
 
Ik zou vooral afgaan op de specificaties die voor jou belangrijk zijn en letten op de garantievoorwaarden.

Er zit aanzienlijk verschil (optisch) tussen de soort keramiek dat KJ en BGE gebruikt. Merken zeggen uiteraard allemaal dat hun keramiek het beste is, maar dat is lastig objectief te beoordelen. Een Kamado waarop een goede garantie wordt gegeven (zoals alle genoemde opties) zou ik aanhouden als maatstaf. Daarnaast verschilt het soort keramiek per merk en bestaat er eigenlijk geen "regulier" keramiek (er zijn veel verschillende samenstellingen van keramiek dus ook hier is het lastig te bepalen wat daadwerkelijk het kwaliteitsverschil is). Wel moet corodiet keramiek een minimaal % corodiet bevatten om zo verkocht te mogen worden. Corodiet keramiek heeft als voordeel dat het stabieler is en daardoor beter bestand tegen temperatuur schokken (snel opwarmen/afkoelen). Garantievoorwaarden geven aan hoeveel vertrouwen een fabrikant daadwerkelijk heeft in zijn product. Als moet je dit wel in verhouding zien tot de prijs uiteraard (50% v.d. prijs en 20 jaar garantie kan nog steeds een prima optie zijn vs levenslang maar veel duurder).

Qua chineese fabrikanten is er overigens niet één fabriek (al neem ik wel aan dat Basterd, Grizzly & Grill Guru uit dezelfde fabriek komen). Ook niet gek want China is veruit de grootste fabrikant van keramisch materiaal (+/-5x meer productie van keramiek producten dan de nr 2). De meeste kamado's komen dan ook uit China. Kamado Joe en MasterBuild worden daar overigens ook gemaakt. Volgens mij wordt alleen het keramiek van BGE in de VS (Mexico??) gemaakt.

Je gaat met geen van de opties een verkeerde keuze maken, allemaal prima producten. Zelf heb ik gekozen voor de Grizzly qua prijs en standaard opties, maar het had net zo goed een masterbuild of KJ kunnen zijn.
Daarom geef ik ook aan dat het vooral anekdotisch bewijs is. Wat gezegd wordt door de meer ervaren mannen is dat BGE wat makkelijker terugkoelt tov KJ. KJ lijkt daardoor stabieler te zijn. Verder kan het ene materiaal iets meer infrarood straling geven dan de andere en bepaald de vorm ook de luchtstroom dus of er al dan niet hotspots zijn etc... Dan krijg je een verschil van een paar procent die waarschijnlijk volledig teniet gedaan wordt door er iets anders mee te werken. Dus onder de streep tellen dan uiteindelijk gewoon de garantie en de opties.

Ik zie overigens dat 200 Fahrenheit naast grizzly grills ook Grill Guru en Bastard heeft. Dan hoef je in ieder geval over de garantie minder zorgen te maken dat ze over 20 jaar niet meer bestaan ofzo.


@M_grill Tijdens mij zoektocht twijfelde ik tussen de KJC2 en KJC3, KJC1 viel voor mij meteen af vanwege het scharnier. Het was voor mij het verschil in prijs dubbel en dwars waard. Nooit meer last dichtslaande kamado. Zelf leer je snel genoeg aan dat je hem rustig moet sluiten, maar het zijn de gasten die nog eens onverwacht het ding laten dichtvallen. Overigens heb ik uiteindelijke een BJ3 genomen, daar is de scharnier onmisbaar vanwege het gewicht van de deksel.
 
Hm de opmerking over de dichtslaande kamado vind ik wel een goede, ik had alleen nagedacht over het gewicht van het optillen. Nu begin ik toch weer te twijfelen als ik alle voordelen optel (air vent/fiberglass rand/airlift). 🤔

Heeft iemand ervaring me de afbladerende verf van de airvent van KJ C2/3?
 
Ik heb zojuist de KJ1 besteld bij de Wit in schijndel. Voor diegene die ook opzoek is. Ze hebben er nog 2 in verpakking en 1 als showmodel.

Volgende week woensdag wordt ie geleverd.
 
Hm de opmerking over de dichtslaande kamado vind ik wel een goede, ik had alleen nagedacht over het gewicht van het optillen. Nu begin ik toch weer te twijfelen als ik alle voordelen optel (air vent/fiberglass rand/airlift). 🤔

Heeft iemand ervaring me de afbladerende verf van de airvent van KJ C2/3?

dicht slaan? heb ik niet echt last van, wel moet ik toegeven als ik na een lange periode gebruik van de BGE weer de KJ gebruik ik de eerste 2 keer moet opletten bij het sluiten opdat die zwaarder is, maar dat is ook maar gewenning.
In mijn ogen blijft die KJ 2/3 scharnier een gadget.

Wat ik hoor vertellen over die afbladerende verf is dat ze telkens een nieuwe sturen maar telkens een met hetzelfde probleem.
 
Stijn,

Ik wil hem niet echt half open zetten, maar eerder schrik dat visite eens rap wil gluren en door de ontsnapte warmte het deksel ineens laten vallen. Zelf ook al eens gemerkt dat ik het deksel wat te enthousiast dicht deed en ff schrik had.
Maar om hem nu persé in te ruilen voor een 2, zie ik niet direct de nood in.
En zo zwaar is het deksel nu niet.
Dat moeten ze bij mij echt niet doen, daar kan ik erg pissig om worden. Kijken mag, maar wel op een moment welk ik bepaal. Dan kan ik eerst de luchttoevoer afsluiten voordat de temperatuur omhoog schiet door een plotselinge luchtstroom.
 
Ik heb zojuist de KJ1 besteld bij de Wit in schijndel. Voor diegene die ook opzoek is. Ze hebben er nog 2 in verpakking en 1 als showmodel.

Volgende week woensdag wordt ie geleverd.

De wit in schijndel zit bij mij in de buurt, verkopen ze het showmodel tegen dezelfde prijs als degene in de verpakking?
 
De wit in schijndel zit bij mij in de buurt, verkopen ze het showmodel tegen dezelfde prijs als degene in de verpakking?

Ik denk dat ze, zo lang ze nog verpakte hebben, het showmodel niet verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Heb meer dan 10 jaar op een goedkope Chinese kamado gekookt. Nog geen 250 euro via eBayy en voor die prijs ook nog netjes voor de deur afgeleverd. Had met een facelift nog een aantal jaren dienst kunnen doen.

Toen er steeds meer spelers op de markt kwamen zag ik ook de kwaliteit achteruit gaan van de Chinese kamdo's.

Sommige veroverde de markt alla de jaren 70 toen Japanse auto's de markt bestormde. Voor de prijs t.o.v. Europese modellen, zat er een radio in enz.. Dat argument zie ik ook bij kamdo's. Er zitten zoveel accessoires bij is vaak een doorslaggevende factor.

KJ was voor mij geen keuze omdat ik de kleur vreselijk vind en lees ook dat de service niet altijd op orde is. Het afbladderen van.. is een no go voor de prijs die ze rekenen. Het waarom dit nog niet is opgelost zegt genoeg.

Het is persoonlijk, heeft te maken met een budget of wat je er voor uit wilt geven. Bij juist gebruik ga je echt geen verschil proeven tussen een kamado van 200 euro of 2000.

.
 
Hm de opmerking over de dichtslaande kamado vind ik wel een goede, ik had alleen nagedacht over het gewicht van het optillen. Nu begin ik toch weer te twijfelen als ik alle voordelen optel (air vent/fiberglass rand/airlift). 🤔

Heeft iemand ervaring me de afbladerende verf van de airvent van KJ C2/3?

Dat dicht slaan is wat overroepen. Mijne dealer gebruikt het voorbeeld om liever een Classic2 te verkopen en dat deed me in het begin twijfelen. Het kan zijn als je het deksel opent, dat er hele hete lucht ontsnapt en dat tegen je blote pols komt en je hem zou laten vallen. Niet dat ik dit al echt heb voor gehad, maar ik licht het deksel lichtjes en neem het handvat zo ver mogelijk vast. Maar ik weet dat en zeg meteen tegen de mensen die op bezoek komen dat het geen peepshow is en dat ik niet wil dat ze het deksel zomaar opheffen. Dus dat probleem doet zich niet voor.

Als je budget hebt voor de 2, lekker doen. Wil je het goedkoper, neem dan de 1.

Afbladerende verf heeft denk ik iedereen last van die een 2 of hoger heeft. KJ ruilt deze steeds zonder problemen totdat ze een definitieve oplossing hebben. Naar mijn mening zouden ze beter de margrietschijf van de 1 geven in afwachting tot een oplossing voor die andere topvent. Ik wacht gewoon tot ze dit in orde hebben en koop me dan eentje.
 
KJ was voor mij geen keuze omdat ik de kleur vreselijk vind en lees ook dat de service niet altijd op orde is. Het afbladderen van.. is een no go voor de prijs die ze rekenen. Het waarom dit nog niet is opgelost zegt genoeg.
Hier ben je weer. Het begint er meer en meer op te lijken dat je persoonlijk een probleem met Kamado Joe hebt. Je hebt er zelf geen, maar spuwt er wel telkens je gal op.

Nogmaals, de service van KJ is 'TOP'. Eender wat eraan scheelt, binnen no time krijg je de vervangdelen zonder ook maar 1 discussie te voeren.

Dat van die afbladerende verf is enkel en alleen vanaf de 2 en hogere modellen. De Classic 1 heeft dit probleem niet omdat deze nog een klassieke margrietschijf heeft, zoals de meeste andere merken waaronder ook BGE. Daar vind ik ook dat KJ het iets anders mocht aanpakken, maar laat me dat niet tegen houden op een KJ te kopen en zeker geen Classic 1. Dat is een probleem dat uiteindelijk wordt opgelost voor iedereen.

Wat de kleur betreft, ben ik ook geen fan van rood, maar maar prijs/kwaliteit/uitrusting/service, vind ik dat KJ er nog steeds bovenuit steekt. De Classic 2 is trouwens ook in het zwart te krijgen.

Ik snap dat je liever een andere hebt, maar dat is nog geen reden om hier continu een merk zitten af te kraken waar je totaal geen ervaring mee hebt, terwijl de meesten hier die een KJ hebben er vol lof over zijn.
 
Afbladerende verf heeft denk ik iedereen last van die een 2 of hoger heeft. KJ ruilt deze steeds zonder problemen totdat ze een definitieve oplossing hebben. Naar mijn mening zouden ze beter de margrietschijf van de 1 geven in afwachting tot een oplossing voor die andere topvent. Ik wacht gewoon tot ze dit in orde hebben en koop me dan eentje.
Een beetje rare strategie om iets met af-gebladderde verf om te ruilen voor een versie die ook afbladdert. :oops:

Kennelijk zijn ze NOG niet in staat om het probleem bij de kern (fabrikanten) aan te pakken. Gezien de prijs die ze rekenen niet echt een goede prijs/kwalitiet verhouding.

Je aanname dat ik een persoonlijk probleem heb met KJ klopt niet. Schrijf gewoon wat ik lees en denk maar trap blijkbaar op een zeer teentje van een KJ gebruiker die het persoonlijk maakt.

En verklaar ook even 'hier ben je weer' ????? Continu een merk afkraken waar lees je dit?????
 
Laatst bewerkt:
Hier ben je weer. Het begint er meer en meer op te lijken dat je persoonlijk een probleem met Kamado Joe hebt. Je hebt er zelf geen, maar spuwt er wel telkens je gal op.



Ik snap dat je liever een andere hebt, maar dat is nog geen reden om hier continu een merk zitten af te kraken waar je totaal geen ervaring mee hebt, terwijl de meesten hier die een KJ hebben er vol lof over zijn.

Verklaar je nader met 'hier ben je weer'.

Waar lees je dit dat ik continu KJ afkraakt?
 
2 puntjes:

garantie:
persoonlijk vind ik de service van BGE net iets beter als die van KJ, het probleem van de afbladerende verf wordt niet echt opgelost, ok, je krijgt een nieuwe maar met identiek hetzelfde probleem (je wil toch ook niet telkens naar de garage om de software van je wagen te laten resetten, je wil dat ze het oplossen, PUNT).
Verder circuleert er hier ook nog een verhaal van een KJ 3 of BJ 3 waar ze het probleem oplosten door te zeggen "verbuig de haakjes maar met een tang", vind ik ook niet kunnen voor zo een merk.
Anderzijds, als je dan naar de garantieverhalen van Bastard kijkt zijn die nog slecht als die van KJ, daarom dat ik ook zeg dat die van BGE volgens mij de beste zijn, net daaronder KJ,...

Bezoek die de Q opent????
Is bij mij nog NOOIT, maar dan ook NOOIT gebeurd, zelfs geen aanstalte toe gamaakt.
Als de mensen geïnteresseerd zijn praten ze er eerst over en vragen dan, mag ik eens kijken.
Een nozem die zomaar erin gaat kijken komt er de volgende keer ook niet meer in.
 
Een beetje rare strategie om iets met af-gebladderde verf om te ruilen voor een versie die ook afbladdert. :oops:

Kennelijk zijn ze NOG niet in staat om het probleem bij de kern (fabrikanten) aan te pakken. Gezien de prijs die ze rekenen niet echt een goede prijs/kwalitiet verhouding.

Je aanname dat ik een persoonlijk probleem heb met KJ klopt niet. Schrijf gewoon wat ik lees en denk maar trap blijkbaar op een zeer teentje van een KJ gebruiker die het persoonlijk maakt.

En verklaar ook even 'hier ben je weer' ????? Continu een merk afkraken waar lees je dit?????

Dit is al de 2de keer dat je in een topic de aanval op KJ doet. Ik ben idd een tevreden gebruiker van de KJ, zoals 'iedereen' met een KJ hier. Jij hebt er geen, maar bent de enige die er een probleem van maakt. Dus ja, dan lijkt het erop dat je persoonlijk een appeltje te schillen hebt met KJ. Geen idee waarom.

Elk merk wil zich van het andere merk onderscheiden. KJ staat erom bekend dat ze wat innovatiever willen zijn ten opzichte van andere en daar hoort die topvent bij. Jammer genoeg loopt het niet zoals ze willen. BGE heeft dat probleem niet omdat ze de oude margrietschijf gebruiken die ze bij de KJ Classic 1 ook gebruiken. Persoonlijk vind ik ook dat KJ het anders zou kunnen aanpakken en die topvent ruilen voor een klassieke margrietschijn totdat ze een definitieve oplossing hebben. KJ heeft deze ontwikkeld omdat de mensen vooral klachten hebben over margrietschijven die zich ontregelen bij het openen van het deksel. En dat niet alleen bij KJ, want ik heb een vriend met een BGE en bij hem heb ik ook die rondellen geplooid zodat het allemaal wat strakker zit. Kan ik dan ook zeggen dat ze bij BGE dan ook geen goede prijs/kwaliteitverhouding hebben dat ze daar zelfs geen oplossing voor hebben terwijl ze een 'pak' duurder zijn?

Dus ja, je kan liefhebber zijn van een merk of niet, maar de manier waarop je telkens je gal spuwt op KJ, laat uitschijnen dat er meer aan de hand is. Zit hier nu al een jaar en nog nooit iemand op één of ander merk zo zien reageren als jij doet.

Leven en laten leven, zeg ik altijd.
 
Dit is al de 2de keer dat je in een topic de aanval op KJ doet. Ik ben idd een tevreden gebruiker van de KJ, zoals 'iedereen' met een KJ hier. Jij hebt er geen, maar bent de enige die er een probleem van maakt. Dus ja, dan lijkt het erop dat je persoonlijk een appeltje te schillen hebt met KJ. Geen idee waarom.

Elk merk wil zich van het andere merk onderscheiden. KJ staat erom bekend dat ze wat innovatiever willen zijn ten opzichte van andere en daar hoort die topvent bij. Jammer genoeg loopt het niet zoals ze willen. BGE heeft dat probleem niet omdat ze de oude margrietschijf gebruiken die ze bij de KJ Classic 1 ook gebruiken. Persoonlijk vind ik ook dat KJ het anders zou kunnen aanpakken en die topvent ruilen voor een klassieke margrietschijn totdat ze een definitieve oplossing hebben. KJ heeft deze ontwikkeld omdat de mensen vooral klachten hebben over margrietschijven die zich ontregelen bij het openen van het deksel. En dat niet alleen bij KJ, want ik heb een vriend met een BGE en bij hem heb ik ook die rondellen geplooid zodat het allemaal wat strakker zit. Kan ik dan ook zeggen dat ze bij BGE dan ook geen goede prijs/kwaliteitverhouding hebben dat ze daar zelfs geen oplossing voor hebben terwijl ze een 'pak' duurder zijn?

Dus ja, je kan liefhebber zijn van een merk of niet, maar de manier waarop je telkens je gal spuwt op KJ, laat uitschijnen dat er meer aan de hand is. Zit hier nu al een jaar en nog nooit iemand op één of ander merk zo zien reageren als jij doet.

Leven en laten leven, zeg ik altijd.

BGE heeft ondertussen wel een andere topvent, de reggulator die niet meer dicht valt en waar geen problemen mee zijn :D.

Ook al heb ik zowel een KJ als een BGE, ik vind dat het bij BGE net allemaal iets beter in elkaar zit.
Bijvoorbeeld de Eggspander is toch iets makkelijker in gebruik als de D&C, zeker als hem eruit halen in warme toestand.
 
2 puntjes:

garantie:
persoonlijk vind ik de service van BGE net iets beter als die van KJ, het probleem van de afbladerende verf wordt niet echt opgelost, ok, je krijgt een nieuwe maar met identiek hetzelfde probleem (je wil toch ook niet telkens naar de garage om de software van je wagen te laten resetten, je wil dat ze het oplossen, PUNT).
Verder circuleert er hier ook nog een verhaal van een KJ 3 of BJ 3 waar ze het probleem oplosten door te zeggen "verbuig de haakjes maar met een tang", vind ik ook niet kunnen voor zo een merk.
Anderzijds, als je dan naar de garantieverhalen van Bastard kijkt zijn die nog slecht als die van KJ, daarom dat ik ook zeg dat die van BGE volgens mij de beste zijn, net daaronder KJ,...

Voila, dat vind ik nu eens een mooie subjectieve uitleg. En daar kan ik mij ook in vinden. Voor die prijs mag de service van een BGE ook wel wat beter zijn hé.

Wat was dat dan precies met die haakjes ombuigen?

Denk dat er ook heel veel afhangt van de dealer.
 
Voila, dat vind ik nu eens een mooie subjectieve uitleg. En daar kan ik mij ook in vinden. Voor die prijs mag de service van een BGE ook wel wat beter zijn hé.

Wat was dat dan precies met die haakjes ombuigen?

Denk dat er ook heel veel afhangt van de dealer.

is op het collega forum link
 
BGE heeft ondertussen wel een andere topvent, de reggulator die niet meer dicht valt en waar geen problemen mee zijn :D.

Ook al heb ik zowel een KJ als een BGE, ik vind dat het bij BGE net allemaal iets beter in elkaar zit.
Bijvoorbeeld de Eggspander is toch iets makkelijker in gebruik als de D&C, zeker als hem eruit halen in warme toestand.

Die maat van mij heeft nog de klassieke margrietschijf :ROFLMAO:.
Maar idd, BGE is dan ook wel top. Voor de meerprijs mag het ook wel allemaal wat beter zijn hé.

Welk vlees smaakt het beste? Die van de BGE of die van de KJ? :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan