BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

Ventilator: http://www.dx.com/p/outdoor-bbq-barbecue-fan-air-blower-4-x-aa-133046
Rex 700 temperatuur controller: http://www.dx.com/p/c700-ssr-output-temperature-controller-black-149595
Temperatuur sensor: http://www.dx.com/p/k-type-thermocouple-probe-type-temperature-sensor-silver-grey-213591

Dit heb ik zo ver
De ventilator lijkt mij makkelijker aan te sluiten op een UDS zonder al te veel gedoe.
Ik moet nu dus nog een adapter hebben voor de rex? En misschien iets om te ventilator van stroom te
voorzien ipv 4 AA's.
 
Die lijst is in eerste instantie oke.

Rex inbouwen in een wijnkistje, een plastic huishouddoos of een mooie aluminium doos, dat maak je zelf uit. De Rex krijgt 220V, de ventilator hang je gewoon via een oude adapter/220/12 volt aan de Rex zodat. Een van de 12V draden hang je aan het schakelpunt van de REX en dan ben je eigenlijk wel klaar.

SSR is niet direct noodzakelijk, behalve als je echt vermogens wilt gaan schakelen zoals verwarmingselementen etc etc.

Succes!

Erwin
 
Dat is nog eens betaalbaar! Vandaag de bestelling gedaan bij Banggood.com.
1 x REX-C100 220V Digital PID Temperature Controller Kit (SKU108327) ?16.84
1 x 3D Printer 12V DC 50mm Blow Radial Cooling Fan (SKU224124) ?2.82

Nog geen ? 20,- inclusief (spoed) verzending voor de onderstaande kit plus het bekende ventilatortje.
$T2eC16JHJIEFHSQY3n)GBR-M3Hn7yg~~60_35.JPG
 
Het is hier al even stil, ik krijg de waarschuwing dat hier al even niet gereageerd is.
Maar ik wil de even aangeven dat ik het erg interessant vind.

Zodra ik mijn offset smoker af heb ga ik hier ook eens naar kijken. Ik heb al wat idee?n, ik ga alvast rekening proberen te houden bij het bouwen  :D.

Ik zie dat controllers veel toegepast worden op wsm's en kamado's.
Heeft iemand ervaring met een offset smoker met een aparte firebox? Ik kan mij namelijk voorstellen dat de temperatuur te traag reageert in de rookkamer.
 
Ik heb hem naar volle tevredenheid op mijn offset smoker werken, dus no problemo!
 
Ok, dat gaat goed komen dus.


Dat is nog eens betaalbaar! Vandaag de bestelling gedaan bij Banggood.com.
1 x REX-C100 220V Digital PID Temperature Controller Kit (SKU108327) ?16.84

Hier zit toch de verkeerde ssr bij?
 
Verkeerde? Bij mij werkt hij perfect hoor.
 
Schakel je de voeding van de fan met AC dan? 220 ofzo?
Als je naar de tekening van passie kijkt heb je een DC naar DC SSR nodig zoals Nosmo aangeeft.
Het werkt dus ik zie iets over het hoofd maar kun je is aangeven hoe je dat gedaan hebt?
 
Ah, op zo'n manier. Ik heb de 220 voeding voor de controller doorgelust naar de SSR en schakel er een stopcontact mee. Daarin zit een 500mA 12V adapter voor de voeding van de fan.
 
Oke, ik heb ook een cac in elkaar gezet. Nu geeft hij wel aan dat hij schakelt als hij onder de ingestelde sv komt (het groene lampje bij out gaat branden). Alleen de fan gaat niet draaien. Ik heb verder alles goed aangesloten. Moet ik nog wat aan de settings veranderen?
 
Heb zelf ook het probleem gehad dat me fan niet aan ging.
Wat bij mij heeft geholpen is 23v schakelen op de ssr en daarna na de adapter voor de 12v voor de fan.
 
Passie zei:
Heb zelf ook het probleem gehad dat me fan niet aan ging.
Wat bij mij heeft geholpen is 23v schakelen op de ssr en daarna na de adapter voor de 12v voor de fan.
Met 23v bedoel je waarschijnlijk 230v?
 
Smokey89 zei:
Passie zei:
Heb zelf ook het probleem gehad dat me fan niet aan ging.
Wat bij mij heeft geholpen is 23v schakelen op de ssr en daarna na de adapter voor de 12v voor de fan.
Met 23v bedoel je waarschijnlijk 230v?

Dat bedoel ik idd
 
Passie zei:
Smokey89 zei:
Passie zei:
Heb zelf ook het probleem gehad dat me fan niet aan ging.
Wat bij mij heeft geholpen is 23v schakelen op de ssr en daarna na de adapter voor de 12v voor de fan.
Met 23v bedoel je waarschijnlijk 230v?

Dat bedoel ik idd
Heb je daar geel toevallig een schematje van? Ik kan me er ff geen voorstelling bij maken!
 
Smokey89 zei:
Passie zei:
Smokey89 zei:
Passie zei:
Heb zelf ook het probleem gehad dat me fan niet aan ging.
Wat bij mij heeft geholpen is 23v schakelen op de ssr en daarna na de adapter voor de 12v voor de fan.
Met 23v bedoel je waarschijnlijk 230v?

Dat bedoel ik idd
Heb je daar geel toevallig een schematje van? Ik kan me er ff geen voorstelling bij maken!
Heb er helaas geen schema van.
Welk draad schakel je nu op je ssr?
Is dat het draad na je adapter?
 
Passie zei:
Ik gebruik dit schema. Maar dan zonder de ssr. Heb 4 en 5 geprobeerd en 3 en 4. Maar het werkt nog niet. Zal vanavond de ssr er tussen knopen. Maar hoe heb jij dat met je voeding gedaan?
 
Smokey89 zei:
Passie zei:
Ik gebruik dit schema. Maar dan zonder de ssr. Heb 4 en 5 geprobeerd en 3 en 4. Maar het werkt nog niet. Zal vanavond de ssr er tussen knopen. Maar hoe heb jij dat met je voeding gedaan?

Je krijgt te weinig stroom uit de controle.
Sluit de ssr op 4 en 5 aan.
En schakel met de ssr  230v naar de adapter.
Heb het iets anders gedaan dan op het schema.
Mij fan ging niet draaien als ik 12v ging schakelen.
Maar hij doet het wel als ik 230v schakelde op de ssr.
 
Passie zei:
Smokey89 zei:
Passie zei:
Ik gebruik dit schema. Maar dan zonder de ssr. Heb 4 en 5 geprobeerd en 3 en 4. Maar het werkt nog niet. Zal vanavond de ssr er tussen knopen. Maar hoe heb jij dat met je voeding gedaan?

Je krijgt te weinig stroom uit de controle.
Sluit de ssr op 4 en 5 aan.
En schakel met de ssr  230v naar de adapter.
Heb het iets anders gedaan dan op het schema.
Mij fan ging niet draaien als ik 12v ging schakelen.
Maar hij doet het wel als ik 230v schakelde op de ssr.
Thanks! Ga ik dat vanavond even proberen!
 
Dus als ik het goed begrepen heb, heb jij het zo opgelost!?



Groeten,

Martijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan