In België werkt het zo
Als ik online iets koop voor deze prijs X dan is de winkel het verplicht om mij te leveren aan die prijs. Wat er in hun algemene voorwaarden staat maakt eigenlijk geen bal uit, daar kan je altijd wel iets in vinden dat niet correct is, zelfs bij bol etc.
Ze zijn verplicht 2 jaar garantie te geven, ongeacht wat in die voorwaarden staat en ze moeten ook niet afkomen, ja maar leverancier. Dat is de winkel hun probleem. Jij hebt garantie bij die winkel, jij hebt voor de rest niks te maken met de producent. Het is de winkel die dit moet afhandelen. Dat zij maar x tijd krijgen van de leverancier is ook de winkel zijn probleem. Dan moeten ze het maar niet verkopen. Velen gaan hier proberen onderuit te komen, maar ze weten maar al te goed dat ze dat niet kunnen als puntje bij paaltje komt.
Zakelijk is het 1 jaar garantie. Alleen als zij kunnen aantonen dat jij het verkeerdelijk gebruikt heb, dan kunnen ze er onderuit komen.
Dan voor verkeerde prijzen: als jij een laptop koopt voor 1,39 euro ipv 1399 euro dan is de winkel niet verplicht om jou deze te leveren, omdat dit een "opzichtelijke/overduidelijke" fout is.
Ik heb zo een paar jaar geleden nieuwe tv gekocht met de "solden" in Januari. Overal stond deze sony tv toen 899 ipv 1499. Alleen bij selexion stond in het boekje 799. Dus selexion gaat open op 3 Januari was dat toen dacht ik ... Ik bel naar het dichtsbijzijnde punt hadden ze er 2, ik zeg ik sta binnen 30 minuten daar, heb er eentje gehad aan 799. Zelfs nog naar de klantendienst gebeld eerst van Selexion zelf. Prijs was correct zeiden ze. Was nog geen uur thuis, hadden ze de prijs op hun website toch aangepast naar 899. Denk dat ze toch wel een foutje hadden gemaakt. Nu in een reclame folder geld het zo, als er ergens vermeld staat "onder voorbehoud van drukfouten" dan mogen ze weigeren van het item aan die prijs te verkopen. Ook ooit zo een printer gekocht +- 15 jaar geleden. Was simpele laser van samsung: 79 euro, besteld betaald. Prijs ergens anders was zo een 100 euro. Dag nadien sorry we kunnen die niet leveren niet op stock. Na mij serieus boos gemaakt te hebben, dat ze dan maar hun stock moesten op orde zetten etc en dat de printer nog altijd te koop was op hun website aan de "normale" prijs, dan ze mij dan een gelijkaardig toestel mochten leveren dat hetzelfde kon etc. Nog geen 15 minuten later telefoon, ze hadden eentje gevonden en ik mocht hem direct gaan afhalen aan de vooraf betaalde prijs.
Menselijke fouten kunnen gebeuren, maar in het geval van de houtskool is "overduidelijke menselijke fout" volgens mij niet van toepassing. Het is einde seizoen, stock kost geld en ruimte, de korting was nu ook niet zo belachelijk dat je kon denken dat het "fake" was. En ze moeten niet afkomen geen stock, want ze verkopen het product nog, dus dat verhaal gaat ook niet op. Ze zijn dus wettelijk verplicht om dit te leveren. Uiteraard als je vanuit Nederland besteld hebt weet ik niet hoe het daar zit. Maar moest ik deze besteld hebben uit België bij de Belgische versie van Bol.com, dan gaan ze die leveren, zeker als ik de moeite gedaan heb om even te checken, klopt het wel. De interpretatie van "overduidelijke menselijke fout" is natuurlijk dubieus. Maar einde zomer zijn er wel meer promo's zoals helft van de prijs etc op veel "zomerspullen" zoals tuintafels, parasol's, bbq's en ook houtskool.
Zowieso moeten ze jouw geld terugstorten als jij daar ok mee bent. Ze mogen dit ook niet eenzijdig beslissen. Ze zijn verplicht om jou te vragen wat wil je. Ook zal je dikwijls horen ja je krijgt een tegoedbon, dat kan alleen als jij daar akkoord mee bent. Als jij kan bewijzen dat ze het item alsnog aanbieden, zijn ze verplicht om het jou te leveren en moet jij je geld niet terug aanvaarden.
De vraag is alleen: hoeveel tijd wil je erin steken en hoever wilt je het drijven. En zie dat alle communicatie via mail is
Hoe dit in Nederland zit weet ik dus niet en al zeker niet omdat dit over de grenzen heen gaat met dan nog Bol als tussenpartij.