BasBQ
Beef en Steak

Cured egg yolks

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
FF een klein tussendoor projectje gestart (puur uit nieuwsgierigheid, en ach je moet wat h?  :) )

Zat eerst te twijfelen of ik het hier wel mocht plaatsen, echter het betreft zouten, dus................ (het is wel vlees, echter nog in een h??l vroeg stadium  ;) )
Ik had blijkbaar wel een klein beetje gejokt, omdat ik had gezegd, dat de meest mensen alle spullen hiervoor meestal wel in huis zouden hebben, echter is er 1 ietsiepietsie klein onderdeeltje dat een hoop mensen niet hebben (waaronder ik ook val (herstel viel))

Men neme de volgende ingredi?nten/ middelen.

  • Eieren (zoveel als je wilt)
  • Zout (Ik heb grove zout gebruikt, omdat ik dat nog het liggen welke ik meestal gebruik om koud te roken, en voor de Zalm te pekelen maar weet niet in hoeverre dit effect heeft)
  • Suiker
  • Een schaal
  • Kaasdoek
  • Geduld

15083333818_7455f92db7_z.jpg


Er zijn verschillende varianten mogelijk wat de verhouding zout en suiker betreft, en ik ben voor ongeveer 2/3 zout - 1/3 suiker gegaan.
Mogelijke varianten: Zout - Suiker (en alles wat daar tussen zit):
  • 1/1 - 0
  • 1/2 - 1/2
  • 2/3 - 1/3

Meng het zout met de suiker in de verhouding die je wilt, en leg hiervan een bodempje (van een 1/2 tot 3/4 cm in een non reactive schaal, dus geen metaal)
Maak kuiltjes daar waar je de eierdooiers wilt neerleggen.

15083344478_38dddcfa75_z.jpg


Breek voorzichtig de eitjes, zodat de dooiers heel blijven, en leg in ieder kuiltje een eierdooier. (Hier 7 van de 9 goed  #:-S)

15246902876_f0f71a1625_z.jpg


Als alle kuiltjes gevuld zijn, dan bedek je de dooiers helemaal met een goede laag van je zout/ suiker mengsel. (1/2 tot 3/4 cm)

15269518302_d9cd769c20_z.jpg


Zet de schaal onafgedekt voor 1 week in de koelkast (je wilt immers dat ze drogen, en daar gebruik je de eigenschap van de koelkast dus ook voor)
Na een week, haal je de eitjes uit het zout, en veeg hier dan voorzichtig het zout/suiker mengsel vanaf) (als het goed is voelen de dooiers nu wel al stevig(er) aan

Stop dan de eierdooiers (elk apart) in een stukje kaasdoek, en hang deze dan voor opnieuw een weekje in de koelkast.

Na een week, zijn ze klaar voor gebruik, en kan je deze b.v. raspen over de pasta (net als kaas)
maar zo ver ben ik nog niet.
Wordt dus vervolgd.........

Mac
 
Categorietje: and now something completely different.
Geinig hoor!
 
Interessant! Ik volg.
 
Mijn verbazing heeft mijn interesse gewekt :)
 
???? Ik ben zeer benieuwd ???? :D
 
Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Wat voor smaak sensatie kan je verwachten wanneer het klaar is?
 
ah, dat was hem dus  :p
Ziet er weer bijzonder uit!
 
boeiend.... Nog nooit van gehoord. Blijf leren hier op dit forum
 
Bijzonder projectje weer. Ik ben benieuwd!
 
ik,kan mij hier niets bij voorstellen, het eind product dan.
ik ben heel nieuwschierig wat dit wordt en waarvoor je dit allemaal kan/gaat gebruiken
 
Terug
Bovenaan Onderaan