BasBQ
Beef en Steak

Cornbread volgens recept van Julius Jaspers.

 
 

Pret1987

Vuurmaker
Berichten
60
Als eerste mijn excuus als ik dit topic in de verkeerde sectie heb geplaatst, het was immers "high en relatief fast", maar uiteraard zonder grillstreep ;). Wees vrij om het te verplaatsen.

Het was van het weekend weer eens tijd voor iets anders. Ik wilde eens gaan bakken in mijn WMT. Het ultieme barbecue baksel zou volgens velen 'Cornbread' moeten zijn. Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit op, wat mijn beoordeling over het eind resultaat uiteraard lastig maakt. In het boek "Het complete BBQ boek" van Julius Jaspers vond ik een recept. Ik heb meerdere recepten uit dit boek met succes gemaakt, dus de verwachtingen waren hoog. Vooral door de tekst waar het recept mee begint: "Award-winning recipe van het National Cornbread Festival...". Her en der las ik ook over de toevoegingen van Cheddar kaas en Jalapeño's. Dat sprak mij aan, dus dat gedaan.

20210226_114508-01_compress79.jpg


Alles afgewogen en wel werd het tijd om de Q op te stoken. Inmiddels best handig geworden met het aantal te gebruiken Ecobrasa kokosbriketten in de ketel, dus een flinke dot opgewarmd. Eenmaal mooi gloeiend alles over 2 kolenmandjes verdeeld en de skillet in de BBQ gezet om vast op te warmen. tijd om het goedje te mengen!

20210226_120522-01_compress40.jpg



Een mooi luchtig beslag ontstond. Klaar om te evolueren tot een brood/cake/ding... na 10 minuutjes de skillet ingevet met wat boter en het beslag hier in gegoten. ik was heel benieuwd.

20210226_122058-01_compress91.jpg


Tja, wanneer is zo een ding nu gaar? de temperatuur bleef net ietsjes onder de gewenste 200 graden hangen, zo rond de 185-190 (gemeten op het rooster). Dus misschien duurt het iets langer dan de aangegeven 30 minuten. Ik weet dat voor cake en brood een kerntemperatuur van 95 graden benodigd is, dus hier vast ook. Na 25 minuten de deksel maar eens opgetild, hij begon mooi te kleuren, maar dat kon beter. De kerntemperatuur heb ik toen gemeten op 60 graden, hij was er dus nog niet. Het geheel heb ik nog eens 15 minuten gegeven. En ja hoor, mooi geelbruin, kerntemperatuur van 96 graden, dus op het oog perfectie.
20210226_132126-01_compress87.jpg


Volgens Julius moest ik nu 15 minuten wachten. en dat was lastig, want wat rook het lekker! 🥲 Gelukkig kwam hij heel netjes uit de pan. De onder/zijkant ietsjes bruin, maar zeker niet te. Bij het aansnijden werd duidelijk dat hij mooi gaar was. Het geheel had een wat spons achtige/stevige structuur. Hierbij enkele punten gesneden en bovenop besmeerd met bloemenhoning en besprenkelt met een klein beetje zeezout. Ook dit verzon ik niet zelf, maar waren gevonden tips.

20210226_142959-01_compress83.jpg


Proeven dus! Zonder verwachtingen zou je denken dat het in ieder geval niet tegen kon vallen, maar helaas. Het was niet vies, hij was niet heel droog, hij was wel gaar, maar toch miste er iets. Smaak, om precies te zijn. Het was eigenlijk een beetje een mooi uitziende flauwe hap. De jalapeño was verre van pittig, dus daar had ik niet veel van verwacht, daar misschien pech mee gehad. Uiteindelijk is hij wel op gegaan, gedurende 3 dagen, omdat alles lekkerder wordt met de juiste hoeveelheid verse honing.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Ik heb ontdekt dat de recepten voor cornbread echt heel erg uiteen lopen. Hier zat nauwelijks suiker in, wat in andere recepten wel zit. Ligt het aan het type maismeel? Ik het rode gestreepte pak van de Jumbo. Moet ik er meer smaak aan toevoegen met andere ingrediënten? Of zijn mijn verwachtingen van van cornbread stiekem toch gewoon te hoog?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes.

20210228_104648-01_compress11.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi gelukt uit
Zou niet weten hoe het moet smaken
 
Hier ben ik ook erg benieuwd naar! 1x cornbread gegeten, volgens mij zelfs van hetzelfde recept, en dat was ook heel vlak van smaak. Zo’n klassiek gerecht zal toch wel lekker moeten zijn zou je denken.

Hij ziet er btw wel superlekker uit!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hier ben ik ook erg benieuwd naar! 1x cornbread gegeten, volgens mij zelfs van hetzelfde recept, en dat was ook heel vlak van smaak. Zo’n klassiek gerecht zal toch wel lekker moeten zijn zou je denken.

Hij ziet er btw wel superlekker uit!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, ik had ook meer verwacht van zo een klassieker. Hopelijk komt iemand met de verlossende oplossing.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Als ik cornbread maak, maak ik dat volgens recept van Noskos

Sinds de eerste keer dat ik het maakte een all-time favorite bij ons. Het recept vaak door moeten sturen naar familie en vrienden die er niet af konden blijven.
Als maïsmeel gebruik ik maïsmeel van Holland&Barret.
 
Als ik cornbread maak, maak ik dat volgens recept van Noskos

Sinds de eerste keer dat ik het maakte een all-time favorite bij ons. Het recept vaak door moeten sturen naar familie en vrienden die er niet af konden blijven.
Als maïsmeel gebruik ik maïsmeel van Holland&Barret.
Bedankt! Dan ga ik die ook zeker eens proberen. Daar zit aanzienlijk meer suiker in. Misschien is dat wel de zoetigheid die ik mis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Al met al ziet het er fantastisch uit
Het bakken Is in ieder geval gelukt
 
Ik heb dit nog nooit op. Dus zou niet weten hoe het smaakt of zou moeten smaken. Het zijn iig wel heel erg lekkere plaatjes. Krijg zelfs zin om het te maken. Maar wacht wel eventuele tips af :cool:
 
Dit ziet er toch fantastisch uit ! Net zoals in het boek !!! Goed gedaan hoor 💪;)(y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan