Beef en Steak

Coq au Vin 2.0

Ewald

Administrator
Forumleiding
Al tientallen jaren mijn favoriete signature dish: Coq au Vin.
Als jochie van een jaar of 11 al helemaal verknocht aan dit recept toen mijn moeder hem nog maakte.

Deze (origineel recept) witte wijn versie is veruit favoriet, een enkele keer met rode wijn gemaakt maar kip combineert niet lekker met rood vinden wij.
De beste wijn hiervoor blijft Chablis uit het originele recept en de Cognac om te flamberen moet een goede Cognac zijn anders smaakt het na flamberen naar spiritus ik gebruik Hennessy Cognac.
Op verzoek kan ik dit recept wel plaatsen.
Het verschil met het originele recept zit in de kip, normaal gesproken maken wij deze met hele kippenpoten, ik heb er nu voor gekozen om de kippenpoten eerst
te fileren met vel en al en op spiezen te prikken.

Kippenpoten fileren
DSC_4168.JPG

De gefileerde dijen kruiden met kipkruiden
DSC_4169.JPG

Magere spekreepjes in kleine blokjes snijden en in wat boter in de skillet mooi bruin bakken
DSC_4172.JPG

Daarna Sjalotjes mooi garen en de sjalotten wat laten karamelliseren, daarna even een paar minuten een teentje knoflook meesudderen
DSC_4179.JPG

Kleine Champignons bruin bakken.
DSC_4184.JPG

gebakken Sjalotten, knoflook, spekblokjes en blokjes niet gebakken gekookte beenham, peterselie, sambal, tijm en wat laurierbladeren verzamelen.
DSC_4188.JPG

Kipdijen in stukjes snijden en op spiezen rijgen
DSC_4192.JPG

15 minuten indirect garen bij 200 graden C. en de stoofpan direct mee laten verwarmen
DSC_4198.JPG

Spiezen een paar minuten direct grillen
DSC_4202.JPG

DSC_4204.JPG

kipstukjes van de spiezen halen en in de loeihete pan storten
DSC_4211.JPG

Cognac erover en flamberen, dit moet echt met een loeihete pan, de Cognac moet hard sissen in de pan
DSC_4212.JPG

DSC_4213 - kopie_001export.JPG

Kip uit de pan nemen en de saus maken met boter, bloem, witte wijn (het residu cognac blijft in de pan) en de groente-spek-ham mix
DSC_4231.JPG

Kip er weer bij en een uurtje zachtjes indirect laten pruttelen bij een graad op 140
DSC_4245.JPG

Na een uur ziet het er dan zo uit
DSC_4250.JPG

Opdienen met witte rijst heeft onze voorkeur, heerlijk.
DSC_4260.JPG

DSC_4266.JPG

Ja hoor... winner, winner... chicken dinner!

Terug
Bovenaan Onderaan