βHey moat! Ik heb 2 van mijn 3 hanen laten slachten. Belang bij eentje?β, vroeg een goede vriend van me laatst. Nou, vooruit, ik ben de beroerdste niet
Geen idee wat ik met het beest wilde gaan doen, maar ik ga een uitdaging nooit uit de weg! Wel even de voorwaarde gesteld dat ik hem geplukt en wel afgeleverd zou krijgen. En zo geschiedde 
Daar er niet veel vlees op zat, hij 9 maand oud was (Google vertelde mij dat wanneer een gaan na een jaar pas geslacht wordt, het vlees vaak taai is) en ik toch zeker mals vlees wilde, bedacht ik me dat pekelen in deze een goede optie was. Een natte pekel wel te verstaan.
Ik loop op de zaken vooruit, daar ik nog niet heb verteld welk gerecht ik zou gaan maken (lekkere spoiler in het onderwerp van dit bericht
). Struinend kwam ik de Franse klassieker Coq Au Vin tegen. Sprak mij totaal niet aan, rode wijnsaus bij uitstek, maar ik had wel de basis voor dit gerecht in huis. Vooruit met die geit, uh haan! Dit moet het worden!
De pekel bestond uit 3ltr water, 150gr zout, 200gr suiker, 2 laurierblaadjes, takjes rozemarijn, een flinke ui en 2 tenen knoflook. Water aan de kook brengen, zout en suiker erdoor, ffkes roeren en de andere ingrediΓ«nten erbij. Laten afkoelen en vervolgens de haan volledig kopje onder een uurtje of 9 laten staan im kuhlshrank! Voorbereiding is het halve werk, niet waar?
Na 9 uurtjes de haan afgespoeld en nog een uurtje teruggelegd in de koelkast om op te drogen. Geduld is een schone zaak!
Uurtje later het vlees in stukken gesneden. Wat me opviel is dat na de pekel het vlees roder was geworden. Als dit maar goed komt
De stukken op een bordje gelegd, toen maar eens de Q aangeknald. Op naar buiten!
Q rond de 160 graden met mβn DO erop. Spekjes aanbakken en eruit halen met schuimspaan. Heerlijke geur blijft dat toch
In het bakvet de stukken haan ffkes aanbakken. Och jongens, de geuren worden alleen maar beter im tuin!
Buurman had al een goedkeurende; βlekker buur!β Over de schutting gegooid 
Vlees er weer uit geschept en een uitje en knofje aangeschroeid. Geuren.. ik hoef niet meer uit te leggen, me dunkt
Maar weer het vlees erin gemikt tezamen met 2 paprikaβs in stukken, 10 champignons in vieren gedeeld, een blik tomatenblokjes, halve fles rode wijn en 150ml kippenbouillon. Kunnen we al eten?
Zo dan! Tijd voor wat vertier, daar we nu een klein uurtje of 2 gaan wachten op deze goddelijk ruikende heerlijkheid
In het kader van de voetbalsiezoenen zijn weer begonnen 
2 uur later (niet zolang gevoetbald hoor
) eens even een kijkje nemen onder den deksel! Heurlijkheid! Ach, wat kan een mens toch blij zijn
Over boter gesproken (goed bruggetje dit
), tijd om een papje te maken om de saus wat dikker te maken. 3el bloem, 3el gesmolten boter en 150ml vocht uit de DO. Ff mixen en weer in de pan om de boel te binden. Ik hoor mezelf denken; nog even geduld jongen 
Pannekke nog even laten pruttelen, sausje dik zien worden. Och, er zijn ergere dingen
En dan ziet het er uiteindelijk zo uit (botjes eruit gehaald en wel
)
Bordjes oer-Hollands opgemaakt
Pureetje geprakt en de Coq Au Vin er naast. Het was een ware smaaksensatie! Waarom ik me niet eerder aan een rode wijnsaus heb gewaagd, snap ik nu geen biet meer van! Ach, geen haan die er naar kraait
De kleine vond het ook superlekker! Boven verwachting! Het leven is goed 
Gaat dit maken lieve mensen, krijg je geen spijt van!

Tot de volgende! (Nu hopen dat met uploaden de tekst wel staan blijft
)

Daar er niet veel vlees op zat, hij 9 maand oud was (Google vertelde mij dat wanneer een gaan na een jaar pas geslacht wordt, het vlees vaak taai is) en ik toch zeker mals vlees wilde, bedacht ik me dat pekelen in deze een goede optie was. Een natte pekel wel te verstaan.
Ik loop op de zaken vooruit, daar ik nog niet heb verteld welk gerecht ik zou gaan maken (lekkere spoiler in het onderwerp van dit bericht

De pekel bestond uit 3ltr water, 150gr zout, 200gr suiker, 2 laurierblaadjes, takjes rozemarijn, een flinke ui en 2 tenen knoflook. Water aan de kook brengen, zout en suiker erdoor, ffkes roeren en de andere ingrediΓ«nten erbij. Laten afkoelen en vervolgens de haan volledig kopje onder een uurtje of 9 laten staan im kuhlshrank! Voorbereiding is het halve werk, niet waar?

Na 9 uurtjes de haan afgespoeld en nog een uurtje teruggelegd in de koelkast om op te drogen. Geduld is een schone zaak!
Uurtje later het vlees in stukken gesneden. Wat me opviel is dat na de pekel het vlees roder was geworden. Als dit maar goed komt

Q rond de 160 graden met mβn DO erop. Spekjes aanbakken en eruit halen met schuimspaan. Heerlijke geur blijft dat toch

In het bakvet de stukken haan ffkes aanbakken. Och jongens, de geuren worden alleen maar beter im tuin!

Vlees er weer uit geschept en een uitje en knofje aangeschroeid. Geuren.. ik hoef niet meer uit te leggen, me dunkt

Maar weer het vlees erin gemikt tezamen met 2 paprikaβs in stukken, 10 champignons in vieren gedeeld, een blik tomatenblokjes, halve fles rode wijn en 150ml kippenbouillon. Kunnen we al eten?

Zo dan! Tijd voor wat vertier, daar we nu een klein uurtje of 2 gaan wachten op deze goddelijk ruikende heerlijkheid

2 uur later (niet zolang gevoetbald hoor

Over boter gesproken (goed bruggetje dit

Pannekke nog even laten pruttelen, sausje dik zien worden. Och, er zijn ergere dingen

Bordjes oer-Hollands opgemaakt

Gaat dit maken lieve mensen, krijg je geen spijt van!

Tot de volgende! (Nu hopen dat met uploaden de tekst wel staan blijft