BasBQ
Beef en Steak

Coppa di Manga

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
Afgelopen zaterdag kon ik na de demo van Wild Vleesch een mooi stuk Mangalitza schouder zien te bemachtigen.
Tja wat moet je daar nou mee (behalve Pulled Pork, of st Louis style pork chops maken)  :-/

Nou, als je net een droog kast hebt gebouwd........Coppa natuurlijk.  :)
Coppa is een prachtige Italiaanse soort van gedroogde ham, gemaakt van de nek en/ of schouder van het varken.

In dit geval gaat het om een klein deel van een nek/ schouder van het Mangalitza varken ook wel wolvarken genoemd. (van ongeveer iets meer als een kilo).
Mangalitza is een Hongaars varken welke genetisch gezien heel dichtbij het oorspronkelijke oervarken komt.

Foto van Mangalitza fokster Barbara met haar Manga's. (een prachtige vrouw, die letterlijk met haar varkens knuffeld, en ze in de watten legt  B-) )
14296022213_f31cdab8cc_z.jpg


Het is prachtig vlees met een mooie donkere kleur, en met een stuk meer smaak als onze gecultiveerde varken.

Ik heb het stuk een klein beetje bij getrimd (niet te veel, want het is een kostbaar goedje  ;) )

14266588915_0a1066e8a3_z.jpg


Vervolgens een de droge pekel gemaakt, en daarmee het vlees ingesmeerd, en de rest in de zak er bij gedaan.

14079962040_6d793c1698_z.jpg


Daarna in een vacuumzak gedaan, en deze keer niet h?lemaal vacuum gezogen  ;)

14266169454_f92e365dcf_z.jpg


Nu voor een weekje of 2 in de koelkast, waarna we het in een blinde darm gaan stoppen, om vervolgens een kleine 2 maandjes (denk ik) in de droogkast te hangen.
Ik ben erg benieuwd.

Wordt hopelijk vervolgd.

Mac
 
mooi stuk vlees Marcel, heb het in Hongarije redelijk vaak gegeten
 
ben benieuwd Mac!
 
Mooi stukkie vlees Mac, eet het regelmatig als ik in Hongarije ben.
 
Mijn buikjes liggen nog steeds gevacumeerd. Ik denk dat ik van het 'kleine' stukje (ca 800 gram) chicharrones ga maken (http://www.seriouseats.com/recipes/2010/06/the-nasty-bits-how-to-make-chicharrones-recipe.html).
Het vlees bevat aardig wat vet t.o.v. onze Bentheimertjes, dus dat moet wel lukken.

edit: op het forum heeft Dennis ook al zoiets geplaatst, al is het net even anders dan dat van de serious eats: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/high-fast/chicharron-bacon-week-day-7/msg32719/#msg32719

Nou moet ik weer kiezen....potvoldorie :D

Ik ben bang dat het grotere stuk van bijna 2 kilo toch te vet is voor een Porchetta, al moet ik dat ook nog eens goed bekijken. Dus dat wordt waarschijnlijk eerder een stuk rookspek.

Succes met deze coppa gozer. Leuk projectje. Ik ben benieuwd wat het wordt!
 
Zo, het heeft ff geduurd (3 weken om precies te zijn).
Maar het is weer tijd voor een kleine aanvulling.

Ik heb het stuk procureur uit de pekel gehaald, en goed afgespoeld, en afgedroogd.

14490954615_512be1e1f8_z.jpg


in de tussentijd het zakeind geweekt voor een paar uurtjes in koud water.

14490958555_030cb933ba_z.jpg


En vervolgens het vlees in het zakeind gepropt (viel nog niet mee, aangezien het zakeind best een beetje glad is  :) )

14489685484_05220c6e11_z.jpg


Het is dat ik vroeger een veterstrik diploma heb gehaald, maar anders............. :-S
Valt niet mee om hier als leek een mooi geknoopt geheel van te maken.

14511073863_f604f5c14a_z.jpg


En daarna in de kast gehangen.  #:-S

14511084543_c09ef4cdcf_z.jpg


Het geheel weegt nu 1180 gr, en zal zo'n 35% vocht moeten verliezen om uit de kast te mogen.

Ik ben reuze benieuwd  :-w

Mac

 
Nou die zal niet ontsnappen.

Ziet er netjes uit hoor kijk al uit naar het eindresultaat.

En natuurlijk begint het hier ook te kriebelen maar dan moet ik eerst een droogkast bouwen.
En het meisje maar denken dat ik iedere keer aan het kjken ben voor een grotere koelkast hahaha.
 
ik vind dit een heel leuk project om te volgen
 
@BertM
Ik heb wel eens lekkerdere dingen geroken  :D

@mkorpershoek
Suc6, met je bacon, en dit keer geen plaatjes vergeten h?  ;)

Nu 1 weekje in de droogkast...............Ahhhhhhh schimmel  #-o

14498397545_c802e24009_c.jpg


Niets aan de hand hoor (voorlopig  :-/ ) Het is mijn eerste h?, dus is voor mij ook nog een beetje onwennig, maar als dit goed gaat hoop ik er nog velen te kunnen maken.  :)

Dit was gepland, ik heb namelijk wat schimmel geoogst, van een bestaande Salumi (in dit geval toevallig een Fuet)
De Fuet ontdaan van zijn velletje, deze in grote van ongeveer 4 bij 4 cm gesneden, en 1 stukje in een kommetje met wat lauw water (voorgekookt) gelegd, met een beetje suiker (voeding voor de schimmel). (de rest ingevroren)
(Dit is makkelijker, en goedkoper als een schimmelcultuur in Engeland te bestellen  ;) )
Moet wel zeggen, dat ik niet zeker wist of het een echte schimmel zou zijn, of dat je genept wordt met een in bloem gedoopte worst  (dan lijkt het net echt  ;) )

Dit vervolgens een paar uurtjes laten staan, en voordat ik de Coppa in de kast heb gehangen, deze er mee besprenkeld.
En nu 1 week later beginnen ze zich er thuis op te voelen  :D

Hiermee probeer ik te voorkomen, A: dat er zich verkeerde bacteri?n zullen ontwikkelen (geeft geen garantie lijkt mij), en B: dit zorgt er ook deels voor dat de buitenkant (het zakeind) niet te hard zal uitdrogen, waardoor het vocht aan de binnenzijde niet meer weg zou kunnen.
En C: het zal ook van invloed kunnen zijn op de smaak.

Ik ben benieuwd, of het allemaal gaat lukken, maar vind het nu al rete spannend  :-SS
 
Mooi zo, ben benieuwd!
 
Dat gaat de goede kant op Marcel. Gaaf!
 
Ik verwacht nog minimaal zo'n 50 nachtjes Michel (en misschien wel meer)
We gaan het hopelijk meemaken  :)

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan