BasBQ
Beef en Steak

Confit de boeuf

Juicy Lucy

Vuurmaker
Berichten
98
Vandaag de eerste keer low en slow op mijn eerste kamado. Dat moet dus mijn favoriet worden, shortribs gestoofd in vet.

Ik heb de ribben apart gesneden, ingesmeerd met mosterd en een basic rub, en een nachtje laten dry brinen in de koelkast.
Ze gaan eerst 2 uur bloot in de kamado met rookhout, en daarna vleeskant naar beneden in een schaal met vet onder alufolie. Ditmaal een mengsel van de drippings van de ribben, roomboter en het uitgekookte vet van de afsnijdsels van een dry aged entrecote.

Dat is wel even wennen zo'n kamado, mijn kleine WSM moet ik in deze koelte flink opstoken om op temperatuur te blijven maar de kleipot schoot na aansteken in een paar minuten door naar standje vulkaan. Zelfs na AZ-5 moest ik nog een half uur wachten, maar daarna is ze mooi stabiel rond de 120 graden gebleven. Ze moeten nog zeker 4 uur nu.

IMG_20211103_160303.jpg
IMG_20211103_155341.jpg


Nee, helaas geen succes ditmaal, de temperatuur was te hoog waardoor het vlees heel traag begon te frituren. Gevolg is dat het heerlijk smaakt maar een dikke taaie korst heeft. Dit vlees werd in de WSM altijd smeuïg snoepgoed, maar in de kamado moet ik hem eenmaal ik de schaal op 100 graden max houden denk ik. Les geleerd, vlees bij de noodles en weer door.

IMG_20211103_210219.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toch wel gaaf dat je ook meedeelt wanneer het niet gelukt is. Bbq blijft proberen, optimaliseren en genieten.

@Juicy Lucy Ik heb nu zelf een WSM aangeschaft. Ik ben wel benieuwd, Is het nu echt de temperatuur verschil wat zorgt dat het mislukt is of gebrek aan airflow of gewoon door de 120 iets te lang op de kamado?
 
Toch wel gaaf dat je ook meedeelt wanneer het niet gelukt is. Bbq blijft proberen, optimaliseren en genieten.

@Juicy Lucy Ik heb nu zelf een WSM aangeschaft. Ik ben wel benieuwd, Is het nu echt de temperatuur verschil wat zorgt dat het mislukt is of gebrek aan airflow of gewoon door de 120 iets te lang op de kamado?
Ik denk dat het in de WSM altijd wat minder warm is geweest, en misschien heeft de warmtestraling van staal versus keramiek er ook mee van doen. Het is voor mij leren om met de kamado om te gaan terwijl ik de WSM al helemaal op de automatische piloot kan
 
Jammer dat het niet gelukt is. Ik heb zelf geen kamado dus ik kan je helaas niet helpen. goed dat je iig met het vlees nog wel wat doet.
Succes met de volgende run!
 
Jammer dat het niet gelukt is. Volgende keer gaat het vast beter
 
Dat was een dure les. Zonde. Maar zo weet je wel meteen dat een kamado geen WSM is. Elke BBQ heeft toch wel een leercurve.
 
Jammer dat het niet gelopen is zoals je wilde maar de noodels zullen gesmaakt hebben 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan