BasBQ
Beef en Steak

Char siu met roze nasi

 
 
 
 

Laurens

Pitmaster
Berichten
904
Char siu stond hier al een eeuwigheid op de ToDo lijst. Ik vind dit een van de lekkerste gerechten van de afhaalchinees, en inmiddels heb ik wel geleerd dat je zelf alles nóg lekkerder kan maken.

Afgelopen week weer eens even lekker rondgesnuffeld in de toko, en liep daar de rode kleurstof tegen het lijf. Snel in het mandje gegooid en ik wist wat ik ging maken! Nog even langs de groothandel voor een mooi stukje Gaasterland buikspek en wat andere ingrediënten zoals hoisin saus.

Gisteren op het gemakje de marinade gemaakt. Als laatste een theelepeltje kleurstof toegevoegd, en dan voorzichtig roeren. Alles in een vacuüm zak en dan zie je pas wat een heftige rode kleur dat kleine beetje kleurstof meebrengt.

IMG_0500.jpeg


Vanmiddag mochten de plakken spek op de Q. Nog even een likje marinade mee gegeven en na 20 minuutjes omgedraaid en daar ook nog even het kwastje eroverheen.

IMG_0504.jpeg


Weer 20 minuten later was het spekkie rond de 70 graden en heb ik ze nog even kort boven direct vuur gegrild.

IMG_0506.jpeg


In de tussentijd ook nog wat simpele nasi in elkaar gedraaid. Qua groente greep ik nogal mis, dat was gisteren bijna allemaal op gegaan. Alleen nog wat bosui en een rood uitje.
Ik had bedacht om wat marinade apart te houden voordat de kleurstof er bij zou gaan, maar dat was ik vergeten. Dus het werd roze rijst. Kleurde er overigens wel leuk bij.

IMG_0507.jpeg


IMG_0508.jpeg


IMG_0509.jpeg


IMG_0510.jpeg


Wat een kleur hè op die lapjes 😍
Heerlijk gegeten, en dit gaan we snel nog een keer maken!
 
Poh, dat ziet er lekker uit.

char siu staat hier heel hoog op de verlanglijst.
 
Mooi rood is niet lelijk ;)
Dat moet een fijne maaltijd geweest zijn, mooie plaatjes!
 
Hier ook heel hoog op de to do lijst, heb je een recept gebruikt?
 
Ziet er zeer smakelijk uit Laurens.
 
Hier ook heel hoog op de to do lijst, heb je een recept gebruikt?
Beetje een combinatie van verschillende recepten. Marinade van @Ewald en bereidingswijze van Mele Best. De Nam Yu uit het recept van Ewald heb ik achterwege gelaten. Zie onderstaande links.

https://bbqgenootschap.nl/threads/ribs-amazing-chinese-ribs-char-siu-easterwood-style.20396/

 
Beetje een combinatie van verschillende recepten. Marinade van @Ewald en bereidingswijze van Mele Best. De Nam Yu uit het recept van Ewald heb ik achterwege gelaten. Zie onderstaande links.

https://bbqgenootschap.nl/threads/ribs-amazing-chinese-ribs-char-siu-easterwood-style.20396/

Zonde want de Nam Yu geeft de marinade een enorme kick. Het recept van @Sander72 is overigens ook heel erg goed.
 
Ik heb nog 2.5 kg buikspek in de vriezer waar ik PiYo van wilde maken. Ik denk nu dat ik het om de helft doe, PiYo en Char siu. (y):)
 
Dit zier er lekker u8t. Heerlijk.
 
Zonde want de Nam Yu geeft de marinade een enorme kick. Het recept van @Sander72 is overigens ook heel erg goed.
Dit was de eerste keer dat ik het in een recept tegen kwam. Ben niet zo’n fan van om dingen in de kast te hebben die ik zelden gebruik, vandaar.
 
Wat 'n heerlijk kleurrijk gerecht!
 
Ziet er heel lekker uit. Is hier ook een favoriet ❤️
 
Schitterend!
Staat nu ook op mijn lijst😀👌
 
Prachtig
Niet alleen erg lekker maar ook heel mooi te presenteren.
Toppertje kerel. Nu de babi pangang ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan