BasBQ
Beef en Steak

Buitenkeuken voor Weber 57

 

JamieK

Vuurmaker
Berichten
79
Na veel voorbeelden te hebben gezien (zowel op het forum als bij een bevriende bbq'ers) én omdat we sinds dit voorjaar de veranda aan het huis hebben laten bouwen, werd het ook bij ons tijd voor een buitenkeuken. De Weber heb ik het eerste jaar 'los' gebruikt met een tafeltje erbij, maar kwam al snel ruimte tekort. Inmiddels al weer een paar maanden geleden dat ik de -voorlopig- laatste hand aan het project heb gelegd maar kwam er nog niet aan toe om een bouwverslag te schrijven. Dus bij deze!

Na veel tekenen, rekenen en bijschaven waren het plan en de afmetingen gereed. Het meubel wordt 190 lang, 85 diep en 90 hoog. De ruimte onder het werkblad wordt in 2 gelijke delen verdeeld waarbij het linker deel een dichte kast wordt en rechts (nu nog) open waar de Weber in komt te hangen.

Eerst maar het hout gehaald. Douglas palen (70*70) voor het frame en planken (18*195) voor de zijkanten. Het blad wordt een cm dikker (28*195) voor voldoende stevigheid. Achteraf had ik dit ook met de 18 mm planken kunnen doen omdat de overspanning niet heel groot is. Maar het dikke blad steekt mooi af bij de rest.
Bekijk bijlage 13237

En dan ligt er een berg(je) hout in de tuin, klaar om aan de slag te gaan.
IMG_6364.JPEG


Allereerst begonnen met het frame door de balken op maat te zagen. Daarna met hoekspanners en lijmklemmen gefixeerd zodat alles zo haaks mogelijk bevestigd kan worden. Het blijft 'tuinhout' dus vooral over langere lengtes zit er wel eens een afwijking, waar je later weer last van kunt hebben.
IMG_6375.JPEG
IMG_6383.JPEG


Na een middagje zagen, (voor)boren, verzinken en schroeven was het frame klaar. Gelijk maar de wielen eronder nu het gewicht nog te doen is. En alvast de eerste delen in de houtolie gezet.
IMG_6447.JPEG


Vervolgens de planken voor de zij- en achterwanden gezaagd. Inmiddels werd de tuin al een hele fijne werkplaats :LOL:
IMG_6412.JPEG
IMG_6447.JPEG


Na de zijwanden waren de deurtjes voor het dichte deel aan de beurt. Eenvoudig in elkaar gezet door 2 verbindingslatjes aan de achterkant. Na monteren van het deurbeslag bleken de deurtjes nét te groot dus weer losgehaald en er een randje af gezaagd. Dat heb ik later nog eens gedaan toen het buiten vochtiger werd, en de deurtjes weer klemden.
IMG_6455.JPEG
IMG_6482.JPEG


De kast was hoog genoeg voor een legplank dus die was daarna aan de beurt. En al gauw werd deze ruimte ingenomen door de kleine bbq'er in huis.
IMG_6518.JPEG


Nu kon het werkblad er op. Ook hier weer veel met lijmklemmen gewerkt om alles zo strak en haaks mogelijk te kunnen bevestigen. De vijf planken heb ik in de lengte expres iets te lang gelaten zodat ik ze na het bevestigen in één keer op dezelfde lengte kon krijgen met de afkortzaag.
IMG_6462.JPEG


Eindelijk, de Q kan er in! Nouja, nadat het gat afgetekend en gezaagd is. De tip om 'm omgekeerd op het blad te leggen was daarbij super handig.
IMG_6497.JPEG


Vier sleufduimen in het blad geschroefd, de uiteindes iets geslepen zodat ze goed in de rand van de Q vallen en hij kon er in. Tijd voor een eerste sessie met het nieuwe meubel!
IMG_0032.JPEG
IMG_0033.JPEG


Ondertussen waren de bestelde tegels voor het werkblad binnen. Na ervaringen van een bevriende bbq'er heb ik besloten om een dunne plaat multiplex als ondergrond te gebruiken. Dat is een stuk vlakker dan de losse planken van het werkblad, geen kieren tussen de planken en hopelijk ook minder last van de werking van het hout (en dus loskomende tegels/voegen). Beide platen met een paar spijkertjes gefixeerd en behandeld met voorstrijk. Door gebruik te maken van een levelling systeem was het heel makkelijk om de tegels te verwerken.
IMG_0088.JPEG
IMG_0091.JPEG


Na twee dagen de tegel-clips los getikt en het geheel gevoegd. Moet zeggen dat het voor m'n eerste tegel-klus best strak is geworden.
IMG_0101.JPEG


Ter decoratie/aankleding van de veranda ook nog een achterwandje gemaakt van dezelfde planken als het werkblad. Daar komen tzt nog meer emaille borden op te hangen.
IMG_0103.JPEG


Al met al een aardige klus maar veel van geleerd én plezier van gehad. Nog te doen, al wordt dat waarschijnlijk pas in het voorjaar:
- afneembare schotten voor het Q-gedeelte bevestigen met magneten
- constructie bedenken om gereedschap aan op te hangen
- opbergbakken voor houtkool en gereedschap
- heel veel bbq'en en genieten 🔥

IMG_6412.JPEG


IMG_6485.JPEG
 
Mooi project met een heel mooi resultaat! Daar ga je vast veel plezier van hebben!
 
Mooi ontwerp! Heb jij de metabo 216? Lukte het goed om de balken van 7 cm dik door te zagen?
 
Mooi ontwerp! Heb jij de metabo 216? Lukte het goed om de balken van 7 cm dik door te zagen?

Ging prima, de afkortzaag is dan ook de Metabo KGS 254 M. Die gaat tot 92 mm zaagdiepte. Heb wel een maand moeten wachten tot die geleverd was, maar is het zeker waard! Mocht je minder diep kunnen zagen dan maak je eerst een maximale zaagsnede en draai je daarna je balk een kwartslag (en daarna nog eens) om het restant door te zagen.
 
Ging prima, de afkortzaag is dan ook de Metabo KGS 254 M. Die gaat tot 92 mm zaagdiepte. Heb wel een maand moeten wachten tot die geleverd was, maar is het zeker waard! Mocht je minder diep kunnen zagen dan maak je eerst een maximale zaagsnede en draai je daarna je balk een kwartslag (en daarna nog eens) om het restant door te zagen.
Thanks voor de tip! Ik heb zelf de 216 die gaat tot 68mm, vandaar mijn interesse! Wil deze zomer mijn KJC zijn wel verdiende eigen meubel geven na alle inspiratie hier!
 
Dat is echt heel mooi geworden. Mag je heel trof op zijn.
 
Heel mooi keukentje geworden
Die tegels zijn echt leuk gedaan.
Veel plezier ermee
 
Wat een prachtig meubel...(y)
 
Poeh dat ziet er machtig mooi uit hoor! Daar mag je idd trots op zijn!
 
Netjes hoor! 👍 Mooie DIY, echt een aanwinst voor de tuin🔥
 
Leuk met die tegeltjes!
Zo'n leveling-systeem werkt echt goed (heb dat hier voor de keukenvloer ook gebruikt).
 
Mooie buitenkeuken zo. En leuk ontwerp met die tegels op het blad. Wel zo makkelijk met het schoon houden van je tafel lijkt mij. Hebben te tegels de winter zonder scheuren overleeft?
 
Heel mooi meubel. Ik weet niet wat voor plaatmateriaal je hebt gebruikt maar hout werkt. Helemaal buiten. Een goed alternatief zijn Wedi platen of Q board.
 
Terug
Bovenaan Onderaan