BasBQ
Beef en Steak

Buitenkeuken met een UDS.

xander1979 zei:
peter w zei:
Je moet soms een beetje vindingrijk zijn hahaha maar goed zo heb ik al wel meer dingen onder vonden in het bouwen van een uds .

Zoals nippels gebruiken met rechte draad ofwel bsp genaamd anders kan je ze niet tot aan het vat aan schroeven.
En van een sok kan je heel makkelijk sluitringen zagen.

Hoop nu alleen dat ik rechte draad heb gekocht ;).....nooit aan gedacht dat er verschillen waren in draad types.
Niet alle BSP draad is recht, je hebt namelijk de ook nog de taper variant.. BSPP ( met de P van parallel ) is rechte draad en wordt ook wel gasdraad genoemd.
Koop je in de bouwmarkt dan heb je meestal de bovenste te pakken, in de (olie) industrie wordt ook veel de NPT variant gebruikt,dit is schuine draad. Let wel op dat de 1/2" variant wel in elkaar past voor ongeveer 3 gangen.
 
Woensdag de rvs draadeind, moeren en ringen gekocht. Als het goed is krijg ik morgen de stappenboor binnen. Nu nog mooi weer en ik kan beginnen met het maken van de UDS. Ik ben nu nog alleen aan het bedenken hoe de UDS eruit moet komen te zien. Maar dat is voor latere zorg.....eerst maar beginnen met bouwen. De foto's komen eraan zodra het echte bouwproces is begonnen.
 
Zit nu te denken wat ik als eerste ga maken zodra hij klaar is. Mijn voorkeur gaat naar lekkere malse van de bot afvallende spareribs, nu lees ik veel over de 3-2-1 methode.

Als ik het goed begrijp moet ik de ribs eerst schoonmaken en een lekkere rub met een beetje mosterd/olie erop smeren. Tijdje laten intrekken en dan voor 3 uur op ongeveer 110 graden laten roken.

Dan inpakken in de aluminiumfolie met wat appelsap en dan weer terug voor ongeveer 2uur.

Dan de ribs weer voor een uur op de smoker zonder aluminium, in deze fase moet ik de ribs elke kwartier insmeren met een soort glace. Een glace is niets meer dan een bbq saus aangelengd met wat appelsap en appelazijn(klopt dit?).
 
Alvast een begin gemaakt aan de buitenkeuken:). Nu nog de deurtjes en de ronding van de UDS eruit zagen. En eventueel een gaspit toevoegen voor het verwarmen van saus.

 
xander1979 zei:
Zit nu te denken wat ik als eerste ga maken zodra hij klaar is. Mijn voorkeur gaat naar lekkere malse van de bot afvallende spareribs, nu lees ik veel over de 3-2-1 methode.

Als ik het goed begrijp moet ik de ribs eerst schoonmaken en een lekkere rub met een beetje mosterd/olie erop smeren. Tijdje laten intrekken en dan voor 3 uur op ongeveer 110 graden laten roken.

Dan inpakken in de aluminiumfolie met wat appelsap en dan weer terug voor ongeveer 2uur.

Dan de ribs weer voor een uur op de smoker zonder aluminium, in deze fase moet ik de ribs elke kwartier insmeren met een soort glace. Een glace is niets meer dan een bbq saus aangelengd met wat appelsap en appelazijn(klopt dit?).


Klopt als een bus. Veelal wordt de BBQ saus aangemengd met honing/basterdsuiker zodat dat gaat caramelliseren. B-)



 
of ga voor makkelijk en iets dat niet fout kan gaan... een Fatty ;)
 
kloenie zei:
of ga voor makkelijk en iets dat niet fout kan gaan... een Fatty ;)

Hier is een leek aan het werk.....wat is een fatty? :-O

Vandaag eindelijk begonnen met de UDS, alleen vergeten dat er nog meer klussen in huis gedaan moesten worden. Dus kon ik helaas later beginnen dan ik had gehoopt. En ik was vergeten dat we zouden gaan bbqen met de zwager en zijn vrouw. Niet echt een ingewikkelde menu sat? op zijn Indisch, wat bbq worstje en hamburgers.

Maar toch wel het e.e.a. kunnen doen, de gaten voor de twee grillen en de luchttoevoer geboord, onderkant kaal gemaakt en de leidingsysteem voor de luchttoevoer gemaakt. Morgen gaan we weer verder. Voor de duidelijkheid doe ik wat foto's erbij:).
 
Wie o wie kan mij helpen met roosters......als ik het goed opmeet. Heb ik twee rooster nodig van rond 54cm...die krengen kosten gewoon 50euro. Weet iemand een adres waar ze goedkoper te koop zijn?
 
xander1979 zei:
Wie o wie kan mij helpen met roosters......als ik het goed opmeet. Heb ik twee rooster nodig van rond 54cm...die krengen kosten gewoon 50euro. Weet iemand een adres waar ze goedkoper te koop zijn?

Supermarkt verkoopt ze voor 50 cent!
Wel even zelf op maat zagen. Maar voor 50 cent red je er dan wel 3 a 4 uit zo'n winkelwagentje.... =))
 
Ivo-tje zei:
xander1979 zei:
Wie o wie kan mij helpen met roosters......als ik het goed opmeet. Heb ik twee rooster nodig van rond 54cm...die krengen kosten gewoon 50euro. Weet iemand een adres waar ze goedkoper te koop zijn?

Supermarkt verkoopt ze voor 50 cent!
Wel even zelf op maat zagen. Maar voor 50 cent red je er dan wel 3 a 4 uit zo'n winkelwagentje.... =))
Boefje !!
 
structor zei:
Ik heb in de mijne een van Cadac (in de mijne past een 57, in die van jouw niet?):
http://www.barbecueparadijs.nl/barbecue/gril-rooster-57-cm/
Toen ik hem vandaag ging opmeten dacht ik dat hij uitwendig 57cm in totaal was, ga hem morgen inwendig opmeten. Misschien heb ik verkeerd gemeten ;).

Ivo-tje zei:
xander1979 zei:
Wie o wie kan mij helpen met roosters......als ik het goed opmeet. Heb ik twee rooster nodig van rond 54cm...die krengen kosten gewoon 50euro. Weet iemand een adres waar ze goedkoper te koop zijn?

Supermarkt verkoopt ze voor 50 cent!
Wel even zelf op maat zagen. Maar voor 50 cent red je er dan wel 3 a 4 uit zo'n winkelwagentje.... =))

Ik heb ze nog nooit  in de supermarkt gevonden. Misschien moet ik van de week gericht zoeken. In welke supermarkt heb jij ze gevonden?

De sateetjes waren weer eens lekker. Een foto zegt meer dan duizend woorden.

 
Een 200 liter vat is 57 cm. Dus daar past een rooster in voor een 57 cm bbq. Mijn roosters komen via fonq.nl en kostten 17 euro per stuk. Zijn van cadac en ongeveer 56 cm. Past prima!
 
Lin zei:
Een 200 liter vat is 57 cm. Dus daar past een rooster in voor een 57 cm bbq. Mijn roosters komen via fonq.nl en kostten 17 euro per stuk. Zijn van cadac en ongeveer 56 cm. Past prima!

Ik heb ze gevonden en besteld, als het goed is krijg ik ze maandag binnen. Thanks voor de tip!

Nu nog alleen wachten wanneer je vader de kolenmand af heeft ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan