BasBQ
Beef en Steak

Buikspek; wat speklap rules!!

 
 

Wietsehm

Stoker
Berichten
283
Ja, zo is Forumvrienden:

Speklapjes zijn gewoon awesome! Maar niet zoals de supermarkt verkoopt; wij kunnen natuurlijk beter.

Met stevige inspiratie op de post van vorige week (thanks Sander!) lekker aan de slag gegaan.
Pekel-light, whiskey, appelazijn, peperkorrel, jeneverbes, steranijs en zo 25 uur de koelkast in.
Na 24 uur er weer uit, rub en opdrogen.

Ketel-Q met een snake en appelhout. Lekker lang op de 108 á 110 graden tot aan een kern van 77 graden. En vanaf 63 graden ieder half uur de ingekookte pekel-light, aangevuld met honing en appelstroop, als glace en erop.

Resultaat: heerlijk!!! Er speklapjes van gesneden die nog even een krokantje in de pan gaan krijgen en blokjes voor bij de borrel.

Resultaat: leuk om te doen, supereenvoudig, heerlijk van smaak!

185E547B-B284-47E0-9D70-0F0572E5F5B9.jpeg


61A1075F-31C3-4ADF-9C04-6C142EFF31B1.jpeg


68B7D8DA-BBE1-4C22-A6CA-5B4E53C44BFD.jpeg


D6D5BF3A-939E-42D4-8DCE-49F1E708A890.jpeg
 
Ziet er goed uit, dat krokante kun je ook in de BBQ bereiken op het vet (zonder zwoerd).;)
 
Ziet er goed uit, dat krokante kun je ook in de BBQ bereiken op het vet (zonder zwoerd).;)
En zo heb ik gewoon wéér een reden om een stuk vlees nog eens te bereiden.

@Ewald, dank je wel voor de tip!
 
Ziet eruit als een zeer geslaagde run. En met zo’n stuk spek kan je best een aantal keer borrelen👌🏼
 
Schuif maar een stukje door.😋😋.
Dat wordt een lekkere borrel
 
Ziet er zeer smakelijk uit, zeg! Krijg spontaan trek in een borrel.
 
Ziet er goed uit. Er zal niet veer in de vriezer beland zijn vrees ik. Met zo een lekker borrelplankje kun je het thuis goed uithouden.
Als ik hier buikspek maak is het vaan dezelfde middag allemaal op. Er komen dan altijd ineens mensen “aanwaaien” zal ik maar zeggen.
 
Misschien wel het lekkerste en meest veelzijdige stukje vlees, spek.
Wat kan je daar toch lekker van eten
 
Heeft iemand wel eens pulled pork van buikspek gemaakt? Die tip kreeg ik ook laatst 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan