BasBQ
Beef en Steak

Buffelpicanha

 

roekenma

Tondelzoeker
Berichten
11
Het was de bedoeling het weekeinde te vieren met een BCC. Maar dat liep iets anders.

Donderdag kreeg ik een buffel picanha aangereikt met het verzoek dat te bereiden op zaterdag. Dus ben ik de boeken (lees: het internet) in gedoken om te zien hoe ik dat het lekkerst kon doen.

Op het hele internet niets te vinden over "buffelpicanha", dus gezocht naar iets dat me geschikt leek op de afdeling "picanha". Op de site van cultiviz.nl vond ik wat ik nodig had.

Een uur voor bereiding heb ik het vlees uit de koelkast gehaald en heb ik de vetrand ruitvormig ingesneden.


2.jpg

Vervolgens heb ik er wat peper en zout op gedaan dat z'n werk kon doen terwijl ik de Bar-b-kettle klaarmaakte voor indirecte warmte. Dit keer koos ik voor een snake van ongeveer 30 briketten.

De Q heb ik rond de 110 graden gehouden en het vlees lag, vetkant boven, boven een lekbak met water.

Toen de kerntemperatuur de 50 graden aantikte heb ik het vlees verplaatst naar een gietijzeren pan en heb daarin de vetkant "afgefakkeld".

1.jpg


Nadat het vlees een ruime 5 minuten had gerust onder een theedoek heb ik het tegendraads aangesneden en geserveerd met een bolletje pasta-salade en een bolletje aardappel-salade.

Volgende keer trouwens toch maar even gaan staan voor het maken van de laatste foto.. :mad:

3.jpg
 
Heel mooi gegaard. Mis wel de foto van het vlees op de barbecue.
Het draadje wordt verplaatst.
 
Wat kan de planning opeens moeten veranderen hè
Maar zal er niet minder om gesmaakt hebben 😉
 
Dit ziet er goed uit had ik wel gelust volgende keer ook 1 foto van de Bbq en zeker 1 waar je hem aan het eind aan het grillen bent 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan