BasBQ
Beef en Steak

Brisket op zaterdag

 
 

Gert-Jan

Sprokkelaar
Berichten
43
Eerste eigen topic, een korte rapportage van de brisket die ik vrijdag en zaterdag bereid heb.

Ik ben begonnen met een brisket van ruim 5,5 kg

11kkume.jpg


Na hier ruim een kilo vet vanaf getrimd te hebben heb ik deze gerubt met alleen zout en peper. Vrijdagavond rond 23:00 is deze op de WSM gegaan die op het rooster 95?C was.

250nlzb.jpg

De brisket ziet er wat wit uit, dit komt door de LED-lamp die de boel verlichtte

Zaterdagochtend rond 8:00 was de WSM nog altijd keurig op temperatuur, 96?C en had de brisket een kerntemperatuur van 65 graden.

r9ii55.jpg


Op dat moment heb ik de brisket ingepakt in bakpapier van DEPA wat bevochtigd was met appelsap. Helaas zijn daar geen foto's van. De temperatuur van de WSM heb ik opgevoerd naar 115 graden en de brisket terug gelegd.

De temperatuur steeg rustig, echter de stijging van 83?C naar 86?C heeft ruim 3 uur geduurd, dit had ik niet echt verwacht. Om 15:00 voelde de punt al goed aan en heb ik deze afgesneden zodat alleen de flat nog op de WSM bleef liggen

16290r9.jpg


Na een uurtje voelde ook de flat goed aan (thermometer ging soepel in en uit) en heb ik deze ingepakt en plm 2 uur laten rusten. Met het volgende resultaat:

33emuxs.jpg


Burnt ends staan voor zondag op het menu, vandaag hadden we hier ruim voldoende aan  :D
 
Hoe smaakte het en was hij een beetje zacht?
 
Smaak was goed, iets aan de droge kant maar zeker geen "schoenleer" ofzo. Gaarheid was ik ook tevreden over

2vtrvah.jpg


nauwelijks weerstand bij het uit elkaar trekken
 
Gert-Jan zei:
Smaak was goed, iets aan de droge kant maar zeker geen "schoenleer" ofzo. Gaarheid was ik ook tevreden over

2vtrvah.jpg


nauwelijks weerstand bij het uit elkaar trekken


Mooie run  =D> .
Ziet er erg lekker uit.
Volgende keer misschien iets minder vet weg trimmen om hem wat sappiger te houden?
 
mooi gemaakt hoor, ziet er heerlijk uit.
gefeliciteerd met je koei  :)
 
Klasse gedaan! Met deze post ga je direct de boeken in met een sticker . Proficiat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En dan vandaag de Burnt Ends gemaakt in een eigen barbecuesausje

2n99o20.jpg


260y805.jpg


Gelukkig hebben we de foto's nog, ze waren zo op  ;)
 
prachtige reportage en wat ziet het er lekker uit :D
 
Gratz met de koe!
 
Lekker hoor en gefeliciteerd met je koetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan