BasBQ
Beef en Steak

Brisket Ear hot & fast

 
 
 

Zaagmans

Stoker
Berichten
370
Hoi,

Naar aanleiding van de blogpost / video van Noskos over de Brisket Ear heb ik deze ook maar eens geprobeerd te maken.
Ik heb bij Beef & Steak een Brisket Ear besteld en deze vervolgens ontdaan van het harde vet aan de buitenkant.
Als rub heb ik LetzQ Beef Rub gebruikt en ik heb niks geinjecteerd.
Na een uur op de BBQ ben ik gaan sprayen met water, en dat vervolgens elk half uur gedaan totdat die in de folie ging.
Bij het in de folie doen heb ik ook nogmaals goed gesprayed en toen als een compact pakketje terug op de WSM.

De plaatjes:


Na een uur op de WSM:


Vlak voor inpakken in de folie na ongeveer 3u:


Na 1,5u zat de interne temp al op 92 graden. Na voelen met een thermometer bleek het nog niet mals genoeg dus nog even laten liggen.


Na 2u voelde het al wel wat zachter en gaf de thermometer 98 graden aan, dus ik heb 'm maar van de Q afgehaald want ik wilde de temperatuur niet te ver laten oplopen uit angst het stuk vlees te verpesten.


Het is geen brisket die uit elkaar valt. Je kunt 'm redelijk makkelijk uit elkaar trekken, maar je merkt wel dat het vet tussen het vlees nog niet helemaal weggesmolten is en daardoor blijft het nog een beetje stug.
Smaakt erg goed, veel minder vettig dan bijvoorbeeld de beef ribs die ik laatst maakte, maar ik ben nog niet helemaal heppie de peppie.


Ik las al op diverse fora dat bij hot & fast brisket het niet erg is om de temp iets hoger op te laten lopen.
Ik vrees dus dat ik mij te veel door de temperatuur heb laten leiden. Iets om volgende keer anders te doen.

Voor een eerste keer brisket een leuke ervaring, maar ik ga de volgende keer toch low&slow doen ipv hot&fast.
Eens kijken wat dat voor uitwerking heeft.
 
Het vlees is echt leidend. 100? kan ook gebeuren.
 
noskos zei:
Het vlees is echt leidend. 100? kan ook gebeuren.

Dat blijkt!
Ik heb trouwens een temperatuur van 175C aangehouden in de WSM. Maar dan zit je ook al bijna aan de limiet van de thermometer.
 
Geen idee, mijn WSM is zo oud dat er geen thermometer in zit :D
 
Ik vind het er toch prima uit zien. Zou ik niet afslaan zeg maar

Je zou eens bij de locale slager een stuk grasgevoed rund kunnen halen. En dat eens proberen. Zit veel minder vet in. En vaak minder duur dan de exotische runderen online. Ik haal eigenlijk alles bij de slager in ons dorp. En de klabrib en puntborst die ik daar gehaald heb waren toch prima gelukt.
 
Bram zei:
Ik vind het er toch prima uit zien. Zou ik niet afslaan zeg maar

Je zou eens bij de locale slager een stuk grasgevoed rund kunnen halen. En dat eens proberen. Zit veel minder vet in. En vaak minder duur dan de exotische runderen online. Ik haal eigenlijk alles bij de slager in ons dorp. En de klabrib en puntborst die ik daar gehaald heb waren toch prima gelukt.
Minder duur dan online? Hmm ik heb juist de ervaring dat het andersom is. Toch ga ik binnenkort wel eens informeren. Bedankt voor de tip.
 
Mssh ook eens je thermometer van je wsm controleren , of een roosterthermometer gebruiken.  Die orginele dingen willen ook wel nog eens wat afwijken. Maar ik had gerust wel willen proeven hoor, het ziet er in ieder geval goed uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Brecht zei:
Mssh ook eens je thermometer van je wsm controleren , of een roosterthermometer gebruiken.  Die orginele dingen willen ook wel nog eens wat afwijken. Maar ik had gerust wel willen proeven hoor, het ziet er in ieder geval goed uit.

Goede tip, de volgende kooksessie ga ik er eens een thermometer naast houden. Ik vermoed dat de temperatuur bovenop de deksel toch hoger ligt dan op het rooster niveau (iets met warmte dat stijgt). Of denk je juist dat het rooster warmer is want dichter bij het vuur?
Ik had de waterpan er in zitten, maar alleen met folie bedekt en geen water gebruikt.
 
Je redenering klopt. Hoe hoger hoe warmer in je wsm normaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan