BasBQ
Beef en Steak

Black Angus picanha

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.164
Vandaag maar eens een Black Angus Picanha gemaakt.

Maar...

Gewoon een reverse gedaan en alles liep fantastisch. Op 46° eraf, opstoken tot een 300° (rvs rooster) en dan affakkelen 2,5 min per kant.
Wij hebben onze steaks graag medium-rare. Rare kan nog, maar medium is er al over. Ik heb ook niet meer gemeten bij en na het affakkelen.

Ik had zo het gevoel dat het tussen rare en medium-rare zat, wat kan. Maar het was taai. Echt goed snijden, en ook goed knabbelen. Echter was de smaak top.
Kantnoot. De picanha in de vitrine was iets meer dan 2kg en ik ging er vanuit dat een picanha max 1500gr is en als het meer is dat er al wat platte bil bij zit. Hier had ik niet het tipje, maar de rest mee van 1,2kg.

Dus wat is er fout gegaan?
- Lag het aan het vlees?
- Had ik beter tot 48° gegaan en dan affakkelen?
- Heb ik verkeerd gesneden? Ik vind het altijd moeilijk om de juiste richting te vinden. Bij sommige stukken vlees is dat vanzelfspreken, maar soms zie ik het niet echt.
- Mss meer platte bil ipv staartstuk en daardoor taaier? Als dat al kan.

Ik had al eens picanha gemaakt van Belgisch Blauwwit en die was zonder vetkap. Maar die was wel malser als deze. Bij BWB haal ik het vlees er steeds af bij 45° en dan 2min per kant grillen en is steeds perfect. Sinds kort doe ik wat meer Black Angus (turkse slager in de buurt) en heb ik zo de indruk dat ik het wat moet bijschaven qua temperaturen.

Al bij al wel lekker gegeten, maar ik lees vooral dat picanha het lekkerste van de koe is, maar verwacht dan niet dat het taai is :D Qua smaak was het dik in orde. Gerookt met blokje eik. Top.

IMG_3997.jpeg


IMG_3999.jpeg


IMG_4001.jpeg


IMG_4003.jpeg


IMG_4004.jpeg


IMG_4005.jpeg


IMG_4006.jpeg


IMG_4008.jpeg
 
Zoals ik het zie is het niet lekker op de draad gesneden!? Dat maakt het uiteraard een stuk minder mals.
Verder ziet de garing er top uit 👌🏻
 
Ik denk inderdaad ook dat het al veel kan schelen om tegen de draad in te snijden. Voor de rest ziet het er top uit!
 
Qua snijden ben ik het met mijn voorgangers eens. Ik heb toendertijd een kleine inkeping tegen de draad gemaakt zodat ik later weet hoe ik moet snijden.

Voor de rest niets meer dan lof, het ziet er geweldig uit!
 
Stom van me. Dacht dat ik goed zat
Foto laat zien dat je hem niet op de draad snijd maar met de draad mee. Ik maak standaard een inkeping op de draad voordat ik hem op de bbq gooi. Dan maak je nooit de fout.

Wat me verder opvalt is dat je dtuk niet de typische picanha vorm heeft. Die loopt namelijk taps toe aan 1 kant. Kan zijn dat het iets meer dan het staartstuk is. Ik heb begrepen dat vroeger het staartstuk in de stoofschotel belandde, zou kunnen zijn dat dit in de Turkse keuken nog steeds verl gebeurd en dus misschien anders wordt uitgesneden. Dit is maar speculatie, maar zou in ieder geval het gewicht kunnen verklaren
 
Foto laat zien dat je hem niet op de draad snijd maar met de draad mee. Ik maak standaard een inkeping op de draad voordat ik hem op de bbq gooi. Dan maak je nooit de fout.

Wat me verder opvalt is dat je dtuk niet de typische picanha vorm heeft. Die loopt namelijk taps toe aan 1 kant. Kan zijn dat het iets meer dan het staartstuk is. Ik heb begrepen dat vroeger het staartstuk in de stoofschotel belandde, zou kunnen zijn dat dit in de Turkse keuken nog steeds verl gebeurd en dus misschien anders wordt uitgesneden. Dit is maar speculatie, maar zou in ieder geval het gewicht kunnen verklaren

Dat laatste staat ook in mijn beginpost. Is volgens mij idd wat meer platte bil. Volgende keer de tip mee vragen.
 
Laatst bewerkt:
ik sluit me helemaal aan bij @cold_as_ijs .
En verder zou ik hem zelf iets verder laten garen, een graadje of 3-4 meer, maar dat is natuurlijk ook er persoonlijk.

Wij vinden hem hier eigenlijk het lekkerst en het meest mals als de picanha op 110 gr ligt te garen, en daarna affakkelen. Op welke temperatuur heb jij hem laten garen?

Aan de run ligt het niet. Het ziet er allemaal goed uit hoor. En je blijft natuurlijk afhankelijk van het vlees zelf. Soms is tie perfect, soms net ff anders.
 
ik sluit me helemaal aan bij @cold_as_ijs .
En verder zou ik hem zelf iets verder laten garen, een graadje of 3-4 meer, maar dat is natuurlijk ook er persoonlijk.

Wij vinden hem hier eigenlijk het lekkerst en het meest mals als de picanha op 110 gr ligt te garen, en daarna affakkelen. Op welke temperatuur heb jij hem laten garen?

Aan de run ligt het niet. Het ziet er allemaal goed uit hoor. En je blijft natuurlijk afhankelijk van het vlees zelf. Soms is tie perfect, soms net ff anders.
Tussen de 100 en 110°. Dat zit wel goed. BWB laat ik altijd tot 45° gaan om dan te grillen. Dan zit ik perfect medium rare. Laatste tijd heb ik wel eens Black Angus en heb de indruk dat die een paar graden meer mag hebben voor het afgrillen. Mss omdat er meer vet in zit?

volgende keer laat ik hem tot 48° gaan voordat ik ga grillen. Had hem liever ook ietsje verder gehad.
 
Alles is al gezegd die ik zo'n beetje.
Iets anders wat ik wel prettig vond, want ik heb ook een Black Angus picanha thuis.
Ik heb hem rauw met een brisket mes in mooie stukken alvast gesneden tegen de draad in. Daarna in sealbags. Af en toe haal ik een zakje eruit, en fakkel ik hem af op grill grates of zelfs in een pan met SPG. Dan eet je ook af en toe wat makkelijker met z'n 2-tjes oid.
Ik heb de fat cap erop laten zitten, maar een volgende keer haal ik die er gelijk af :).
 
Volgende keer als ik bij de Turkse slager kom, neem ik er nog eentje mee. Vallen en opstaan noemen ze dat :ROFLMAO: Ik moet m goed krijgen.
 
Wat mij opvalt is dat veel vlees bij 'De Turk' nogal jong is. Dat doet veel met de smaak en de malsheid. Ik denk dat dat hier ook kan spelen. Naast het snijden (haaks op de draad) en het gebrek aan vetkap. Als je niet zo van vet houdt, snijd het dan aan tafel eraf. Ook voor de bereiding van het vlees is het vet lekker, zelfs als je het niet eet. Ik geloof inderdaad ook dat er teveel vlees hier staartstuk wordt genoemd. Het stuk is te groot afgesneden.
 
Balen van deze ervaring. Dat is het nadeel van de hype rond bepaalde stuken vlees.
Maar ik heb ooit van een zelfde stuk 2 verschillende ervaringen gehad. Een stukje had ik eerst bijna 2u lang low en slow gegaard bij 107gr tot ken 48gr en daarna grillen. Dat stuk was heerlijk mals. Het tweede stukje was door tijdgebrek op een hogere temp gegaard en daarna afgrillen. Dat stuk was voor mijn gevoel ook taai. Heel gek.
 
Ja jammer, maar daar leer je van. Je ziet de lange spiervezels dan snij je met de draad mee. Als je dat ziet, je vlees een kwart slag draaien dan snij je op de draad.
 
Mooi stuk vlees en jammer van de malsheid. Wat ik vaak doe bij een groter stuk vlees is hem eerst door de helft dan kan ik de draad bekijken en eventueel een kwartslag draaien. Ik houd toch van kleine plakken 😁
 
Mooi stuk vlees en jammer van de malsheid. Wat ik vaak doe bij een groter stuk vlees is hem eerst door de helft dan kan ik de draad bekijken en eventueel een kwartslag draaien. Ik houd toch van kleine plakken 😁
Ik ga idd de volgende keer zoiets moeten doen. Is me thans wel nog niet voorgevallen.
 
Ziet er uit als een mooi stukkie vlees.
De smaak weet je nu, nu de volgende keer anders snijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan