BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg XL

Hier ook een Primo Oval XL, bevalt mij uitstekend en zou zeker weer de keuze maken voor 1 XL BBQ ipv 2 kleinere.

20211106_164708.jpg


20191024_170345.jpg
 
Ik ben mij aan het oriënteren op de aankoop van mijn eerste kamado. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Big Green Egg XL. Ook kijk ik nog naar de optie van een combinatie tussen large/minimax. Ik zal de kamado het meest gebruiken om volledige maaltijden mee te maken voor mijn vrouw en zoontje. Daarnaast zal ik er in ook eens per maand voor 10-12 personen maaltijden op maken. In de zomer waarschijnlijk wat vaker.
Ik zal de kamado gaan inbouwen in een buitenkeuken. Ik ben van plan om de eggspander, moonstones of conveggtor, gietijzerenroosters, plancha, kickash basket en basket kolenverdeler bij te kopen.

Op dit forum zie ik vooral veel mensen met een L kamado. Aantal amerikaanse fora zie ik vooral een voorkeur voor de XL. Zelf neig ik op dit moment ook naar de XL. Mij lijkt het prettig om in principe 1 BBQ te hebben (en 1 x de accesoires) in 1 buitenkeuken waar je alles op kan met veel grillruimte, direct/indirect tegelijk en niet echt een goede reden maar ik vind de vorm (net als de MM) erg mooi. De combi is fijn dat je op verschillende temperaturen tegelijk kan bakken (heb ik eigenlijk niet vaak gemist), maar ik vind een minpunt om 2 verschillende BBQs te hebben. Dat zou dan qua ruimte ten kosten van de wasbak gaan.

Ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die een BGE XL (of ander merk) hebben en hoe die ervaringen zijn. Daarbij ben ik vooral benieuwd naar de tevredenheid met de grootte, het brandstofverbruik en of mensen achteraf niet liever een L/MM combi hadden gehad.

Daarnaast twijfel ik nog tussen een conveggtor vs 2 halve moonstones. Iemand hier nog tips voor?

Alvast bedankt!
Als je toch voor 2 gaat, zou ik eerder 2x de L overwegen. Waarschijnlijk is deze voor 8 van de 10 groot genoeg voor jou en je gezin. Voor grotere groepen heb je er dan 2 en kun je mooi je vlees op een andere temperatuur hebben staan dan he groenten.
Daarnaast hoef je echt alle accessoires maar 1x te kopen.

Ik zou zeker ook naar de Primo kijken. Ik hoor gebruikers altijd zeggen dat de directe en indirecte zone daar echt verschillende temperaturen hebben en het oppervlakte is ook echt groter. Zelf geen ervaring mee.

Ik gebruik een kj2 large. Deze is bijna altijd groot genoeg voor mij en mijn gezin. Die enkele keer zet ik de weber er bij.
 
Ik heb zelf een L en MM en deze ingebouwd in een tafel en vind het ideaal. Als ik het koud roken buiten beschouwing laat, gebruik ik de MM denk ik 85% van de keren, al maak ik niet vaak iets voor groepen groter dan 6 personen.
Als ik even wat sate of twee steaks wil grillen, dan pak ik de MM, kost me relatief weinig houtskool en is snel op temperatuur.
De L gebruik ik dus vooral voor koudroken, maar ook voor mn spit, grill- en bakring, PP, Ribs etc. En op mijn L kan ik ook gewoon 10 kg babybacks kwijt en dan de MM gebruiken voor bijgerechten. Ik heb dan ook nog een WGA tot mijn beschikking.
Met deze combi mis ik eigenlijk niets. Nou ja, wat jij zelf ook al benoemt, ik mis soms wat werkruimte.
Heb je een foto van je keuken?
 
Hier ook een L + MM.

De L is nog maar zelden te klein geweest dus daar moet je je niet veel zorgen over maken.
Koop er wel ineens de 5 delige expander bij, dan heb je ineens ook de hoge rooster.
verleden zomer voor 8 personen een BBQ tapas middag gedaan, had een kleine 10-tal bereidingen en dat is perfect gelukt op de combo MM + L.
op 1 XL zou dit veel moeilijker geweest zijn omdat je maar 1 temperatuur hebt.

Ivm conveggtor en halve maanstenen, de conveggtor laat meer luchtstroom mogelijk.
Als je bv pizza wil maken zou het niet lukken om richting de 350 te gaan met de halve maan stenen.
je zou ze dan een beetje kunnen overlappen lees ik, maar zelf geen ervaring mee.
Je zou kunnen beginnen met de halve maan stenen, en als het niet lukt achteraf nog de conveggtor er bij kopen.

Het grote voordeel van L + MM is dat je 2 temperaturen kan doen en dat de MM "draagbaar" is.
Draagbaar moet je eerder zien als makkelijk verplaatsbaar want met dat gewicht ga je hem ook niet meenemen voor een picknick tijdens een trektocht :).

Wij nemen hem geregeld mee met de auto en doen da onderweg een luxe picknick ;).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ben je er al lang uit @Blackk, succes met de aanschaf van de XL ;)

Dat is meestal zo.

Je keuze heb je allang gemaakt, je bent alleen nog op zoek naar excuses om het voor jezelf goed te praten.
 
Wat is overigens het voordeel van de conveggtor vs 2 halve manen? Hierboven geeft Stijn aan dat voor pizza beter is. Zijn er nog andere voordelen?

Daarnaast iemand ervaring met de kolenverdeler bij de kick ash basket?
 
@Blackk Ik heb recentelijk dezelfde afwegingen gemaakt.
Je zal zelf moeten beoordelen wat je ermee wil gaan doen en dan in een goede bbq shop diverse kamado's gaan beoordelen. (Kijken, voelen, proberen, doorvragen etc.). Daarnaast, ze zijn niet bepaald goedkoop. En vergeet links en rechts niet de prijs van wat accesoires.
Ik heb in mijn zoektocht 2 voorkeuren gehad ( primo 400xl, deze vond ik toch wat fors), de Monolith Classic (geheel compleet exl. Gietijzeren roosters maar oogde voor mijn doel te klein.
Ben uiteindelijk uitgekomen bij de BGE large. Helaas is door de storm van gisteren de levering uitgesteld.
 
Wat is overigens het voordeel van de conveggtor vs 2 halve manen? Hierboven geeft Stijn aan dat voor pizza beter is. Zijn er nog andere voordelen?

Daarnaast iemand ervaring met de kolenverdeler bij de kick ash basket?

Conveggtor kan je zonder eggspander gebruiken, halve manen niet. die moet je in de eggspander leggen.

Maar de eggspander zou ik er sowieso direct bijnemen, is het accessoire dat bij mij ALTIJD in de q ligt.
 
Wat is overigens het voordeel van de conveggtor vs 2 halve manen? Hierboven geeft Stijn aan dat voor pizza beter is. Zijn er nog andere voordelen?

Daarnaast iemand ervaring met de kolenverdeler bij de kick ash basket?
Ik was begonnen met 2 halve maan in mijn Large, maar dat werkt toch niet zo goed als een Conveggtor (minder ruimte langs de rand voor warmteflow). je kan ze ook iets over elkaar leggen, maar heb toen als snel gekozen om de Conveggtor er bij te nemen. Dit werkte toch prettiger.

De halve maan kan ik wel aanraden om er bij te nemen icm de Eggspander. Kan je half direct half indirect doen.
Ik heb nu 1 halve die ik gebruik en 1 halve maan reserve want ze breken nog wel eens schijnt :)

ik liep met het zelfde en uiteindelijk gekozen voor een L om er dit jaar een MM bij te nemen. Voor mij was de mogelijkheid tot 2 verschillende temp. de grootste reden om deze keus te maken (L indirect dmv conveggtor en dan bij MM grillen)
 
Ik was begonnen met 2 halve maan in mijn Large, maar dat werkt toch niet zo goed als een Conveggtor (minder ruimte langs de rand voor warmteflow). je kan ze ook iets over elkaar leggen, maar heb toen als snel gekozen om de Conveggtor er bij te nemen. Dit werkte toch prettiger.

De halve maan kan ik wel aanraden om er bij te nemen icm de Eggspander. Kan je half direct half indirect doen.
Ik heb nu 1 halve die ik gebruik en 1 halve maan reserve want ze breken nog wel eens schijnt :)

ik liep met het zelfde en uiteindelijk gekozen voor een L om er dit jaar een MM bij te nemen. Voor mij was de mogelijkheid tot 2 verschillende temp. de grootste reden om deze keus te maken (L indirect dmv conveggtor en dan bij MM grillen)

zo zie je, iedereen heeft zijn eigen manier van werken.
Ik gebruik de conveggtor alleen nog bij pizza, anders altijd de halve manen.
Zelfs combi halve maan ene kant, soapstone andere kant, eerst indirect boven de halve maan en dan afgrillen op de soapstone nadat de q is opgestook.
Dit weekend test gedaan en soapstone zat direct aan 300+ graden terwijl de dome nog maar aan 225/250 zat.
 
Dank voor de toelichting. Ik denk dat ik dan ook begin met de halve stenen. Wat geeft een groter indirect gedeelte? Conveggtor of 2 halve manen?
 
Ik ga uiteindelijk (niet geheel onverwachts) kiezen voor een XL. Ik was vandaag in de winkel en wat een mooi apparaat.

Nog wat twijfels over de accessoires. Is een as pook handig of zijn hier andere (betere) oplossingen voor? Daarnaast twijfelde ik of een gridlifter noodzakelijk is?

Iemand ervaringen met een looftlighter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan