BasBQ
Beef en Steak

Bierworst in bierbroodjes 🍻

 
 
 

Robdijn

Pitmaster
Berichten
714
Ik ben dit draadje begonnen met alleen deel 1, maar inmiddels is deel 2 ook uitgewerkt en verwerk ik het geheel dus tot één topic.

Deel 1 zijn de bierbroodjes:
Doordat ik een pizza steen voor mijn verjaardag heb gekregen wil ik deze graag gebruiken, omdat pizza mij nog wat moeilijk lijkt heb ik er voor gekozen om met broodjes te beginnen.

De bierbroodjes dus, ik heb verschillende recepten geraadpleegd, maar allemaal komen op hetzelfde uit qua ingrediënten:
- 400 gram meel (patent bloem)
- 100 gram volkoren meel
- 10 gram zout
- 10 gram instant gist
- 30 gram boter
- 1 flesje bier naar keuze (voor mij een Texels Skuumkoppe)
IMG_20210109_093812.jpg

(De beide meel soorten als ook het zout zit al in de kom)

De ingrediënten, behalve het bier, heb ik in de kom gedaan. Hierbij een 3/4 deel van het flesje bier, en de keukenmachine met de K haak op een lage stand rustig laten mengen.
Langzaam de rest van het bier toegevoegd tot een mooie egale massa.
Vervolgens de kneedhaak erop en even stevig kneden.
Daarna de kom licht ingevet met olijfolie, en de deegbol erin om een uurtje te rijzen onder een theedoek.
IMG_20210109_095130.jpg

Na dit uurtje het deeg nog eens met de deeghaak gekneed.
Vervolgens in 6 bollen verdeeld op een bakplaat in een stervorm, losjes keuken folie eroverheen voor nog een uurtje rijzen.
IMG_20210109_113611.jpg

In de tussentijd een grote starter briketten heet maken en de pizza steen in de BBQ leggen.
Na de rijs:
IMG_20210109_123155.jpg

En op de pizza steen:
IMG_20210109_124349.jpg

Na een paar minuutjes het bakpapier verwijderd. Totaal een ruim half uur op de BBQ gelegen bij ongeveer 190 graden, even op de onderkant getikt, en de broodjes klinken hol, klaar dus (blijkbaar 😉).
IMG_20210109_132422.jpg


Dan deel 2, de vulling van het broodje. De bierworst, want zeg nou zelf, het beste bij bier, is meer bier 😉.
Voor de bierworst heb ik gekozen voor een kasteel bruin, een aardig zwaar bier, zowel qua alcohol percentage als smaak. Verder heb ik uit de supermarkt een viertal saucijzen meegenomen. Tot slot een aantal uien en een flinke klont roomboter.
IMG_20210109_160119.jpg

De barbecue trouwens verbouwd voor twee mandjes hete kolen aan de ene zijde met een chunks kersenhout en een indirecte zone aan de andere kant. Grofweg een 190 graden dome temperatuur.

Als eerste de boter gesmolten recht boven de kolen, en de worsten alvast indirect gelegd om wat rook op te nemen.
In de gesmolten boter de uien zacht gegaard zonder te bruinen.
Hierna het bier toegevoegd en aan de kook gebracht.
Vervolgens de worsten een mooie grillstreep gegeven direct boven de gloeiende kolen.
IMG_20210109_163641.jpg

De worsten lekker laten badderen in het bier ui mengsel
IMG_20210109_164006.jpg

En afgedekt met aluminiumfolie 20 minuten indirect laten sudderen.
Uiteindelijk nog een 20 minuten direct laten inkoken terwijl de folie verwijderd was.

Eindelijk was het tijd om het broodje en de worst te herenigen tot een smaakvol geheel:
IMG_20210109_172624.jpg

Uiteraard zijn de uien ook op het broodje beland, net als wat mosterd.

Geslaagde BBQ dag zo, lekker bezig geweest met een smaakvol resultaat!
De volgende keer zal ik wel het volgende veranderen:
- Iets meer geduld met de pizza steen, volgens mij was deze nog niet heet genoeg, waardoor de onderkant van de broodjes wat vast zijn.
(1e keer de pizza steen gebruikt, als ook de 1e keer ooit broodjes gemaakt)
- Een andere worst, wat een smaakloos ding was dit. Uiteraard had ik de worst zelf kunnen maken, ik heb immers inmiddels al de benodigde apparatuur, maar ik durfde dat nu nog niet aan 😂 en het is aardig wat werk.

P.s. ik kon het niet laten een pilsje te pakken tijdens de bereiding...


IMG_20210109_163042.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie broodjes! Het begin is er. Ik ben ook benieuwd naar deel 2. 😄
 
Dat vind ik nou mooi. Brood op de Q. Ik bak de laatste tijd regelmatig desembrood. Omdat wij alleen een knudde combi-oventje hebben bak ik altijd in een skillet om een mooie oven rijs te krijgen maar dat kan natuurlijk ook op de Q. Je geeft me al ideeën voor deze maand. Bedankt!
 
Totaal een ruim half uur op de BBQ gelegen, even op de onderkant getikt, en de broodjes klinken hol, klaar dus (blijkbaar 😉).

Lekker broodjes van de Q :love: Meten kan ook...... bij kerntemperatuur van 95 graden zijn ze gaar van binnen ;) (y)
 
Zo, veel bier vandaag 😉
Run is goed gegaan, buikje rond, vriendin tevreden, wat wil je nog meer?

Inmiddels is de verrassing onthuld en heb ik dus ook de titel aangepast 🍻.

P.s. @mrooding ik krijg de dubbele afbeelding aan het einde niet verwijderd...
 
Dat ziet er al heerlijk uit. Heb al veel broodjes gebakken maar nooit stil gestaan om er bier bij te gebruiken
 
Prima insteek en heerlijk broodje. Dacht eerst bij het lezen dat je zelf worsten gedraaid had met kasteelbier in.
Maar met jou manier zie ge wel dat ze hebben liggen sudderen in het bier. Top
 
Iets meer geduld met de pizza steen, volgens mij was deze nog niet heet genoeg, waardoor de onderkant van de broodjes wat vast zijn.
Ziet er lekker uit..... jammer dat de worsten wat tegenvielen...

Handje maïsmeel op je steen net voor je je brood (of pizza) erop legt voorkomt plakken ;)
 
Handje maïsmeel op je steen net voor je je brood (of pizza) erop legt voorkomt plakken ;)
Bedankt voor de tip! Echter zat het brood niet vast op de steen, waarschijnlijk vanwege die eerste paar minuten op het bakpapier.
Het brood zelf is onderin wat vast van structuur (minder luchtig 😉).
 
Bedankt voor de tip! Echter zat het brood niet vast op de steen, waarschijnlijk vanwege die eerste paar minuten op het bakpapier.
Het brood zelf is onderin wat vast van structuur (minder luchtig 😉).

Ah, verkeerd gelezen..... dat van dat bakpapier een paar minuten eronder laten zitten had ik gisteren moeten weten.... ik ben een partij aan het kliederen geweest een pizza zonder pizzaschep op m’n met maïsmeel bestrooide steen te krijgen :LOL:
 
Thanks voor het delen, super weer wat inspiratie voor een zaterdag middag.
maar als jij dit maakt ga dan niet twijfelen of je een pizza aankunt. Dat wordt gegarandeerd smullen. Gewoon doen en vergeet niet de delen hier op het forum👍🏼
 
Niets mis mee. Ziet er prima uit.
Handig van Weber om die steuntjes voor een sapje aan de Q te maken. ;)
 
Lekker aan het testen en proberen geweest
 
Zo, veel bier vandaag 😉
Run is goed gegaan, buikje rond, vriendin tevreden, wat wil je nog meer?

Inmiddels is de verrassing onthuld en heb ik dus ook de titel aangepast 🍻.

P.s. @mrooding ik krijg de dubbele afbeelding aan het einde niet verwijderd...

Als je het bericht aanpast zie je onderaan de miniatuur foto's (attachments) staan. Als het goed is staan er daar 2 dezelfde tussen waarvan je er maar 1 in het bericht geplaatst hebt.

De software voegt automatisch bijlagen toe die nog niet voorkomen in het bericht.

Gewoon even 1 van de 2 identieke bijlagen weg halen en het zou opgelost moeten zijn
 
Als je het bericht aanpast zie je onderaan de miniatuur foto's (attachments) staan. Als het goed is staan er daar 2 dezelfde tussen waarvan je er maar 1 in het bericht geplaatst hebt.

De software voegt automatisch bijlagen toe die nog niet voorkomen in het bericht.

Gewoon even 1 van de 2 identieke bijlagen weg halen en het zou opgelost moeten zijn
Thanks, inderdaad opgelost nu.

Die software ook altijd 😉 Gelukkig is dat mijn werk 😂 wij komen nooit zonder werk....
 
Ziet er heerlijk uit hoor! Biertje erbij is altijd lekker!

@EasywoodsQ maïsmeel op de steen bij pizza's is m.i. onnodig. Beter op je pizzaschep (maar die heb je niet lees ik?). De pizza is op hoge temp na een minuut droog genoeg om niet meer te plakken. Je kan wel met maïsmeel testen of je steen heet genoeg is maar dit doe ik zelf niet.
 
@EasywoodsQ maïsmeel op de steen bij pizza's is m.i. onnodig. Beter op je pizzaschep (maar die heb je niet lees ik?). De pizza is op hoge temp na een minuut droog genoeg om niet meer te plakken. Je kan wel met maïsmeel testen of je steen heet genoeg is maar dit doe ik zelf niet.

Pizza schep moet er snel komen inderdaad, in iedergeval om ‘m erop te leggen :p
Dat het zonder maïsmeel kan (op de steen) neem ik gelijk van je aan.... maar het gaat wel heel mooi met hoor, binnen een minuut duw ik de hele pizza met één vinger op de rand de hele pizzasteen over en als ‘ie gaar is schuift ‘ie zo de snijplank op.
 
Dit is mooi gemaakt ga de broodjes ook eens proberen nog nooit gedaan op de Bbq
En wat de worstjes betreft gewoon zelf maken zeker als je de apparatuur er voor hebt veel lekkerder


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Terug
Bovenaan Onderaan