BasBQ
Beef en Steak

BGE vs Imitatie

robdegekste zei:
Waar vindt jij dan imitaties van rond de 500e met een diameter van 54cm
Alles wat ik tegen kom zit wel rond de 900 a 1000e.

Verder is de kwaliteit beter, maar heb nog geen voorbeelden gezien.
Verder is de service een belangrijk punt maar hoevaak hebben jullie daadwerkelijk iets?

Online koop k van alles maar k heb gelukkig in alle jaren nog nooit de webwinkel benaderd ivm schade/service.

Zijn hier mensen met een imitatie waarvan jullie spijt hebben gehad?

Ik had een barstje in mijn vuurring, werd netjes vervangen door de jongens van de blackbastard. voor rond de 750 is het een goede koop en daarnaast het is gewoon een Nederlands bedrijf. Standaard garantie zaken gelden hier gewoon. trouwens de nieuwe ligt op zolder, blijkbaar werkt die met een kleine barst ook gewoon.
afwerking is alleen in de kleine details. het "egg" zelf is prima. mocht je eens in de buurt zijn van zwolle dan mag je altijd zelf komen kijken.

BGE heeft de beste garantie en grootste gebruiker groep. Prijs is hoog en de naam en faam ook, wat natuurlijk ook komt door de uitstekende ervaringen van de gebruikers.

ik zou er niet te lang bij stil blijven staan.
Wil je het beste koop een BGE. Wil je goede kwaliteit voor een goede prijs koop dan de blackbastard of mycooker of andere variant.
 
Chef Martin zei:
Het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen. Hoop niet dat hier een misverstand over bestaat!
Ik heb in bovenstaand stukje mijn persoonlijke mening aangegeven.
Iedereen maakt zijn eigen keuzes en afwegingen. Ik zal daar dus ook absoluut geen oordeel over vellen!

Mij kwets je er ?berhaupt niet mee hoor. En al was dat zo dan, deed het me weinig.
Ik ben nogal een boerenl* in dat soort dingen  ;)

Zoals je zegt...men kiest en koopt en hopelijk heb je er lang plezier van.
Blij dat het draadje hier wel rustig en behoudend kan verlopen. Op het andere forum is de storm reeds los gebarsten.

on-topic.

Mocht iemand in omg. Veenendaal bereid zijn om zijn BGE ervaring te delen met mij en het leuk vind om ze eens nader te bekijken
dan ben je van mijn kant van harte welkom. Ik ben ook wel benieuwd na "DE" verschillen.
Vooral wat meetgegevens zouden een leuke toevoeging zijn...
Nogmaals...er is naderhand geen betere van de 2 of winnaar ! gewoon eens objectief bekijken en meten.
 
De kamado die Frits laat zien op ebay is identiek aan de andere auplex modellen die de diverse bedrijven aanbieden. Veel meer dan ?500 hoeven deze barbecues niet te kosten, ze worden duurder in de markt gezet omdat mensen anders denken dat ze te goedkoop zijn dus dan zal er wel iets mis mee zijn ;)

Iedereen moet gewoon lekker kopen waar hij zelf zin in heeft en / of budget voor heeft. Maar laat je niet het vel over je neus halen door te veel te betalen voor precies hetzelfde model. En als je zo'n goedkope koopt kun je altijd nog, met het geld dat je bespaart, de mindere onderdelen vervangen, dus BGE roostertje erin, ander margrietwieldeksel e.d.
 
Het margriet wiel is eigenlijk bij de die auplexen best goed voor elkaar.
Het zgn. Draftdoor deurtje onderin zou je wel kunnen vervangen. Dat vind ik bij BGE wel beter voor elkaar.
En het filt bij de auplex is nog niet het "high heat" soort. Ofschoon het mijne nog prima zit.

Het kolenroostertje is 13 uit dozijn...denk niet dat direct vervangen hoeft te worden.
 
Ik gaf maar een voorbeeld ;) Als je i.p.v. 800-1000 euro zo'n ding voor ?350-500 koopt dan heb je nog wat geld over voor dat soort dingen en een lekker stukje vlees ;)
 
noskos zei:
De kamado die Frits laat zien op ebay is identiek aan de andere auplex modellen die de diverse bedrijven aanbieden. Veel meer dan ?500 hoeven deze barbecues niet te kosten, ze worden duurder in de markt gezet omdat mensen anders denken dat ze te goedkoop zijn dus dan zal er wel iets mis mee zijn ;)

Iedereen moet gewoon lekker kopen waar hij zelf zin in heeft en / of budget voor heeft. Maar laat je niet het vel over je neus halen door te veel te betalen voor precies hetzelfde model. En als je zo'n goedkope koopt kun je altijd nog, met het geld dat je bespaart, de mindere onderdelen vervangen, dus BGE roostertje erin, ander margrietwieldeksel e.d.

Kun je dat roostertje makkelijk vervangen? Ben aan het overwegen om voor een dergelijke opstelling te gaan. Dit kan mijn budget beter aan :)
Waar vind je dergelijk rooster? Al vlug eens gekeken op internet, maar niet gevonden.
 
noskos zei:
Ik gaf maar een voorbeeld ;) Als je i.p.v. 800-1000 euro zo'n ding voor ?350-500 koopt dan heb je nog wat geld over voor dat soort dingen en een lekker stukje vlees ;)

Im vat'm  :)

@de post onder je.

Om nog eerlijker te zijn. Eigenlijk is zowel het originele bbq rooster als kolen rooster echt prima.
Mijn bbq rooster staat al 3 maanden in de regen buiten nieuw te wezen en dat is echt als nieuw.
Het is standaard van 304 (een goede rvs soort) t wil gewoon geen spat roesten.

Natuurlijk kun je altijd een gietijzer rooster kopen. Die van outdoorchef past perfect en kost bij agrado 5 tientjes (gratis verzonden)
Voor de rest zou ik niet iets kunnen bedenken.
Anders, kom gerust een keer kijken als je in de buurt ben van Veenendaal. Dan weet je hoe zo'n auplex geleverd wordt en wat je krijgt. Van mij mag je'm zelfs proberen ;)
 
Mike v R zei:

Deze heeft de mooiste tot nu toe, check deze, hoe super vet

article27026771.jpg
 
Die wilde ik hebben voor ik met het ei mocht spelen. Dan had ik rhine stones op de banden geplakt en hem de Elvis gedoopt :D
 
noskos zei:
Die wilde ik hebben voor ik met het ei mocht spelen. Dan had ik rhine stones op de banden geplakt en hem de Elvis gedoopt :D

En dat ding dan peanut butter and banana sandwiches voeren, dan krijg je vanzelf een XXL! :-O
 
Ik volg deze discussie met zeer veel aandacht. Ik weet inmiddels redelijk wat van keramiek en krijg veel vragen die hier ook gesteld worden. Laten we voorop stellen dat werken met een kamado is als fotograferen met een spiegelreflex camera; je kunt de duurste kopen, maar het is degene die m bedient die bepaald hoe goed de foto is.

Mijn persoonlijke mening is met de grote merken dat je weet waar je aan toe bent en weet wat je koopt. Met een Chinees bijvoorbeeld, waar dan een naam opgeplakt wordt heb ik het gevoel dat je teveel betaald, omdat er iemand een naam op geplakt heeft. Ik heb bijvoorbeeld kamadojoe in het assortiment gehad en ken de monolith ook goed en dit is gewoon niet hetzelfde als Bge/primo/Grilldome. Prijs kwaliteit verhouding is niet slecht, maar om ze op prijs te vergelijken vind ik niet eerlijk.
 
Gerard777 zei:
Ik volg deze discussie met zeer veel aandacht. Ik weet inmiddels redelijk wat van keramiek en krijg veel vragen die hier ook gesteld worden. Laten we voorop stellen dat werken met een kamado is als fotograferen met een spiegelreflex camera; je kunt de duurste kopen, maar het is degene die m bedient die bepaald hoe goed de foto is.

Mijn persoonlijke mening is met de grote merken dat je weet waar je aan toe bent en weet wat je koopt. Met een Chinees bijvoorbeeld, waar dan een naam opgeplakt wordt heb ik het gevoel dat je teveel betaald, omdat er iemand een naam op geplakt heeft. Ik heb bijvoorbeeld kamadojoe in het assortiment gehad en ken de monolith ook goed en dit is gewoon niet hetzelfde als Bge/primo/Grilldome. Prijs kwaliteit verhouding is niet slecht, maar om ze op prijs te vergelijken vind ik niet eerlijk.

Hoeveel segmenten zijn er in jou ogen?

Topsegment BGE/Primo
Middensegment Mycooker?
Laagsegment Spul van 300?
 
Zo'n Mycooker is ook een gewoon een Auplex hoor, net zoals de beef en steak variant. Die horen dus in dezelfde categorie als de ebay kamado's. Ze zijn alleen wel een stuk duurder.

Dus als je voor een goedkope gaat zou ik ook gewoon de goedkoopste zoeken en het geld wat je overhoudt lekker aan een goed stukje vlees uitgeven. Maar dat zei Dennis ook al.
 
Bij onderzoek kwam ik erachter dat kamadojoe en monolith niet bij auplex vandaan komen. Of auplex een fabriek heeft heb ik niet kunnen traceren, mogelijk is auplex zelfs een tussenhandel. Er zijn maar drie grote fabrieken in China in het gedeelte van het land waar de juiste klei wordt gewonnen. En die bestaan al heel lang, dus op zich weten ze wel hoe ze een kamado moeten bakken.

Waar zit nou het grote verschil? In het gebruik van materiaal voor het keramiek, de temperatuur waarop het keramiek gebakken wordt, de kwaliteit van de metalen onderdelen (banden, scharnieren etc) want hierin zit nog het grootste verschil, onderstel. Een ander groot verschil is ook de kwaliteitscontrole en de werknemers in Amerika die toch een ander salaris ontvangen dan de Chinezen...

En met de wetenschap dat de marge op een Chinees voor de verkoper hoger is dan op een "merk" is toch ook wel opvallend....
 
Gerard777 zei:
...... Een ander groot verschil is ook de kwaliteitscontrole en de werknemers in Amerika Mexico die toch een ander salaris ontvangen dan de Chinezen...
 
Nosmo zei:
Gerard777 zei:
...... Een ander groot verschil is ook de kwaliteitscontrole en de werknemers in Amerika Mexico die toch een ander salaris ontvangen dan de Chinezen...

Distributiecentrum van Bge zit in de USA ;) en primo wordt volledig in de USA gemaakt :)
 
Dan wat anders, BGE zet in allerlei top restaurants barbecues neer, mooie reclame als de koks er op koken en er foto's in tijdschriften verschijnen, tuurlijk, maar dat moet natuurlijk ook betaald worden en dat mogen wij de kopers doen ;)

Is een BGE / Primo duur, yep! Te duur, misschien, hoe lang doe je met zo'n ding. Mijn weber gaat ook al 7 jaar mee en die doet het nog wel 7 jaar. Maar dat is appels en peren vergelijken.

Wil je een goedkope kamado, dan trek je er ??n van ebay voor een paar honderd euro, je gebruikt hem een aantal jaar, gaat hij daarna kapot dan koop je weer een nieuwe en dat kun je een paar keer herhalen voor je op de prijs van een ei / primo zit. En misschien gaat hij wel net zo lang mee dan ben je spekkoper.

Ik vind het ei gewoon mooi, eerst niet hoor, de liefde kwam langzaam toen Gerard er ??n hier in de tuin had gezet, alles is degelijk aan het ding op het vilt na. In de nieuwe zit standaard nomex, in mijn model niet, iets dat voor die prijs best standaard had mogen zijn, maar daar hebben ze van geleerd.

Ik maak niet zo gek vaak pizza, denk dat dat ook een stuk de levensduur van je keramiek verlengt. Het kan er wel tegen natuurlijk, maar grote spanningswisselingen zijn toch een belasting voor alles.
 
Terug
Bovenaan Onderaan