BasBQ
Beef en Steak

BGE vs Imitatie

 

robdegekste

Kooltjesharker
Berichten
216
Sinds een tijdje zie ik steeds meer imitatie komen van de BGE.
Volgens mij wordt de kwaliteit steeds beter en is er oneindig veel keus maar hoe zit het nu daadwerkelijk met de kwaliteit?

Als voorbeeld de Mycooker van 54 cm http://www.mycooker.nl/product/1163329/Mycooker_Large_Plus_54_cm_Oranje.aspx ? 965 inclusief tafelbladen.
De kleur en prijs spreken mij aan.

vs

De iets grotere BGE 61 cm http://www.greeneggtotaal.nl/x-large/biggreenegg-xl voor ? 2035

Waardoor kiezen toch veel mensen voor een BGE? Is het vlees makkelijker klaar te maken? Gemak is zeker wat waard.
Als de conclusie van iedereen is ga 100% voor de BGE de rest is troep dan is de keus makkelijk gemaakt.
Echter lees ik steeds meer positieve ervaringen over imitaties van de BGE. Wat vinden jullie?
 
Er zij. Inderdaad steeds Meer mensen met een kloon. De meeste mensen zijn er ook tevreden over, er zijn weinig mensen die het kunnen vergelijken omdat ze nooit iets anders gebruikt hebben.
Van mensen waarvan ik weet dat ze beide gebruikt hebben weet ik dat de kwaliteit van een ei buitengewoon goed is en van de kloon duidelijk minder. Maar op beide kan je een fantastisch stuk vlees klaarmaken.

Maar wat doe je als er iets kapot gaat aan je bbq, van BGE zijn er diverse verkooppunten die je in geval van nood zullen helpen. Met een kloon ligt dat moeilijker.

Prijs kwaliteit service het zijn zaken waar je zelf een afweging in moet maken

Qua grote denk ik dat je beter een BGE large dan xl in de vergelijking kan meenemen.
 
Ik heb thuis een prachtige BGE L. Sinds ik deze heb aangeschaft gebruik ik mijn vorige BBQ (een ODC gasbbq) vrijwel niet meer.
Nu, tijdens mijn vakantie, heb ik een ODC kolen BBQ mee.
Ik ervaar nu het gemak en verschil tussen een "normale" en een keramische BBQ.
Makkelijker op temperatuur te houden, minder brandstof verbruik en vlees dat niet uitdroogt.
Dat is toch wel het grootste verschil in smaak. En smaak is uiteindelijk toch het belangrijkste!
En waarom dan een BGE en niet een el cheapo?
Service, garantie, je weet wat je in huis haalt en waarom veel geld uitgeven voor "net niet"?
Je koopt toch ook geen oud barrel die lijkt op een Ferrari?
Mijn motto is: koop het beste, of koop niet (en spaar nog ff door!)

Al besef ik me natuurlijk ook dat niet iedereen dezelfde financi?le middelen heeft!
 
Geld is het probleem niet maar ik ben nog niet overtuigd WAT een BGE beter maakt dan een oranje Mycooker.
Dat is het een puntje een beetje. Tja kwaliteit is zo'n vaag ruim begrip dat het moeilijk is om hier antwoord op te krijgen.
 
voorop gesteld, ik heb geen van beiden en ook geen ervaring er mee.
ik denk dat je ze voor een echt vergelijk naast elkaar moet zien, het ei zal haast wel beter zijn gezien het grote prijsverschil, dat moet ergens vandaan komen en niet alleen in uit de bereikbaarheid en service van de dealer.
 
Beef and Steak levert ook een Keramische BBQ en ik verwacht dat zij wel een redelijk alternatief verkopen. (ze hebben toch een naam hoog te houden) Verder ken ik de Monolith nog en hoewel ik ze niet direkt langs elkaar vergeleken heb lijkt mij deze toch ook een goede kwalteit te hebben. Primo kent ook nog een ei variant, (20 jaar garantie) maar ik weet niet of deze aan je wens qua grote voldoet. Al deze varianten zitten in de 1000 eurie range.

De BGE heeft een goede naam, maar uiteindelijk moet jijzelf een oordeel vellen over de prijs/kwaliteit verhouding.
Weber is ook niet de enige ketelBBQ wel vaak de duurste. Echter hun garantie en afhandeling hiervan is van een hoog niveau !
 
Ik heb zelf een tijdje terug een blackbastard large gekocht. Het is ook niet echt een imitatie, er zijn natuurlijk al vele jaren meerdere merken dan de BGE. De blackbastard ziet er het zelfde uit als alle auplex dingen, zoals de monolith, mycooker etc...
Ik heb er dit jaar 700 voor betaald en ze zijn nu te krijgen voor 750 incl tafeltjes en onderstel. http://www.theblackbastard.nl/barbecues/the-black-bastard-senior-large-54-cm.html

Is er verschil met de BGE ja, die is er en dan vooral in de afwerking. Zo is het scharnier anders en minder soepel dan bij de BGE. Ook komen deze dingen niet met high heat vilt, maar dat deed een oude BGE ook niet. Qua dikte komt het redelijk overeen, niet echt verschil gezien. Het onderstel ziet er niet heel stevig uit voor iets van 80+kilo, maar functioneert prima. Ik zou er alleen niet de hele tuin mee door gaan. ook zijn de pootjes bij de plate setter kleiner of komt met een rvs versie waar je de plate setter op kan leggen.
Belangrijkste verschil is wel de garantie, die is namelijk een paar jaar en de BGE vele malen meer.
 
Laatst was er een programma op tv waarin men liet zien hoe onze hersenen ons bedotten. Er werd aan wijnkenners een witte wijn gereserveerd om  te proeven, en hier uiteraard een beoordeling over te geven. Daarna werd dezelfde witte wijn geserveerd maar nu met een rode smaakloze kleurstof waardoor de wijn op rode wijn leek. Alle wijnkenners beoordeelde deze wijn als een rode wijn met de daarbij behorende eigenschappen. Hieruit blijkt dat als wij iets zien dat het dan ook zo moet zijn, onze hersenen zien rode wijn dus vullen zij het zelf in/aan. Dus goedkopere variant kamado vs dure BGE, dan moet de BGE wel beter zijn. Nu zal ik uiteraard niet ontkennen dat er kwaliteits verschillen zijn, maar of die zo groot zijn als sommigen aangeven, en of je ook verschil proeft zoals wel eens gesuggereerd word? Dat geloof ik dus niet. Zo heeft men ook eens twee exact dezelfde stoelen naast elkaar gezet, alleen was de een zogenaamd twee keer zo duur. Jullie raden zeker wel welke de mensen die gevraagd werden erop te zitten de beste vonden? Je zal dus een dubbelblind test moeten doen om er achter te komen of de smaak en/of kwaliteit beter of slechter is. Ik zou overigens best wel een BGE willen hebben B-)
 
Praetor87 zei:
Ik heb zelf een tijdje terug een blackbastard large gekocht. Het is ook niet echt een imitatie, er zijn natuurlijk al vele jaren meerdere merken dan de BGE. De blackbastard ziet er het zelfde uit als alle auplex dingen, zoals de monolith, mycooker etc...
Ik heb er dit jaar 700 voor betaald en ze zijn nu te krijgen voor 750 incl tafeltjes en onderstel. http://www.theblackbastard.nl/barbecues/the-black-bastard-senior-large-54-cm.html

Is er verschil met de BGE ja, die is er en dan vooral in de afwerking. Zo is het scharnier anders en minder soepel dan bij de BGE. Ook komen deze dingen niet met high heat vilt, maar dat deed een oude BGE ook niet. Qua dikte komt het redelijk overeen, niet echt verschil gezien. Het onderstel ziet er niet heel stevig uit voor iets van 80+kilo, maar functioneert prima. Ik zou er alleen niet de hele tuin mee door gaan. ook zijn de pootjes bij de plate setter kleiner of komt met een rvs versie waar je de plate setter op kan leggen.
Belangrijkste verschil is wel de garantie, die is namelijk een paar jaar en de BGE vele malen meer.

Ziet er heel goed uit zeg, mooi model en mooie prijs.
 
Afwerking is voor mij best belangrijk, ik zou me kapot ergeren als hij al beschadigd is voordat ik hem gebruikt heb, ook bij een bbq van 1000 ?.
Het vervelende met de Auplex keramische barbecues is dat als er iets mee is, je niet 1-2-3 een vervangend onderdeel hebt.

Voor een simpel schroefje kan je denken ik ga wel even naar de bouwmarkt maar voor een gebroken scharnier, kapotte firebox of iets dergelijks ben je toch in de aap gelogeerd.

Er wordt veel geschermd met de roestvrijstalen banden bij Auplex in plats van de stalen banden bij BGE. De reden hiervoor is dat BGE heeft ondervonden dat RVS banden op de lange duur niet goed tegen de warmte en warmte verschillen kunnen en daarom voor stalen banden is gekozen.
 
robdegekste zei:
Is er verschil met de BGE ja, die is er en dan vooral in de afwerking. Het onderstel ziet er niet heel stevig uit voor iets van 80+kilo, maar functioneert prima. Ik zou er alleen niet de hele tuin mee door gaan. ook zijn de pootjes bij de plate setter kleiner of komt met een rvs versie waar je de plate setter op kan leggen.

Hmm, daar heb je wel een punt, de afwerking en het onderstel. Ik rij dus mijn Ei wel door de hele tuin, en het huis heen om hem naar de voortuin te brengen ( en moet dan nog een vlonder op en af) . Als ik dat dus met angst en beven zou moeten doen, zou ik daar dus geen lol aan hebben, want 80 kilo kapot keramiek maakt een Domi niet happy... Dat zou weer anders zijn, als ik mijn Ei op een vaste plek zou hebben. Dat is dus echt iets waar ik een weloverwogen beslissing over heb genomen.

En nu ik ook slim in de weer ben met bakstenen en ik dus ook op mijn Ei het rooster zo kan indelen met direct/indirect, is ook de gedachte van " had ik niet voor ovaal ( Primo) moeten gaan niet meer aan de orde. Verder heeft BGE vele ( dure, dat wel) asseccoires , maar ben ik wel 2x per jaar in " cadeaustand", 1x jarig, 1x moederdag ;) o, en hebben we ook nog kerst...
 
Ik denk dat de keuze uiteindelijk makkelijk is:
Of je betaalt meer (+?1000,-) voor een keramische Q van hogere kwaliteit (BGE, Primo of Grilldome), OF je betaalt weinig (-?500) voor een imitatie.
Het is in ieder geval niet slim om een imitatie te kopen die duurder is dan ?500. De imitaties zijn volgens mij allemaal hetzelfde. Andere stikker erop en je betaalt ineens 2x zoveel voor dezelfde kwaliteit
 
Waar vindt jij dan imitaties van rond de 500e met een diameter van 54cm
Alles wat ik tegen kom zit wel rond de 900 a 1000e.

Verder is de kwaliteit beter, maar heb nog geen voorbeelden gezien.
Verder is de service een belangrijk punt maar hoevaak hebben jullie daadwerkelijk iets?

Online koop k van alles maar k heb gelukkig in alle jaren nog nooit de webwinkel benaderd ivm schade/service.

Zijn hier mensen met een imitatie waarvan jullie spijt hebben gehad?
 
De mycooker, die van beefensteak enz lijken mij allemaal dezelfde chinese leverancier te hebben als ik naar vorm, margrietschijf, houten bladen etc.

Bij beef en steak en black basterd zijn onderdelen overigens prima los te verkrijgen in het geval er iets sneuvelt.

Ik geloof zeker dat een BGE iets beter en mooier is afgewerkt en dat sommige onderdelen van betere kwaliteit zijn. Ik vond 995 vorige jaar een mooie prijs om anders te gaan BBQen 1600 vond ik net even te. Of ie net zo lang meegaat als een BGE en of ik voor 500-600 onderdelen zal moeten vervangen zullen we wel zien in de loop der jaren. Als ie niet zo lang meegaat dan alsnog een BGE als het budget het dan toelaat ;)
 
21" is 53,34 cm Frits!
 
Chef Martin zei:
Service, garantie, je weet wat je in huis haalt en waarom veel geld uitgeven voor "net niet"?
Je koopt toch ook geen oud barrel die lijkt op een Ferrari?
Mijn motto is: koop het beste, of koop niet (en spaar nog ff door!)

Al besef ik me natuurlijk ook dat niet iedereen dezelfde financi?le middelen heeft!

Dit is best tegenstrijdig  :D

Een kamado is ?berhaupt een behoorlijk luxe artikel.
De selecte groep mensen die bereid is een kleine ?1000 euro uit te gaan geven aan een bbq is naar mijn inschatting
vast en zeker wel in staat om 5 of 10 .. of hoeveel dan ook BGE's aan te kunnen kopen.
Beetje non-argument...?1000 of ?1600 vind ik eerlijk gezegd geen spannend verschil als ik dit soort aankopen doe.

Het beste...wat jij omschrijft als barrel of Ferrari vind ik nog al stuitend na mensen die bewust hun keuze maken voor een andere kamado
dan een BGE. Jij vind feitelijk dat je vast hoort te zitten aan een groene kamado van 1 merk...omdat al het andere bij voorbaat kennelijk niet kan deugen ? Heb je er wel eens over nagedacht dat sommige mensen een kamado anders dan BGE aankopen voor de mogelijkheid tot kiezen van kleuren ? of misschien de kamado deels als decoratief meubelstuk t.b.v van hun tuin zien en slechts ordinair bbq'en op hun kamado omdat low&slow...of andere technieken hun gewoonweg niet interesseert ? En dan zijn er nog mensen die rationeel reeds de feiten op een rijtje hebben gezet en de afweging bewust hebben gemaakt omwille van hun voorkeuren waarin een andere kamado dan de BGE voor hun beter geschikt was.

Zo maar wat voorbeelden.

Je gaat hier erg kort door de bocht vind ik.
Maar wat ik vind is niet zo belangrijk...jou keuze was een BGE. En ik hoop dat je net zo gelukkig daarmee bent als ik met de mycooker's .
Laten we elkaars keuze blijven respecteren en niet met argumenten naar eigen inzicht gaan zwaaien.
 
Rob je kan ook altijd nog even geduld hebben heb ik ook even gedaan en een goede gebruikte
kopen ik heb dit ook gedaan en een 2 Jaar oude BGE large gekocht helemaal kompleet en heb
er zelf een mooie tafel voor gemaakt en de paar keer dat ik hem hebt gebruikt ben ik er dik
tevreden over. En het mooiste alle onderdelen en accessoires zijn overal te verkrijgen en ben
bang dat dit voor sommige kopie?n niet het geval is. Ik heb er ook over gedacht om eerst een
kopie te kopen maar ik ben ook iemand als je iets koopt er ook gauw pech mee heeft vandaar
maar een BGE gekocht. Mijn advies denk er liever een week langer over na want je koopt dit
misschien voor een hele tijd om plezier van te hebben.
 
Kamado Peter zei:
Chef Martin zei:
Service, garantie, je weet wat je in huis haalt en waarom veel geld uitgeven voor "net niet"?
Je koopt toch ook geen oud barrel die lijkt op een Ferrari?
Mijn motto is: koop het beste, of koop niet (en spaar nog ff door!)

Al besef ik me natuurlijk ook dat niet iedereen dezelfde financi?le middelen heeft!

Dit is best tegenstrijdig  :D

Een kamado is ?berhaupt een behoorlijk luxe artikel.
De selecte groep mensen die bereid is een kleine ?1000 euro uit te gaan geven aan een bbq is naar mijn inschatting
vast en zeker wel in staat om 5 of 10 .. of hoeveel dan ook BGE's aan te kunnen kopen.
Beetje non-argument...?1000 of ?1600 vind ik eerlijk gezegd geen spannend verschil als ik dit soort aankopen doe.

Het beste...wat jij omschrijft als barrel of Ferrari vind ik nog al stuitend na mensen die bewust hun keuze maken voor een andere kamado
dan een BGE. Jij vind feitelijk dat je vast hoort te zitten aan een groene kamado van 1 merk...omdat al het andere bij voorbaat kennelijk niet kan deugen ? Heb je er wel eens over nagedacht dat sommige mensen een kamado anders dan BGE aankopen voor de mogelijkheid tot kiezen van kleuren ? of misschien de kamado deels als decoratief meubelstuk t.b.v van hun tuin zien en slechts ordinair bbq'en op hun kamado omdat low&slow...of andere technieken hun gewoonweg niet interesseert ? En dan zijn er nog mensen die rationeel reeds de feiten op een rijtje hebben gezet en de afweging bewust hebben gemaakt omwille van hun voorkeuren waarin een andere kamado dan de BGE voor hun beter geschikt was.

Zo maar wat voorbeelden.

Je gaat hier erg kort door de bocht vind ik.
Maar wat ik vind is niet zo belangrijk...jou keuze was een BGE. En ik hoop dat je net zo gelukkig daarmee bent als ik met de mycooker's .
Laten we elkaars keuze blijven respecteren en niet met argumenten naar eigen inzicht gaan zwaaien.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen. Hoop niet dat hier een misverstand over bestaat!
Ik heb in bovenstaand stukje mijn persoonlijke mening aangegeven.
Iedereen maakt zijn eigen keuzes en afwegingen. Ik zal daar dus ook absoluut geen oordeel over vellen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan