ik gebruik een doodgewone staafmixer, na een paar keer fantastische mayo en mislukte mayo ben ik erachter wat (voor mijn braun) de truuk is.
alles moet in de juiste volgorde in de mengbeker en de mengbeker moet smal genoeg zijn (die bij de staafmixer geleverd is dus). ei eerst erin en olie als laatst. dan de staafmixer op de bodem van de kom zetten, aanzetten en heel langzaam omhoog halen > instant mayo.
inderdaad niet te weinig olie gebruiken, dan werkt het niet. olijfolie emulgeert iets moeilijker dan zonnebloemolie, dus niet alleen maar olijfolie gebruiken (is ook niet lekker vind ik zelf). mosterd helpt bij het emulgeren, dus als je dat gebruikt (en wie doet dat niet) die op het ei gooien voor je de olie toevoegt.
met alleen een dooier wordt de mayo dikker/kleffer en met een heel ei wordt de mayo iets lichter/luchtiger, voor zover er zoiets bestaat als luchtige mayo dan. net wat je voorkeur heeft.
een klein beetje suiker moet echt wel vind ik, zo'n lekkere zurige mayo is een kwestie van meer azijn/citroensap
maar het moet zeker niet zo ranzig zoet worden als die calve ellende! en bij vis, het merg van een vanille stokje in je mayo, heerlijk.
met mijn blender gaat het niet, de hoeveelheid is in het begin te klein om goed te mengen.