BasBQ
Beef en Steak

Beginners gerechten

Bert-Battum

Tondelzoeker
Berichten
10
Hi allemaal! Vandaag mijn eerste kamado ontvangen, een Monolith Basic Large.

Nu vraag ik mij af wat leuke gerechten zijn om mee te beginnen.

Brandt maar los


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nou, dat zijn er nogal wat.

Wat heel erg fijn is is dat je een beetje temperatuurbeheersing leert van je nieuwe bbq.

Het liefst met een beetje vergefelijk vlees.

Je zou een beenhammetje van de supermarkt kunnen halen en deze eens lekker gaan roken met wat appelhout. (Bewust supermarkt ivm pekel)
Dan leer je zowel het laag houden van de temperatuur als het ombouwen en lakken/grillen.

Mocht dit nog een te grote uitdaging zijn maak je lekker saté spiesjes oid, deze kun je lekker een kleurtje geven boven het vuur en vervolgens nog wat door laten garen boven indirect vuur.

Zie je zelfs hier tegenop dan haal je een kilo rundergehakt en maak je met wat kruiden fijne hamburgers.
Die ga je lekker grillen en zo ervaren hoe je de kamado op temperatuur krijgt, wat er gebeurd als je het deksel open doet en misschien een beetje gevoel in hoogtes (en temperaturen)

Ken en durf je alles wat ik hier beschreven heb dan bestel je 2 kilo procureur en dan feliciteer ik je eerdaags met je eerste badge!
 
Als het wat langer mag duren is pulled pork misschien een optie?
 
Ik vind spareribs altijd wel een mooie voor beginners die eens een lange sessie willen oefenen. Erg vergeeflijk en duurt ook weer niet TE lang, uurtje of 5-6 als je de 3-2-1 methode doet (google it 😄).
 
Heb je de kamado gekocht of gekregen?

Indien gekocht, vanwaar deze keuze?

Gekocht. Bewust voor een ‘budget’ uitvoering gekozen van een gedegen merk. Deze manier van bbq’en is nieuw voor mij en ik wil daar niet gelijk een Mercedes voor hebben (heb ik ook niet het geld voor over)
omdat ik eerst wil ervaren hoe vaak ik het ga doen. Bij deze kamado zijn er nog genoeg mogelijkheden om na de hand uit te breiden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Monolith is echt hele goede keuze hoor, niks om bescheiden over te zijn. Mijn eerste 'echte' bbq ervaring was picanha. Als je een mooi stukje vlees koopt met een mooie vetkap moet je echt je best doen om die te verpesten. Ik gebruik altijd het recept van BBQ Helden en zet m van te voren in een simpele rub.
Veel plezier!
 
Beginnersgerechten.... zou proberen eerst de temperatuur te beheersen dus een gerecht als spareribs 3-2-1 methode op lage temperatuur. en bijvoorbeeld een picanha eerst laag garen en dan op hoog temperatuur afmaken. (reverse sear). Gerechten zijn makkelijk te vinden op YouTube e.d.
 
Hebben jullie ook leuke / handige ideeën voor bijgerechten? Alleen vlees is ook zo saai :)

6bfa81eb3edd5b025362ed36fa2e69db.jpg


Leuk boekje met lekkere gerechten voor er bij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb je al ervaring met een kamado bbq? Zo niet dat kun je ook een test run doen, om te kijken hoe je kamado precies reageert zodra je met de schuiven speelt. Ik weet niet of voor een monolith ook word geadviseerd om de eerste 3 sessies niet te hoog te gaan zitten kwa temperatuur. (Werd bij the bastard wel geadviseerd) Ik zou het simpel houden de eerste run kippenvleugeltjes of iets dergelijks:)
 
Beste Martijn.
Even zoeken op meloen ,dan kom op dit forum bij meloen van Jozefh86https://www.bbqgenootschap.nl/forums/high-fast-foto-gerecht-op-de-bbq-verplicht.3/ uit aanrader.
Een omgekeerde taart nagerecht.
Een gegrild kaasje
Een soepje met een hoedje van bladerdeeg enz enz
 
Hebben jullie ook leuke / handige ideeën voor bijgerechten? Alleen vlees is ook zo saai :)
het forum staat er vol mee. Er is zelfs een speciaal topic voor, hoewel niet alles van de bbq komt wat daar staat

Wat ik hier zoal al voorbij heb zien komen:

gegrilde asperges
groentjes klein snijden en lekker grillen op een bakplaat
een groentepaketje in de alu-folie lekker laten meestomen op de bbq
diverse bonenschotels
gegrilde radijs
spruitjes schotel (heeeeel erg lekker)
paprika gevuld met groentjes en een beetje geitenkaas
enz

Daarnaast heb je ook veel combi-gerechten op dit forum
kippendijencake
(vegetarische) nachoschotel
bbq beans
enz

check ook de vegetarische gerechten, is een speciaal topic. Staan pareltjes in

Verder zou ik zeggen: alles wat je "normaal in de keuken" maakt kan ook op de bbq. Laat vooral je eigen creativiteit de vrije loop
 
Terug
Bovenaan Onderaan