BasBQ
Beef en Steak

Beginnend en op zoek naar advies

Rutgerdg

Tondelzoeker
Berichten
1
Goedenavond allen,

Ik heb besloten om de huis/tuin/keuken Weber houtskool BBQ in te wisselen voor wat beters.
Inmiddels heb ik het forum al flink doorgespit maar ik blijf toch met wat vragen zitten. Zouden jullie me van advies willen voorzien?

Zelf neig ik naar een combinatie van twee BBQ’s. Een kamado BBQ en een gas BBQ voor het snel grillen of het grillen van groente indien de kamado voor slow cooking wordt gebruikt. Een groot voordeel van een gas BBQ is dat ze vaak beschikken over een extern gaspitje. Hoe zien jullie de toegevoegde waarde van een additionele gas BBQ? En zo ja, zijn er qua merken echt absolute go’s en no go’s?

Naar verwachting zullen de BBQ's ca. 2x per week gebruikt worden. Vaak met z’n tweeën, maar ook vaak met vrienden (groep max. 6 personen)

Inmiddels zijn er zoveel kamado BBQ’s dat ik door de bomen het bos niet mee zie. Van Arpe (coolblue), Basterd, Columbus, Grill Guru, Patton, tot de Masterbuild. Ik heb overigens wel een duidelijke voorkeur naar een grijs/zwarte BBQ.
Ook heb ik gekeken naar jonge occasions. Helaas is dit geen optie gebleken omdat bij alle merken de garantie vervalt bij doorverkoop.

M’n budget is ca. €1000.

Onderstaand m’n opties (tot nu toe):
Optie 1: €1000
Grill Guru medium/ Arpe Kamado Egg 47cm en een losse gas BBQ van bv. Barbecook.
Ik lees prima ervaringen over de Grill Guru en soortgelijke basic Kamado’s. Is een Basterd bijvoorbeeld écht beter dan een Grill Guru?

Optie 2: €975
Patton Kamado Premium Grill 21 en de Patton Patio Pro Chef 2+ Mat Grijs
Dit lijkt me een keurige opstelling. Zelfde merk, zelfde stijl. Hebben jullie ervaring met het merk Patton?

Optie 3: €1099
The Bastard Urban Medium compleet 2020 en geen extra BBQ op gas (maar misschien de Weber houden?)
Qua looks vind ik de Basterd Urban écht een absolute winnaar. Toch lees ik veel slechte ervaringen over de service van Basterd. Daardoor vraag ik me toch af of ik € 400/500 extra uit moet geven voor alleen maar looks.

Optie 4: €1200
Een getimmerde buitenkeuken met bv. een Bastard compact en een inbouw gas BBQ vind ik ook erg chique. Indien ik zou gaan voor een Basterd medium solo, vind ik het weer wat duur worden.

Ik wil jullie alvast bedanken voor het meedenken. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Welkom!

Mijn bescheiden advies: koop een kamado en laat de Weber voor erbij. Je hebt houtskool dat met 15 minuten mooi op temperatuur is. Ik heb sinds een paar maanden de Masterbuilt en de Weber 57 staat hier ook nog in de schuur. Tot op heden nog geen seconde spijt van gehad. Mocht je een externe pit op gas erbij willen kan je altijd nog zo'n campingpit halen.
 
Rutger, welkom bij de club.
De keuze is geen gemakkelijke. Een tweede bbq naast een kamado is slim. Zelf heb ik mijn weber kettle daarvoor bewaard.
 
Dit zijn hele moeilijke vragen vind ik. Alsof je vraagt welke auto je moet kopen.
Mijn advies zou zijn, kijk naar je eigen situatie en wat je ambities zijn.
Bijna iedereen Is op zo'n weber begonnen en, of doet het er nog steeds mee.
Een weber Is goed en betaalbaar. Je kan er alles mee.
Mocht het echt je ding zijn kan je altijd nog geld uitgeven.
Maar hé, tis jou feestje natuurlijk :cool:
 
Welkom bij het genootschap

koop in ieder geval niet overhaast.
 
Hoi Rutger, welkom bij het Genootschap.
Gas is absoluut niet mijn ding, anders ga ik wel in de keuken staan, maar dat is puur persoonlijk.
Ga in ieder geval voor een Large Kamado, een BBQ is snel te klein. en hou de Weber erbij.
Want om nu te zeggen: "huis/tuin/keuken Weber houtskool BBQ in te wisselen voor wat beters"
Daar doe je de Weber erg veel onrecht aan want het zijn, vooral de one touch modellen, hele goede BBQ's
mocht je een compact model hebben kun je deze altijd vervangen voor een OT 57 die zijn 2e hands op MP voor een prikkie te koop
 
Welkom Rutger. Succes met het maken van je keuze.
 
Welkom Rutger!

Das een lastige keuze waarin je vooral zelf een keuze zou moeten maken en onze adviezen als soort van naslag kan gebruiken.

Wil je de kamado gaan inbouwen of wil je in zijn eigen nest gebruiken? Want hier kan je keuze namelijk ook nog in overwegen welke grote je kan kiezen. Bastard Urban Large solo 2020 past net binnen je budget alleen moet je een buiten keuken hebben om te kunnen plaatsen. Wil je een bbq zonder buiten keuken dus op zijn eigen wieltjes dan is Bastard Medium Compleet weer binnen je budget.

Mogelijk dat je ook nog kunt kijken naar een Grill Bill Pro ? Deze past mooi binnen je budget en reviews zijn ook positief: https://www.justforkoks.nl/review-grill-bill-pro-large/

Daar waar je bij de laatst genoemde de Weber er zeker naast kan houden omdat je bij een medium toch wel snel wat ruimte te kort gaat krijgen als je verschillende bereidingen wilt gaan doen. Ik begin zelf mijn KJ Classic 2 klein te vinden ;)

Veel succes!
 
Voor €1000 heb je hier en daar wel al een Kamado in de maat large. Dus de kleinere modellen zou ik laten, want je gaat je die Large niet beklagen.
De Kamado Joe Classic staat bij Vuur&Rook voor €900 en ik heb hem zelf. Deze is Large, heeft standaard een aslade erin en ook standaard een Devide & Conquer systeem dat volgens mij een enorm grote aanvulling is. Bij andere merken zit dat er niet standaard bij.
 
Zoveel keuze, zoveel smaken.
Een paar jaar geleden (sterker nog een jaar geleden), had ik geroepen neem absoluut geen gas.
Maar wie ben ik om daar iets van te vinden. Als jij lekker buiten wilt koken ipv binnen, waarom dan geen gas bbq of fornuis installeren. Doe vooral wat je zelf wilt.

Qua budget zou ik eerst kijken wat je wil en wat je belangrijk vind. 1600 euro voor een bge of kamado joe is veel geld, maar 1000 euro voor een bastard is ook veel geld en 600 euro voor een guru is nog steeds veel geld .

Ga kijken, kies voor waar je het beste gevoel bij hebt en spaar eventueel een jaartje langer. Je wil achteraf geen spijt, want je schaft dit niet ieder jaar aan. Sommige zijn tevreden met een Opel en andere willen een BMW. Welke is beter???

Persoonlijk vind ik de kamado joe classic 1 basterd, of monolith een mooie optie voor je budget, maar zelf heb ik verder gespaard voor een Kamado joe classic 2.
Waarom?? Omdat ik daar een goed gevoel bij had.

Je weber zou ik zeker houden en qua gas, ik kook net zo lief op een fornuis. Binnen of buiten.....
 
Ook de weber heeft een erg mooie betaalbare goede optie de weber performer, weber zijn echt hartstikke fijne en goeie bbqs
Ikzelf zat 2 jaar gelede. In het zelfde schuitje kon kieze tissen de basterd, monolith en kamado joe
Ik heb toen de monolith gekozen de classic large. Een top apparaat! Kwiteit vergelijkbaar met de kamado joe ej green egg.
Deze ontlopen elkaar weinig.
Verder een gas bbq werkt ook echt prima! Zelf ge ruik ik de napoleon travel q pro. Ook een erg fijne bbq maak ik ook alles op. Net zoald op de kamado.
Ze roepen gas bbq verbruikt meer.. valt reuze mee gasfles vulling kost €20 7.5L zak kolen 20 kg gemiddeld €20,- en gas verbuik en kolen ligt aan de bereiding en temperatuur en duur van bereiding.

Zoals hierboven al aan gegeven werd ga voor de keuzevwaar je een goed gevoel bij hebt.
Ga niet na de webshop maar ook tijdens de corona jan je prima naar de winkel en kijk en voel en vergelijk ze. Dan zie je de verschillen..

Op alle bbq kan je Alles bereiden. De princiepe blijft altijd het zelfde!
Succes!! En vraag


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan