IPA/DIPA zijn nou net bieren die juist niet geschikt zijn om mee te koken en je gewoon rete vers moet drinken bij voorkeur direct van de brouwerij. Juist de grote lading koudhop zorgt ervoor dat je nog redelijk bitter resultaat gaat krijgen en de lekkere fruitige smaakjes zijn dan ook vervlogen. Beetje hetzelfde resultaat als dat ze te oud zijn.
Ben er een groot liefhebber, zit ook nog met de luxe dat ik voor het werk naar 1-2x per jaar naar de VS “moet”
. Binnen 2 uur rijden zitten 4 van de meest gerenommeerde brouwerijen van de VS en dan is er nog een hele rits meer die ook gewoon goeie bieren maakt. Om eerlijk te zijn ben ik daardoor een beetje verpest, de meeste IPA’s van Nederlandse brouwerijen zijn niet zo goed als wat ik daarin de VS vind. Deels is dit de schuld van de slijter overigens hoor, die schijnbaar nog niet weten dat bier op 0 graden moet staan om veroudering zo lang mogelijk te rekken. En met IPA’s is het resultaat dat ze dan bitter worden (goeie verse IPA’s zijn helemaal niet zo bitter).
@Free_ltd pak een flesje van een wat hoppiger blond bier, Westmalle tripel is denk ik wel geschikt, zet deze voor een raam waar de zon heel de dag opstaat. Na 3 maanden moet je hem proeven, bij voorkeur lauw drinken sowieso niet lang koelen. Wat je dan proeft is een van de redenen dat blik superieur is
.
Het is het je overigens wel vergeven hoor, de Belgische biercultuur is nog redelijk klassiek.