BasBQ
Beef en Steak

Beer/cola can chicken number 2

 

theDude

Kooltjesharker
Berichten
110
De cola can chickens zijn in vanavond. Great minds think alike zeggen ze dan ;-)
Maar goed, het was ook mijn beurt om de beer can chicken uit te proberen. Q gestookt met cocosbriketten op 175 graden, en eens die temperatuur min of meer stabiel was kippetje erop. Als rub heb ik de 'standaard' Noskos rub gebruikt, en die beviel me erg. Het pekelen van de kip zat er niet in wegens tijdsgebrek, dat zal voor een volgende keer zijn. Ik heb deze winter een kerselaar serieus bijgesnoeid, en heb wat houtjes hiervan als rookhout gebruikt. Ik smaakte niet enorm veel rooksmaak om eerlijk te zijn, mijn partner vond dat het wat té was. Geen idee of het aan mijn of haar smaak lag. De kip was wel verrassend snel klaar, in 45 min was deze mooi gaar. Ik was verrast dus heb er nog een tweede sensor ingeplugd om zeker te zijn.
Het kippetje zag er beeldig uit, mooi bruin gebakken. En het smaakte zalig! :) Heel mals en sappig, ook de borst. Dit was mijn eerste BBQ kippetje, en het verschil met de pan is dus immens. Ik denk dat er nog wel wat tokkies op de Q gaan vliegen deze zomer! Dit was trouwens maar een ordinair supermarkt kippetje, benieuwd of eentje van de slager nog beter zou zijn.

Maar kijk en oordeel vooral zelf:

Klaar voor de start (de hond weet al dat het niet voor hem is ;-) )
XH1A5731.jpg


Lekker aan het garen/roken
XH1A5733.jpg


en klaar!
XH1A5734.jpg


XH1A5736.jpg

XH1A5737.jpg


XH1A5736.jpg
 
Jummie, en wat een vette BBQ zeg, top

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Thanks TraegerTinus! Ik ben er erg blij mee!

Vraagje nog: mijn partner had liever een knapperiger velletje gehad. Zijn hier nog tips/tricks voor? Of moet ik dan aan het pekelen gaan?
 
Thanks TraegerTinus! Ik ben er erg blij mee!

Vraagje nog: mijn partner had liever een knapperiger velletje gehad. Zijn hier nog tips/tricks voor? Of moet ik dan aan het pekelen gaan?
Btw, laatste tijd haal ik maiskip bij de hanos of Sligro, al weer een hele verbetering met een plofkip.
Supermarkt heeft toch ook wel de betere kip liggen? Uiteraard wat duurder?
Pekelen heb ik geen ervaring mee.

Succes
 
Zeker geen expert op het gebied van knapperige kippenhuid, maar wat ik begrepen heb is dat vet en vocht de oorzaak zijn van het niet knapperig worden van de huid. De vet laag net onder de huid moet eerst volledig gesmolten zijn voordat de huid knapperig kan worden en je kip moet droog zijn.
De kip een dag van te voren uit de verpakking halen en dan op een rekje in de koelkast leggen zal helpen bij het drogen. Misschien dat droog pekelen nog zal helpen. Voor het vet heb ik nog geen oplossing, maar dat is heel sterk afhankelijk waar je kip vandaan komt denk ik. Voor kippendijen kan je de huid verwijderen, het vet aan de binnenkant afschrapen en weer terugplaatsen op de dijen. Maar dit is dus niet zo geschikt voor een hele kip.

Heb dit probleem met mijn eigen kippen die in de vriezer liggen. Heb deze in de winter geslacht terwijl ze al net te oud waren (8 maanden). Eerste kip had een huid zo taai als schoenleer ondanks dat hij mooi bruin was. Zou eerst low and slow en eindige met high and fast niet kunnen werken?
 
Wat ik weet/heb ervaren met betrekking tot knapperige huid:
Droog pekelen met flink wat zout (12-24 uur) dan goed afspoelen goed droog deppen en laten drogen op een rekje in de koelkast (12-24 uur) en dan op de bbq zorgen dat de temp hoog genoeg is en je alleen op het begin rook hebt.
Oja, niet laten rusten onder alu folie omdat je gasten te laat zijn, dan is alle moeite voor niks namelijk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
lekker hoor
mooi kippetje geworden
 
Lekkere chick. Mooi wat kleur op gedaan ook.
Gefeliciteerd met je tokkie.

Voor het korstje. De kip vooraf in de rub zetten. En dan onafgedekt in de koelkast. Dat mag dan wel een aantal uurtjes. De huid kan wat opdrogen. En dan op de BBQ op een iets hogere temp. 170-180gr rooster. Als de huid te nat blijft tijdens het garen krijg je geen krokante huid. Is af en toe ook wat spelen met de temp.
 
Lekkere kip!

Ik liet de laatste keer de temperatuur op het laatst nog wat oplopen en het vel werd al wat knapperiger. Het kan nog beter dus ik blijf experimenteren.

Groeten van Robert
 
Terug
Bovenaan Onderaan