BasBQ
Beef en Steak

Beer can Chicken

 
 

Veluwse Bob

Stoker
Berichten
452
Goedemiddag Q-ers :)

Vandaag had ik de befaamde kippie op de planning staan, nouja de vrouw wou kip en ik wou er wat leuks van maken dus hierbij mijn Beer can chicken.
Mixje gemaakt van honing, appel kersensap, sojasaus en deze ingespoten.
(Had gelezen dat dit bij sommige goed was bevallen.)
Kipje licht ingesmeerd met olijfolie
Ik heb zelf een kruidenmixje gemaakt van het volgende;
zwarte pepper, zout, paprikapoeder, bastardsuiker, vleugje kruidnagel, uienpoeder, knoflookpoeder en komijnpoeder.
Kip ingesmeerd met de mix en deels onderhuids.
Nog wat italiaanse kruiden erop gewoon omdat het kan :)
20220803_123832.jpg


lekker radler biertje voor de helft opgedronken vervolgens de kip in de houder op het blikje gezet en wat rookhout toegevoegd. ( was lekker voor het velletje )
20220803_141424.jpg


na zo'n 75 minuten was de kerntemperatuur 72 graden en heb ik hem binnen te rusten gelegd gewikkeld in folie het was pas 15:30 was beetje voorbarig met de planning.
Om 17:00 heerlijk opgepeuzeld met couscous en wat paprika en aubergine die ik daarna nog maar ben gaan grillen :)
20220803_153655.jpg


Al met al was het voor ons een heel geslaagd kippetje en zeker voor herhaling vatbaar.
Mijn blikje radler zat nog gewoon half vol daar is amper iets van verdampt maar dat komt denk ik omdat ik mijn moon plates gebruikt heb?
Hij was alles behalve droog dus denk dat ik het de volgende keer weer zo doe.
 
Wat een heerlijk kippetje. Alvast gefeliciteerd met je tokkie. Het vocht zal bijna niet uit je blikje komen. Veel zal hier niet van verdampen. Ik heb wel eens iets gezien van iemand die het vocht eerst laat koken en dan de kip erop. Denk niet dat het veel doet.
 
Wat een heerlijk kippetje. Alvast gefeliciteerd met je tokkie. Het vocht zal bijna niet uit je blikje komen. Veel zal hier niet van verdampen. Ik heb wel eens iets gezien van iemand die het vocht eerst laat koken en dan de kip erop. Denk niet dat het veel doet.
Thanks volgende keer maak ik er 2 denk ik :) 1tje zoals hierboven en eentje met piri piri olie & kruiden.. de olie ga ik binnenkort zelf maken volgens dit recept piri piri olie
 
Was een goed idee dat de vrouw kip wilde toch 😊
En levert de 2e batch op 😉
 
Dat is is een lekker chikkie😉
Welkom bij de tokkie’s
 
Kijk haar eens shinen in de zon. Welkom bij de Tokkies.
 
Mooi gedaan!
Gefeliciteerd met je 🐔

De vloeistof in het blik komt niet aan de 100 graden, daardoor verdampt het ook niet.
 
Wat je kunt doen met het blik, het eerst verhitten direct dan de kip er op of half vullen met kokend water uit waterkoker.
Dan heb je meteen stoom .
Anders is het niks meer dan een gewicht om de kip overeind te houden
 
Lekker chicky. Ziet er goed uit. Mooi wat kleur op gedaan. Dat moet gesmaakt hebben.
Gefeliciteerd met je tokkie.

Het bier in je blikje zal er nooit uit dampen. Ook niet als je het eerst verwarmd. De kip is koud en koelt het bier weer af. De kip zal vervolgens het blikje isoleren en zo voorkomen dat het bier heet wordt en gaat dampen. Het blik en de vulling dienen als middel om de kip rechtop te zetten. Het vocht als een soort ballast om het geheel stabiel te houden. Ze zou van het bier wel een pekel kunnen maken en dat in de kip injecteren. 33cl bier en 1el keukenzout. Dat mengen en injecteren.
Het blijft wel een leuke presentatie voor gasten z’n kip op een blik. Dat dan weer wel 😎
 
Lekker chicky. Ziet er goed uit. Mooi wat kleur op gedaan. Dat moet gesmaakt hebben.
Gefeliciteerd met je tokkie.

Het bier in je blikje zal er nooit uit dampen. Ook niet als je het eerst verwarmd. De kip is koud en koelt het bier weer af. De kip zal vervolgens het blikje isoleren en zo voorkomen dat het bier heet wordt en gaat dampen. Het blik en de vulling dienen als middel om de kip rechtop te zetten. Het vocht als een soort ballast om het geheel stabiel te houden. Ze zou van het bier wel een pekel kunnen maken en dat in de kip injecteren. 33cl bier en 1el keukenzout. Dat mengen en injecteren.
Het blijft wel een leuke presentatie voor gasten z’n kip op een blik. Dat dan weer wel 😎
Heb je dat al geprobeerd dan , werkte bij mij wel , natuurlijk het blik niet tot de nek er in douwen.
Maar een kwart er onderuit steken .
Had hem voor de iets minder dan de helft met kokend water en zat nog een kwart in na de sessie.
Doe nu geen kip op blik meer ,alleen nog maar aan het spit 😁
Maar of het echt iets toevoegt (blik) nee , ik injecteer hem liever .
 
Laatst bewerkt:
Heb je dat al geprobeerd dan , werkte bij mij wel , natuurlijk het blik niet tot de nek er in douwen.
Maar een kwart er onderuit steken .
Had hem voor de iets minder dan de helft met kokend water en zat nog een kwart in na de sessie.
Doe nu geen kip op blik meer ,alleen nog maar aan het spit 😁
Maar of het echt iets toevoegt (blik) nee , ik injecteer hem liever .

Tuurlijk geprobeerd. Heb zelfs de BGE BCC houder. Blik komt dan ruim onder de kip vandaan. Maar doet helemaal niets. Het hele spul staat ook indirect. Miss dat z’n gietijzer kiphouder pannetje wel werkt. Die zie je vaar direct boven de kolen staan. Maar op z’n blik…. Daar komt enkel het bier uit als je het blik schuin houd en leeg laat lopen.
 
Ik had er ook wel zin in, enkele dagen geleden. We hadden samen met onze Joe Classic een metalen chicken staander mee, met een
schoteltje eronder. Nu de slow roller erin geplaatst en een druipplaat erboven, de rooster diende in de hoogste stand gezet te worden, helaas lager lukte niet me deze opstelling..De kamado opgestookt tot 200°C en de mais kip van 20€ op het rooster en wat merkte ik? Dat de kip met haar bovenzijde in het openingsgat voor de luchtdoorvoer stak..Na het bak proces, was ze geheel niet te eten..Rubber en geheel niet gaar, ondanks dat ze er 1h45 onder het deksel zat en de Meater 72C° aangaf..Nu mijn vraag, welke opstelling gebruiken jullie? Als ik later eens een kalkoen wens te bakken, zie ik niet goed in hoe je die rechtop gaat zetten onder het deksel.
 
Ik had mijn kolenmand half gevuld,
2 plate setters om directe warme te vermijden
rvs lekbak ( met aluminiumfolie ) bekleed en daar mijn kippetje in gezet scheelde een verdieping.
Naderhand amper schoonmaakwerk.
Lekbak was amper vies
Q op 170 graden met goede doorstroom was die na ongv 75 minuten klaar ( kern 72 )
Mijn opstelling was redelijk basic maar effectief
 
Vandaag een dubbele Beer can chicken bereid op de Q en ook dit pastte makkelijk op mijn grizzly large elite.
4 zou ook mogelijk zijn als ik een iets grotere lekbak gebruik waar de kippetjes in komen te staan.
IMG-20220806-WA0007.jpg


1 ingesmeerd met olijfolie de ander met chiliolie.
En dezelfde kruidenmix gebruikt als vorige keer.
We proefden wel verschil maar pittig was die niet ( hoefde ook niet ) maar wel erg lekker.

Ik heb dit keer de bbq gedurende de laatste 4 graden van 70 naar 74 nog opgestookt tot 250 graden ( roostertemp ) buitenkant was heerlijk.
Deze wijziging voer ik de volgende keer weer door.
20220806_171759.jpg


@Free2be was het de eerste x dat je het maakte?
De slowroller neemt denk ik teveel hoogte in.
Kan je mijn setting nabootsen?
Zie vorige bericht
 
Proficiat met de Tokkie Award.
De chicks staan er fantastisch bij.
Zouden zo in een niet nader te noemen maandblad kunnen staan.
 
Ziet er keurig uit
 
There we go again!

Gegroet genieters van het lekkere eten des levens.
Ik heb overwogen een nieuw draadje te maken maar ik blijf erbij dat ik liever mijn eigen posts opnieuw aanvul met nieuwe posts, foto's, persoonlijke ontwikkeling/aanvulling op eerdere ervaringen.

Gister weer eens een lekkere beer can chicken gemaakt.
Net zoals uit voorgaande posts de kip ingesmeerd met olijfolie, en ditmaal kipkruiden van Noskos ( top spulletje ) gebruikt.
Lekker onder het velletje gerubbed.
2 kleine uien doormiddengesneden in de lengte en 4 teentjes knoflook afgepeld en door de helft en zo achterlangs erin gestuffed. Vervolgens 2 uurtjes laten staan op het aanrecht had nog genoeg te doen.
Groen eitje opgestookt na 180 graden met platesetter, ( doomtemp ) en complete set up, blikje al lekker opgewarmd.
Kippetje erop gezet, viel nog niet helemaal mee want ja ik moest hem zo nodig vol proppe met ui&knoflook maar oh jongens wat een smaakexplosie!
Heerlijk! ditmaal dammers houtskool gebruikt, op advies van de verkoper bij basbq daarvoor gekozen omdat deze van zichzelf geen sterke rooksmaak zouden afgeven en gelijk hebben ze.
Ditmaal ook geen rookhout gebruikt, en ook de kip niet ingespoten.

Na ongeveer 70 minuten met dome op 180 graden was de kerntemperatuur op 74 graden, toen de platesetter er nog uitgehaald en opgestookt naar 240 graden.
elke 5 minuutjes even gekeken.
Na 10 minuten zag het er heerlijk uit en was het aanvallen geblazen. Kerntemperatuur onbekend het was in ieder geval gaar, sappig, smaakvol.
De ui hebben we opgegeten en afscheid genomen van de knoflook.

Overigens ben ik wel van mening dat de aroma's van de radler in de kip terug te proeven waren.

Zomerseizoen komt er weer aan en ik heb zo'n vermoeden dat er een hele familie doorgaan gaat
mochten ze allemaal zo lekker smaken 🤣

20230421_164243.jpg


20230421_153408.jpg


20230421_150638.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je Tokkie!
Voordeel van deze "gekke" hobby is dat we veel mensen mee genieten

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Gefeliciteerd met je Tokkie!
Voordeel van deze "gekke" hobby is dat we veel mensen mee genieten

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
ging me niet om een tokkie die had ik al 🥰 ik deel ook voor mezelf hier mijn eigen ervaring lees het nog wel eens terug hier :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan