BasBQ
Beef en Steak

Beer can chicken... zonder de beercan

 

Josser

Stoker
Berichten
281
Het was weer even geleden dat we een volledig kipje hadden gemaakt, dus dat vroeg om nog een poging. Deze keer eens voor een echte hoevekip gegaan die volgens de verpakking toch een leuk leven heeft gehad voordat deze geslacht werd. Gezien de hoeveelheid vlees wij consumeren, probeer ik hier toch wel naar te kijken.

Gezien ik de prep tijdens mijn middagpauze moest doen, heb ik me beperkt tot het kruiden van het vel (I know...). De sokjes van het kieke maken het toch af 😄
IMG_20210212_115427.jpg


Op deze koude dagen er toch maar voor zorgen dat ie het niet koud krijgt. Bij het toevoegen van de rooksnippers ging het even fout. Ipv een handje vol, liep er zowat een volledig kilo uit, recht op de kolen. De buren kwamen al kijken waar al die rook vandaag kwam. Oepsie 😬 kwartiertje gewacht met deksel toe en het was allemaal terug binnen aanvaardbare normen. De kip proefde gelukkig niet te gerookt (wat me verbaasde).
De oplettende lezer zal zien dat mijn deflector plates niet tegen elkaar liggen. Dat was een bewuste test on te zien wat effect dat zou hebben op de temp en de rook die dan ook door het midden rechtreeks naar boven kon gaan. Over de rooksmaak kan ik nog geen conclusie trekken, maar op de temp had het zo goed als geen invloed op het erste zicht.

IMG_20210212_170635.jpg


Bij 74 graden in de filet er af gehaald en eventjes laten rusten. Heeft een mooi korstje gekregen.

IMG_20210212_180904.jpg


De kip was zo sappig, dat ik begon te twijfelen of mijn kerntemp wel klopte. Na wat testen met de instant thermometer bleek dat zeker in orde te zijn. We zullen toch iets goed hebben gedaan dan 😜
 
Ziet er erg goed uit en hele mooie foto`s ! De twijfel bij de juiste kerntemperatuur herken ik wel. Wil daar ook absoluut niet de fout mee in gaan. Een dubbel check is dan inderdaad verstandig. Kippetje ziet er smakelijk uit !(y)
 
Niks mis met een lekker kippetje.
 
Ziet er mooi uit. En sappige kip is de beste 👌🏻.
Ik check voor de zekerheid ook altijd de dijen/poten omdat deze kern wat hoger moet liggen. Ik houd hier meestal 85 voor aan.
 
Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt. Het is trouwens niet dat de kern van de dijen hoger moet liggen, wel is het zo dat de dijen er langer over doen om gaar te zijn.
Dus als je dijen op 75C zitten, dan heeft de borst waarschijnlijk al 80 C als kernwaarde, meer dan genoeg om veilig te eten.
Je ziet ook wel eens mensen de borst van te voren terugkoelen met een ice pak. Dit met het idee dat de hele kip dan tegelijkertijd 75C bereikt.
 
Mooi gemaakt. Het is trouwens niet dat de kern van de dijen hoger moet liggen, wel is het zo dat de dijen er langer over doen om gaar te zijn.
Dus als je dijen op 75C zitten, dan heeft de borst waarschijnlijk al 80 C als kernwaarde, meer dan genoeg om veilig te eten.
Je ziet ook wel eens mensen de borst van te voren terugkoelen met een ice pak. Dit met het idee dat de hele kip dan tegelijkertijd 75C bereikt.
Oke goeie! Ik ga meestal voor safe, nadat ik 1 keer voedselvergiftiging heb gehad.(niet van zelf koken;)) Vind het ook altijd spannend als er nog roze stukjes in zitten en veel sap 😂, ga je idd altijd twijfelen zoals Josser ook aangeeft.
 
Mooi kippetje zeg.
Moet zeggen dat ik best Had willen proeven
 
Heerlijk zeg! Hopelijk over een maandje ga ik er ook een maken. Past helaas niet op mijn 13 inch kamado, dus even wachten op de grotere;)
 
Lekker hoor niks mis mee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Oke goeie! Ik ga meestal voor safe, nadat ik 1 keer voedselvergiftiging heb gehad.(niet van zelf koken;)) Vind het ook altijd spannend als er nog roze stukjes in zitten en veel sap 😂, ga je idd altijd twijfelen zoals Josser ook aangeeft.
Mijn vrouw heeft een fobie voor braken en ook wat smetvrees. Met runds geen probleem, maar als er kip, kalkoen of varken op tafel komt, dan zit er precies een chirurg tegenover mij.
 
Ik ben ook zeer stipt op het gebied van voedselveiligheid. Prep, stockage, bereiding, garing,... Zal ik allemaal met de grootste voorzorgen doen. Ergste wat ik mij kan voorstellen is dat er iemand ziek zou worden van iets dat ik gemaakt heb.
Ik ben als kind ook eens goed ziek geworden van iets verkeerd te hebben gegeten. Ondanks dat het jaren geleden is, herinner ik me nog heel levendig hoe miserabel ik me toen voelde. Dat wens je echt niemand toe.
Dat is het leuke aan de low en slow bereidingen. Veel daarvan warm je op tot ver boven de temperatuur waar bacteriën overleven (botulisme als uitzondering).
 
Kippetje staat er mooi bij
Denk dat het open leggen van de deflector wel effect zou hebben als je aardappels of groente inzet schaaltje gehad zou hebben. Die zouden meer hitte krijgen dan

Ben ook wel eens “ziek” van drank geworden maar lag zekers niet aan het destilleren 😁
 
Lekker chicky. Ziet er goed uit. Zo zonder blikje gaart het wel veel beter. Voordat ik het spitje had was dit de favoriet.
Snel over doen met een blikje er bij voor het felbegeerde kippen badge :cool:
 
Lekker chicky. Ziet er goed uit. Zo zonder blikje gaart het wel veel beter. Voordat ik het spitje had was dit de favoriet.
Snel over doen met een blikje er bij voor het felbegeerde kippen badge :cool:
Badge?

Edit: nvm, ik ben ondertussen mee 😬
 
Laatst bewerkt:
Smakelijk kipje
Zonder can ook goed idd


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan