Beef en Steak

Beenham, asperges en hollandaisesaus

• Onderwerp starter Onderwerp starter RuudM
  • Startdatum Startdatum

RuudM

Sprokkelaar
Ja ja sorry..kon het niet laten dit met jullie te delen 🙃

1000025325.jpg

1000025313.jpg

De beenham en rub bij forum sponsers gehaald
1000025301.jpg

1000025303.jpg

Paar rookblokjes, 160gr indirect en kern van 62,8grC als target, volgens recept van Noskos na 45 min elk kwartier insmeren met honing/mosterd/appelsap glace. 10min rusten en de beenham was spot-on 👌

1000025305.jpg

1000025312.jpg

1000025314.jpg

1000025315.jpg

1000025317.jpg

1000025322.jpg
1000025327.jpg

Asperges is een oud recept van toen ik nog ik de keuken werkte, asperges schillen. Alleen de schillen opzetten met koud water, zout en foulie (foulie was lastig te vinden dit jaar) net aan de kook brengen en van het fornuis halen. Schillen verwijderen (anders word het bitter) vocht aan de kook brengen en afschuimen van stollende eiwitten. In dit vocht kook je vervolgens de asperges beetgaar (andante) .. asperges terug koelen en in de koelkast bewaren, dan is het bij opdienen eenvoudig asperges vocht verwarmen en daarna de asperges er kort in om op te warmen. Ik had de asperges gisteren overdag vast voorbereid.

Hollandaise saus is tegenwoordig eenvoudig met de staafmixer https://miljuschka.nl/zelf-snelle-hollandaisesaus-maken/
Alles voorbereid.. boter verwarmen, eieren scheiden etc en bij de laatste minuten van de rusttijd van de beenham de hollandaisesaus gemaakt.

Helaas waren krieltjes niet te vinden dus toen maar eenvoudig asrdappelkroketjes.

De Beenham ! Man oh man ..heerlijk sappig met lichte rook smaak, samen met de asperges en hollandaisesaus een feest.

Ok ok toetje toe... huisgemaakte Crème Brulee 🤣
1000025334.jpg

1000025319.jpg

1000025318.jpg

1000025312.jpg

Lekker man!!! Je tip voor de asperges ga ik gebruiken (al hebben wij ze net gisteren gegeten 😄)

Ja ja sorry..kon het niet laten dit met jullie te delen 🙃
Het is je vergeven wat mij betreft.......🙏
Heerlijk maal!
Hier wel een voorkeur voor asperges van de BBQ maar op jou manier ga ik het toch weer eens proberen.

Ziet er schitterend uit Ruud.
Je hebt er mooi werk van gemaakt.
En een heel uitgebreide reportage.
Leuk, wij doen zo'n beenhammetje ook altijd met aardappelkroketjes serveren, gewoon van aviko die doen het fantastisch indirect op de BBQ, niks mis mee.
Beenhammetje meestal met een maple whisky mosterd glaze/saus
En witlof hamkaasbootjes ipv asperges.

Zo, hier hoef je geen sorry voor te zeggen.
Lekker. Zou zo,aan willen schuiven. 😋

Wow, dit is werkelijk een feestmaal zo, het ziet er fantastisch uit allemaal !

Wat een heerlijk bordje heb je gemaakt Ruud 🤤
En dat van een heerlijk Beenhammetje van het Limburgs kloostervarken met daarbij het wittengoud uit limburgse bodem!
Je hebt mooie streek producten op de bbq bereid 👍

Poah mooi bordje! 😋

Terug
Bovenaan Onderaan