BasBQ
Beef en Steak

Beef short ribs op de BGE

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
Goedemorgen,

Gisteren liep ik in de Sligro en kwam ik daar weer een veel te aardige slager tegen.. Ik vertelde hem dat ik al een tijdje in m'n hoofd had om beef short ribs te maken. Waarop hij zei; laat ik nou net nog een stukje Australisch Wagyu hebben liggen van 1,6 kg. Dat duurde natuurlijk niet heel lang voordat dat in m'n karretje lag. Mooi stuk met 3 botten, lekker veel vetaders en niet te duur (28 euro incl BTW).
foCHeswl.jpg


LVAiwHhl.jpg


Besloten om de grauwe Hemelvaartsdag te gebruiken om het ei op te stoken tot 115 graden. Ik reken op 8 a 10 uur op de bbq dus heb vanmorgen om 8 uur het ei aangezet.
Ondertussen had ik mooi tijd om het vlees te ontvliezen en de vetkap er af te snijden.
6QXW92ul.jpg


OUqrysBl.jpg


YQtbSg2l.jpg


Daarna in een rub gezet van enkel peper en zout. Meer heeft dit vlees niet nodig, aldus ingewijden :D
khrIe6pl.jpg


Inmiddels was het ei ook op temperatuur. Blokje eik en blokje Jack Daniels er op voor een beetje rook. Conveggtor er in en een lekbak er op.
6zQ4fOul.jpg


Ondertussen zijn we twee uur verder (start om 8:30) en staat de kerntemperatuur al op 60 graden wat sneller is dan ik had verwacht.
TkeZcVRl.jpg


JfoMa5Pl.jpg


Botjes beginnen al een beetje uit te steken en de buitenkant wordt al wat donkerder. En die geur... Heb nu al honger!

Update 12:15
Ribben liggen er nu bijna 4 uur op.. Geur is heerlijk en de botten steken al behoorlijk ver uit. Temperatuur van de het ei zit stabiel op 110-115 graden. Kerntemperatuur is in de afgelopen 1,5 uur gestegen van 70 naar 72  :-O..
Ik maak me dus inmiddels niet meer zo druk om te snel stijgen :D
tHlA5Qcl.jpg


9QpWx0xl.jpg


Update 15:00
Korte update. Heb enkel even het deksel open gehad om te kijken hoe het er bij stond. Ik weet het,, kijken is niet koken maar ik kon het even niet laten haha.. Hierbij paar foto's van het resultaat na 6 uur op 115 graden.
wxkrAN9l.jpg


TRhMIvql.jpg


BGE zit nog steeds netjes tussen de 110 en 115. Kerntemperatuur is nu 79 graden. Still going strong!

Update 19:00:
Nadat het lang duurde tot die voorbij de 74 graden kerntemperatuur was, kwam die eindelijk op 88. Daarna kwam er een terugval naar 82 graden en daarom heb ik hem toen ingepakt met bakpapier. Ik heb er ook nog maar een bakje BBQ beans bij gezet volgens recept van Noskos.
DtmwwOql.jpg


Om 20:30 was het dan eindelijk zo ver. De kerntemperatuur zat op 92 graden en dat betekent: ETEN! Inmiddels hadden we ook flink honger dus dat kwartiertje rust was lang zat.
LsWIQzyl.jpg


CpmEQj6l.jpg


hTXKIbol.jpg


HEI1iY0l.jpg


VKHvZ09l.jpg


Al met al duurde het 12 uur maar het resultaat was er zeker naar. De korst had een lekkere bite maar was niet taai en het vlees was heerlijk sappig. Nagenoeg al het vet was gesmolten enkel wat harde stukjes in de kern. Botjes waren mooi schoon en er was geen mes voor nodig om het vlees er af te halen.

Erg tevreden over het resultaat en ook zeker over de smaak. Ga ik zeker nog vaker maken!

 
Ziet er nu al lekker uit!
 
Nice! Morgen gaat de beefrib bij mij op de smoker en als ik deze plaatjes zie kan ik niet wachten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Mapster zei:
Nice! Morgen gaat de beefrib bij mij op de smoker en als ik deze plaatjes zie kan ik niet wachten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Ik zou hem nu alvast aanzetten voor een late-night-snack :D
 
Lekker. En je komt zodirect nog in een zone waarbij je je af gaat vragen of je thermometer kapot is  :)
 
Richard Soeteman zei:
Lekker. En je komt zodirect nog in een zone waarbij je je af gaat vragen of je thermometer kapot is  :)

Hahha ohja? Die twijfels kreeg ik nu al!
Bij hoeveel graden is dat?
 
Dat is bij ieder stuk vlees wel wat anders, je merkt het wel als je er bent  :D :p.  Meet je de roostertemperatuur niet?
 
Brecht zei:
Dat is bij ieder stuk vlees wel wat anders, je merkt het wel als je er bent  :D :p.  Meet je de roostertemperatuur niet?

Jawel.. heb twee Fantast(ische) metertjes liggen.. Eentje in een ui op t rooster en de andere in het vlees. Vlees zit op 74, rooster tussen de 110 en 115..
 
Ziet er heerlijk uit!! Jammer dat ik niet kan proeven
 
TechNiels zei:
Ziet er heerlijk uit!! Jammer dat ik niet kan proeven

haha idd! Jammer dat ik nog steeds niet kan proeven.. zit al 6 uur in die heerlijke geur :D
 
b.asv zei:
TechNiels zei:
Ziet er heerlijk uit!! Jammer dat ik niet kan proeven

haha idd! Jammer dat ik nog steeds niet kan proeven.. zit al 6 uur in die heerlijke geur :D

Zeker nog een paar uurtjes volhouden, sterkte. :D
Maar dan komt toch de beloning voor al je geduld. ;)
 
Beefribs zijn zoooooo zalig!
 
Ik vraag me af hoe ver ze al zijn?
 
Ik had ze ingepakt, maar ja dat is mijn mening blijven ze sappiger ;)
 
Ewald zei:
Ik had ze ingepakt, maar ja dat is mijn mening blijven ze sappiger ;)

Ik heb ze het laatste uur nog ingepakt met bakpapier. Dit had meer te maken met dat ik ongeduldig was haha.. Sappig waren ze zeker!
 
Brecht zei:
Ik vraag me af hoe ver ze al zijn?

Ze waren om 20:30 klaar. Dus mooi 12 uur op de bbq. En inmiddels zijn ze op ook :D
 
Mooie run hoor. En ook het vlees zag er heel goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan