BasBQ
Beef en Steak

BCC variatie

 
 

Wailer

Stoker
Berichten
365
Beste Grillers,
Afgelopen zomer ben ik hier beland en heb ik zowaar een BCC bereid, compleet met de 'klassieke' dry rub.. Lekker pittig.

Nu ben ik gevraagd om met kerst de BCC nog eens te maken...  Waarom ook niet?

Nu wil ik er een maken met een dry rub en de ander met verse kruiden (rozemarijn, tijm, salie etc.) als ik.huidje licht insmeer met olie dan wordt dit kippetje toch ook lekker bruin? Of is een dry rub van de  q toch echt het lekkers?

Dan nog een andere beginnersvraag... Ik maak de kip niet thuis maar bij familie.. Die hebben een q zonder thermometer. Ik heb een ikea fantast. Hoe kan ik die gebruiken om de temp te checken in de q? Gewoon op de gril leggen? Of in een aardappel steken ofzo? En snoer onder deksel door naar buiten geleiden? Of thermometer gewoon door ventilatiegat in de deksel hangen ter indicatie?

Hoe zouden de doorgewinterde q ers dit aanpakke ?
Thnx!
 
Je opties met de BCC kunnen beide. Dat is puur wat jezelf lekker vind. Als je olie op de huid van de kip smeert wordt de kip mooi bruin. Dat kan echter ook zonder olie.

Je kunt de fantast gewoon in een aardappel prikken en op de grill leggen.

Succes
 
Ik zou de Fantast als kernthermometer gebruiken en de Q gewoon heet opstoken. Kern is in mijn ogen belangrijker dan dome bij BCC.

Kippetje insmeren met kruidenolie kan goed. Succes!
 
Goede tip Ceriel, gaan we doen.

Snoer van de fantast kan gewoon onder deksel.door naar buiten ? Of beter door ventilatiegat?
 
Beter dat laatste dus... anders snel schade aan kabeltje!
 
Gaat helemaal goedkomen!

Ik heb nog eikenhout liggen, of is dat te zwaar om er een blokje bij te doen om e roken? Een blokje hoeft er niet geweekt op toch?

 
Wailer zei:
Gaat helemaal goedkomen!

Ik heb nog eikenhout liggen, of is dat te zwaar om er een blokje bij te doen om e roken? Een blokje hoeft er niet geweekt op toch?
Klein stukje zal niet snel een te zware rooksmaak geven. Weken heeft bij chunks geen zin.
Succes!
 
En hoera!
Gisteren 2 heerlijke bcc's afgeleverd. Een pittige, noskos' bbq rub en eentje met olie met knoflook, rozemarijn en tijm. Ze waren echt perfect. Leuke is dat de familie alleen aan standaard bbq denkt: worstjes, hamburgers.etc. Nu zien het als een uitbreiding van je keuken.

Heb nu ook ecobrasa briketten gebruikt. Ik wil niks anders meer.. Wat een constante brandduur. Heb mn zwager maar een doosje cadeau gedaan.

Vriendinlief ziet nu in dat ee weber gbs een goede investering zal zijn. Even nagaan of we ergens een goede koop kunnen doen. Wat mij betreft model 2014 , geen probleem.

Dank weer voor de bcc tips. Ooh ja.. Een blokje hout gaf een mooie lichte rooksmaak aan de kip. Goede dosering dus.

 
-Danny- zei:
Lekker hoor, heb je ook foto?  :D ;)

Helaas... moet ik het toch eens over doen  :p

Denk dat ik bij ons tuincentrum maar eens vraag of ze nog een modelletje 2014 ofzo hebben staan waar ze van af willen :)

of bestaat er zoiets als een Weber outlet ergens dat iemand weet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan