BasBQ
Beef en Steak

BBQ semitariër, stiekem opzoek naar mals stuk vlees

P2debie

Tondelzoeker
Berichten
23
Hoi allemaal,

Ik ben Peter 28jaar en ik heb een weber kogel bbq.

Zoals de titel al zeg ben ik een "semitarier".
Ik heb geen idee of het echt een woord is of niet, maar dat boeit eigenlijk ook niet.
Ik ben opgevoed met groenten en vlees, en zo eet ik nog steeds.

Ik bbq 1x in 2jaar als het uitkomst voor 1.5 met mijn weberkogel op 400°C lekker braadworst tot het as grillen. Heerlijk.
Ik mis alleen wat liefde voor het vlees..
Ik eet 1x a 2x perweek vlees, 20% rund - 80% kip.
Na een bezoek aan een varkensslachterij vind ik de stank daar van terug in het vlees dat ik bereidt.
Ik zal je voor zijn; *** waarschijnlijk zal ik dit dan ook hebben met vlees van andere dieren na een slachterij bezoek ***
Je mag het ook onzin vinden, maarja ik praat nu voor mezelf en wat een ander vind heeft hier natuurlijk niks mee temaken!;)

Een collega doet aan slowcooking, zeer interessant met liefde voor het heerlijke malse vlees dat hij bereidt.
Dit doet hij in een kogel van Jamy Oliver ui 2015.
Dit lijkt ook beter bij mij te passen, en wil ik wellicht in de toekomst ook gaan doen.
Maar niks zonder research!!

-Lekker van hak op de tak-

Ik heb hout over van Shii-take kwekerij waarvan ik het witgerotten hout gebruik voor mijn keverlarven (insecten), is een andere hobby van mij.
Zou ik dit hout kunnen gebruiken als rookhout?
Dan komt er dus eikenrook en Shii-take rook vrij neem ik aan?

Tot hier over mij,en vanaf hier alleen nog over het bbq'en.

Ben benieuwd wat jullie van het Shii-take rookhout idee vinden.

Groetjes Peter
 
Welkom hier

In principe gebruik je rookhout van bomen die vrucht dragen.
Alle soorten Fruit, walnoot en eik zijn het meest gangbaar.
Zelf zou ik geen rottend hout gebruiken. De sporen van de schimmels, wat doen die bij verhitting? Zowel qua (rook)smaak als het eventueel ontstaan van ongezonde stoffen die op je gerecht komen.

Verder dient rookhout droog te zijn. Dat betekent vers hout 1 a 2 jaar drogen.
Rottend hout Is nat.
 
Welkom bij het genootschap

Flink op onderzoek uit gaan en dan kijken of je het gebruik al gaat verdubbelen naar 1X per jaar 😉
 
Welkom hier

In principe gebruik je rookhout van bomen die vrucht dragen.
Alle soorten Fruit, walnoot en eik zijn het meest gangbaar.
Zelf zou ik geen rottend hout gebruiken. De sporen van de schimmels, wat doen die bij verhitting? Zowel qua (rook)smaak als het eventueel ontstaan van ongezonde stoffen die op je gerecht komen.

Verder dient rookhout droog te zijn. Dat betekent vers hout 1 a 2 jaar drogen.
Rottend hout Is nat.
Hoi Ridevi71,

Witrothout hoeft je niet te zien als een stuk hout dat bruin of zwart gekleurd is met gek gekleurde schimmels of vieze geurtjes.

De Shii-take zwam, is eigenlijk een beter gekruiden oesterzwam.
Een oesterzwam of Shii-take zwam wordt op de zelfde manier bereidt, vaak gebraden en dan opgegeten samen met de sporen die daar vanaf komen.

Het "rotten" eikenhout is kurk droog, droogt ook sneller omdat de zwam al het hout heeft "opgegeten".
Daardoor krijgt het hout een lichte houtkleur.

Ik zal een foto toevoegen van het hout.
Ik denk dat je zelf wel kunt opzoeken wat een shiitakezwam is.

20210807_171333.jpg
 
Als het hout al “opgegeten” is door de zwam dan, vermoed ik, dat er geen echte stevigheid meer in zit omdat het poreus geworden is.
Hierdoor zal het dan heel erg snel op gaan, misschien wel branden, i.p.v. roken.

je kan het natuurlijk altijd proberen zonder wat op de Q te bereiden zodat je je gerecht niet verknalt en dan zien wat het hout gedaan heeft en kan je ruiken of het een lekkere geur geeft.
Weet niet of het een “gezonde” rook af geeft wat je aan een gerecht kan toevoegen. Misschien heeft een ander forum lid hier wat meer info over
 
Dat het hout poreus is is wel een serieus probleem inderdaad.
Het brand dan snel weg, en blijft niet lang roken.
Ik dacht onderdompelen in water en dan in zilverfolie er omheen en dan tussen de kolen leek mij een mooi idee!
 
Peter, welkom op het Genootschap. Het merk barbecue doet er eigenlijk niet veel toe, zolang er maar een deksel op kan.
je kan de bbq dan direct en indirect gebruiken en de meest mooie en lekkere gerechten maken. Al dan niet met vlees golf groenten.
Eiken geeft een sterke rooksmaak af, dus ik raad je aan om in het begin spaarzaam te zijn met het toevoegen van rookhout.
 
Bedankt Frits!
Ik zit zelf te kijken naar een master touch, die lijkt mij het handigste voor alle doeleinden.

Ik heb ook witte Pruimenhout vers gezaagd.
Dit zal ik in reepjes hakken en buiten onder de afdak bewaren. Hopelijk is dat volgendjaar goed om te gebruiken.

Ook hiervoor heb ik een vraag;
Zou het hout van de wortels van de boom lekkerder zijn van "rook" smaak dan van een tak of stam?
Op de foto is links wortel, bovenop van een tak en onderop restanten Shii-take hout.

20211016_212945.jpg
 
Dat het hout poreus is is wel een serieus probleem inderdaad.
Het brand dan snel weg, en blijft niet lang roken.
Ik dacht onderdompelen in water en dan in zilverfolie er omheen en dan tussen de kolen leek mij een mooi idee!
Onderdompelen heeft weinig nut. Water trekt niet echt diep in het hout. Denk aan ca 2 mm. En als je het dan op de kolen gooit krijg je geen rook maar stoom. Als het vocht verdampt Is begint het te roken. Je creëert uitstel.
Ik maak mijn hout nooit nat, behalve rook snippers (voor de kleine bbq en korte gerechten) om te voorkomen dat ze meteen in brand vliegen als ik ze op de kolen gooi. Het uitstel effect dus.
Op mijn weber en wsm gebruik ik gekliefde kort gezaagde takken en stammetje s, chunks. Vuist groot. Die vatten niet snel vlam.

En aluminiumfolie direct op de kolen kan verbranden en metaal dampen lijken me niet wenselijk. Op je gerecht.

Dat pruimen hout ziet er overigens goed uit zeg.
Lekker laten drogen en dan heb je fantastisch rookhout
 
Reken bij het drogen van hout op 1 cm per jaar. Aan alle kanten.
 
Een paar jaar terug moest onze pruimenboom (omdat ie echt te groot werd voor een stadstuintje) helaas gekapt worden, jammer aan de ene kant geen pruimen meer maar aan de andere kant een flinke lading rookhout die na een jaartje drogen heel goed van pas komt en die ik met regelmaat nog gebruik.
Chunks van gemaakt en staat lekker droog op zolder en omdat ik nogal eens met ander rookhout ook werk doe ik er lekker lang mee. ☺️

 
Laatst bewerkt:
Ik zie allemaal mooie stukken zelf gesnoeid hout voorbij komen, maar halen jullie de schors / barst ervan af om te roken of niet?
 
Ik zie allemaal mooie stukken zelf gesnoeid hout voorbij komen, maar halen jullie de schors / barst ervan af om te roken of niet?

Dat hoeft niet per sé. Mijn kersenhout komt in stammetjes uit Zweden. Als ik daar plakken en blokjes van maak dan springt de schors er 9 van de 10 keer ook meteen al af.
 
Ik zie allemaal mooie stukken zelf gesnoeid hout voorbij komen, maar halen jullie de schors / barst ervan af om te roken of niet?
In eerste instantie wel gedaan maar vond het een hele klus dus mee gestopt en ik merk en proef geen verschil dus heel snel mee gestopt.
Wel proefde ik verschil als het hout niet heel goed droog was.
 
Vaak laat schors ook los na het drogen, en is het bij gedroogd hout vaak makkelijker om het schors los te maken met een keukenmes. Lekker plakken snijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan