BasBQ
Beef en Steak

BBQ onder de veranda, wat te doen met de afzuiging

 

Nitro

Sprokkelaar
Berichten
48
Hallo BBQ genootschap leden,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende dilemma, ik ben bezig om een buiten keuken te maken. Hierbij is het frame voor mijn buitenkeuken al gemaakt en ga ik in de komende weken een kamado (Grill Guru L) aanschaffen.

Persoonlijk was ik in de veronderstelling dat ik geen afzuiging nodig had en dat het wel op te lossen was met een natuurlijke ventilatie (zie onderstaande foto) door het laatste glas paneel open te zetten en het glas paneel bij de kamado. Hierbij heeft men aangegeven dat dit niet gaat werken en dat de rook naar binnen zal trekken naar het hoogste punt.

6.jpg


Vervolgens heb ik gekeken naar een normale afzuigkap om deze boven de kamado te hangen. Bij het bellen om na te vragen welke de beste recirculatie afzuigkap zou zijn, zei de verkoper dat die het liefst geen afzuigkap aan mij wilde verkopen omdat ik deze ga gebruiken voor een kamado.
Blijkbaar zou de temperatuur te warm worden en daardoor de componenten in de afzuigkap laten smelten.

7.jpg


Nu is de vraag, welke andere opties heb ik nog?
Hierbij een foto van mijn keuken frame:

4.jpg
3.jpg


Wat wellicht nog een optie is, is gebruik maken van een originele afzuigkap zonder motor en dan daar een buisventilator in monteren.
Dan zou ik een bocht kunnen maken van 90 graden en dat dan de rook en lucht naar buiten blaas als ik het glas paneel open zet, zoals op onderstaande foto:
8.jpg


De ruimte die ik heb tussen het dak en waar de kamado op komt te staan is 1.80Mtr.
Als de kamado open staat is deze 1.00Mtr hoog, dan heb ik nog 0.80Mtr tussen de bovenkant kamado en het dak.
Het dak is overigs van polycarbonaat platen (tuinmaximaal veranda).

Wat ik heb gezien op de tekening is de minimale hoogte van de afzuigkap 0.49Mtr.

FYI:
De kamado kan niet naar buiten rollen, het frame is niet verrijdbaar en er komt een wasbak in te zitten.

Hopelijk weten jullie een passende oplossing.
 
Ik zou het eerst eens even aankijken als ik jou was.
Als je een picanha aan het afgrillen bent kan er geen afzuiging tegenop, maar als je aan het roken bent valt het misschien wel mee en werkt het wel om beide glaspanelen open te zetten.

Mocht het toch nodig zijn om een afzuiging te plaatsen dan heb ik al meerdere keren een buisventilator voorbij zien komen op dit forum.

Ps. Mooi plekje wordt dat zo!
 
Je zou altijd een normale afzuigkap boven de kamado kunnen hangen en dan de afvoer monteren zoals je voorstelde met de buis ventilator.

Dit zal altijd beter werken dan een buisventilator omdat een normale afzuigkap meer kuub lucht verzet dan dat de buisventilator doet.

Zeker als je een beetje ruige kap aanschaft zal deze tussen de 800 en 1200 kuub doen.

Recirculatie moet je echt niet doen, die filters verwijderen alleen geurtjes en geen walm of condens, dat moet je alsnog middels ventilatie oplossen.

Wellicht dat je het eerst een aan kunt kijken en dan later als het nodig is alsnog een oplossing gaan zoeken.
 
Je zou altijd een normale afzuigkap boven de kamado kunnen hangen en dan de afvoer monteren zoals je voorstelde met de buis ventilator.

Dit zal altijd beter werken dan een buisventilator omdat een normale afzuigkap meer kuub lucht verzet dan dat de buisventilator doet.

Zeker als je een beetje ruige kap aanschaft zal deze tussen de 800 en 1200 kuub doen.

Recirculatie moet je echt niet doen, die filters verwijderen alleen geurtjes en geen walm of condens, dat moet je alsnog middels ventilatie oplossen.

Wellicht dat je het eerst een aan kunt kijken en dan later als het nodig is alsnog een oplossing gaan zoeken.
Het probleem met een normale afzuigkap is dat de motor meestal gemaakt zijn van kunststof, hierbij heeft de afzuigkapboer aangegeven dat er een grote kans bestaat dat je binnen 3 keer BBQen je de motor moet vervangen omdat deze is weggesmolten.
 
Het probleem met een normale afzuigkap is dat de motor meestal gemaakt zijn van kunststof, hierbij heeft de afzuigkapboer aangegeven dat er een grote kans bestaat dat je binnen 3 keer BBQen je de motor moet vervangen omdat deze is weggesmolten.

Ik als afzuigkap boer (ja echt) denk dat dit wel meevalt.
Wat denk je dat er boven een gaskookplaat gebeurd?

Als je hem maar zo hoog mogelijk hangt.
 
Stuur me maar een pm, heb nog wel een nieuwe motor liggen van een afzuigkap, dan kun je zelf iets moois maken van hout en dan de motor zo ver mogelijk weg monteren.
 
Zoals zzzjon schrijft.
Plus als je dan een hoge schouw maakt krijg je misschien genoeg natuurlijke trek door de warmte van de Q, zeker in de winter.
 
Als de dampkap hoog hangt, denk ik niet dat er veel problemen gaan zijn met de warmte. Zelf zou ik een metalen buis hangen met een extractor op het dak.
 
De afzuigkap zal vanaf de grillplaat tot onderkant afzuigkap 1,00 Mtr van elkaar af zitten.
De bovenkant ventilatie gat van de kamado tot onderkant afzuigkap zal 0,70 Mtr van elkaar af zitten.

1.jpg

Afm. Grill Guru L
 
Wij hebben boven ons gasvuur een horeca danpkap hangen, volledig in inox en binnen niets van kunststof, motor staat een aantal meter verder op de zolder, weet niet of je met zoiets wat kan? waarschijnlijk kan je met de motor niet weg?
 
Bijgevoegd mijn oplossing, niet heel voordelig maar wel vlam/brand bestendig.

Is eigenlijk een inbouw schouw van een openhaard en daar bovenop een dak ventilator:


Deze aangesloten op zijn laagste stand en met een normale wip schakelaar, dit geeft meer dan genoeg afzuig capaciteit bij een flinke rook sessie.

image.jpg
 
Ik gebruik een buis ventilator en werkt prima als de dome dicht is (met of zonder rookhout)

maar als ik de dome open heb en aan het bakken ben bijv op plancha dan trek deze het niet omdat de rook dan alle kanten op gaat.
Wil er een breedere kap op zetten binnenkort om dat wat meer op te vangen.

buis.jpg
 
Ik gebruik een buis ventilator en werkt prima als de dome dicht is (met of zonder rookhout)

maar als ik de dome open heb en aan het bakken ben bijv op plancha dan trek deze het niet omdat de rook dan alle kanten op gaat.
Wil er een breedere kap op zetten binnenkort om dat wat meer op te vangen.

Bekijk bijlage 43262
Ik gebruikte eerst ook een buis ventilator, echter na een stuk of 20 pizza’s achter elkaar op hoge temperatuur was het gebeurd met het beestje.
Probleem wat jij benoemt had ik eerst ook en toen die schouwkap gemonteerd en daarmee ook dat probleem verholpen.
 
Ik gebruikte eerst ook een buis ventilator, echter na een stuk of 20 pizza’s achter elkaar op hoge temperatuur was het gebeurd met het beestje.
Probleem wat jij benoemt had ik eerst ook en toen die schouwkap gemonteerd en daarmee ook dat probleem verholpen.
Ik heb een 125mm buis en wil er ook er buis ventilator op zetten. Ik dacht dat 300m3 wel zou moeten lukken op 125mm. Welke ervaring heb jij met welke maat?
 
Ik had een 150mm buis met een 150mm buisventator, ik heb er nu een dakventilator op staan die geloof ik 500m3 doet.

De oude buisventilator deed 350m3, maar de lucht die je aanzuigt kan best warm worden. Zodoende is het beter als je ventilator ook niet te dicht bij je bbq zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan