Beef en Steak

BBQ controller Discussie

IOm wat spraakverwarring te voorkomen, in Linux gebruik je su om van gebruiker te switchen (Switch User) het betekend dus niet Super User. Wat structor hoogstwaarschijnlijk bedoelde is dat je als user root ingelogged moet zijn, root is het super user/administrator account op ieder linux systeem. Je kan direct als root met ssh inloggen root@hm-adres of root als user instellen in je ssh-client.

Controleren hoe je bent ingelogged kan met:
Code:
id

Als het goed is zie je dan:
Code:
uid=0(root) gid=0(root)

Ben je niet als root ingelogged dan kan je het volgende doen:
Code:
su -

Leo zei:
ja dan weer wel, en dan zie ik mijn opgeslagen netwerk ook netjes

Probeer eens om een statisch ipadres in te stellen, dus de gewoon de stappen van netwerk instellingen deel 2 even doen. Kijken of het dan wel werkt.

jij bedoelt een vast adres? xxx.xxx.x.10?

er brand nu ok geen enkel ledje meer op de HM

heb alles netjes gedaan zoals omschreven, maar kan mijn HM niet vinden. lampje op de dongle knippert wel

Wat voor router heb je Leo? Het lijkt wel of er daar iets fout gaat.

een engenius ESR9753

Hoe heb je het script gedraaid? Heb je het script naar de HM gekopieerd en via ssh het script gedraaid? Of heb je het geprobeerd via de webinterface/alarm scripts?

De melding klinkt alsof de partitie (disk) gemount is als read-only je kan dit controleren met:
Code:
mount |grep '/dev/root'
Resultaat zou dan als volgt moeten zijn:
Code:
/dev/root on / type ext4 (rw,noatime,user_xattr,acl,barrier=1)

rw is het belangrijke gedeelte, dat staat voor "read write"

Als bovenstaande goed is kan misschien het volgende helpen.

Bij mij heeft de file de volgende rechten:
Code:
ls -l /usr/lib/lua/luci/lucid/linkmeterd.lua
-rw-r--r--    1 root     root         23375 Nov 20 19:19 /usr/lib/lua/luci/lucid/linkmeterd.lua

dan moet ik het netwerkadres van de router ergens zien te achterhalen?

Het netwerk adres van jouw router is 192.168.0.1 denk ik.

Ik heb je net een PM gestuurd!

ik heb er ook nog een repeater aan hangen hier, die hangt op de 1e verdieping

Leo zei:

Hey ik zie het de discussie net, kan iemand niet even met Leo mee kijken, bijvoorbeeld via teamviewer / google hangouts / vnc. Ik ben morgen helaas verhindert, maar vaak gaat het zoveel makkelijker als je even concreet mee kan kijken...

uipko zei:
Om wat spraakverwarring te voorkomen, in Linux gebruik je su om van gebruiker te switchen (Switch User) het betekend dus niet Super User. Wat structor hoogstwaarschijnlijk bedoelde is dat je als user root ingelogged moet zijn, root is het super user/administrator account op ieder linux systeem.
Haha jaren lang linux / unix / irix gedaan altijd gedacht dat het super user betekende, alhoewel ik wel wist dat je er ook een gebruiker mee over kon nemen. Enne om dan ook wat terug te leren dat streepje kun je gewoon weglaten, heb ik jarenlang gedaan (alhoewel ik bij belangrijke systemen altijd fullpath + su en dan - root intypte en ja ik gebruik geen sudo).

structor zei:
Leo zei:

Hey ik zie het de discussie net, kan iemand niet even met Leo mee kijken, bijvoorbeeld via teamviewer / google hangouts / vnc. Ik ben morgen helaas verhindert, maar vaak gaat het zoveel makkelijker als je even concreet mee kan kijken...

Piet zit al bij me binnen Emiel, dank je wel

structor zei:

Ik wist niet dat je dat ook via hangouts kan doen, dank voor het leermomentje :)

structor zei:
Haha jaren lang linux / unix / irix gedaan altijd gedacht dat het super user betekende, alhoewel ik wel wist dat je er ook een gebruiker mee over kon nemen. Enne om dan ook wat terug te leren dat streepje kun je gewoon weglaten, heb ik jarenlang gedaan (alhoewel ik bij belangrijke systemen altijd fullpath + su en dan - root intypte en ja ik gebruik geen sudo).

Ik heb dat ook jaren gedacht, je gebruikt het natuurlijk ook hoofdzakelijk om root rechten te krijgen. Het kan inderdaad ook zonder streepje maar dan krijg je niet de environment van de gebruiker die je bij een normale login krijgt.

Ook niet met netwerkkabel? Wat kan helpen is de hm even aan een scherm hangen mbv HDMI kabel en een keyboard is ook wel handig ;).

Na opstarten moet je op enter drukken om iets te kunnen doen. Als het goed is zie je wat netwerk gebeuren langs komen. Het opsporen van fouten begint in /var/log/

Even voor het nageslacht, bij het plaatsen van EpWoody's script, moet je even nog een paar zaken in regelen.

Op de controller site moet je het ip-adres + port + "/luci" configureren bij de url. Deze url moet van buitenaf benaderbaar zijn (in ieder geval voor de controller site). Je ip-adres kun je achterhalen op de site whatismyipaddress.com. Voor een heatermeter moet je hm4 instellen.
hm_upload2.png

Na het uitvoeren van het script van EpWoody moet je op je heatermeter je api-sleutel van het vorige scherm op je heatermeter plakken.

hm_upload.png

Zie je de resultaten niet online, neem dan even contact met mij op via de pm.

Ik heb vanavond een minor update van de controller site geplaatst. De fixes zijn:
1) een open icoon aan de todo's toegevoegd zodat je weer op het recept kunt landen
2) de delete / afrond iconen verder uitelkaar geplaatst zodat je dit ook op de tablet kunt gebruiken
3) wat log verbeter dingetjes

Afgelopen zaterdag heb ik weer een sessie geprobeerd te draaien met controller... Geprobeerd inderdaad, want de interactie met de controller site kreeg ik niet goed aan de praat :( Aangezien ik op de OTP aan de slag ging ging het me dan eigenlijk meer om de vlees temp en dan kan ik net zo goed de dome temp ook plotten :)

Nog voordat ik met de sessie zou gaan beginnen besloot ik om de controller alvast even te testen, tenslotte had ik hem nog maar 1x via de website gekoppeld, dus dat is nog een beetje uitvogelen hoe e.e.a. werkt. Dus ik heb een usb-bub op de masternode gezet, en deze met een usb-voeding in de meterkast gelegd, netwerk kabeltje erin geprikt, en aansluiten maar.. Daarna de controller zelf van voeding voorzien en een tweetal probes erin.

Toen naar controller.bbqgenootschap.nl en een nieuwe sessie aangemaakt. Dome temp maar ingesteld op 150, vlees temp, probe1, op 48 en het alarm ook maar aangezet. Toen op start session geklikt en kreeg de melding 'waiting for device to configure...' etc.. Er verschenen even later meldingen op het scherm over probe2, probe3... Toen het daarna rustig bleef maar op Home geklikt, en waarempel, ik zag een grafiek.. de ingestelde lijnen erin en de huidige temperaturen, joepie! Voor de zekerheid de dome thermometer even in de koelkast gehangen, en jawel... het grafiekje ging naar beneden, mooi!

Toen buiten de BBQ maar eens aan gaan steken, en werd het even later tijd om het vlees erop te leggen.. Even de controller losgehaald (hij moest tenslotte naar een ander stopcontact) en buiten weer aangesloten, hopelijk pakt hij het gelijk weer op daarna... hmm, balen... niet dus!
Nou ja, dan maar een nieuwe sessie starten, heeft de grafiek ook geen vals begin... Sessie beindigen.. zoek..zoek, ah daar! Nieuwe sessie starten, parameters invullen, hmm, de temperaturen blijven gelijk aan waar ze waren toen ik hem net lostrok, terwijl de dome probe nu al in de Q ligt?? Vreemd. Maar mogelijk omdat ik nu geen dometemp in had gesteld (op 0 gelaten), dus weer beindigen, en nogmaals een poging... Helaas
Alle stekkers er even uit dan? Nee hoor, wat ik ook probeerde, ik kreeg geen sessie meer opgestart :(

Uiteindelijk maar een screenshot gemaakt van het moment dat hij ging configureren:
sshot-9-1.png

En zo zag mijn grafiek er dan vervolgens uit. Vreemd genoeg wel met oude waarden dus, zelfs nadat ik de stekkers van zowel de masternode als de controller los heb gehad:
sshot-11-1.png

Het kan vast niet zo zijn dat er maar 1 sessie per dag aangemaakt mag worden  :-O Maar wat er nu fout ging is mij niet duidelijk... Hij geeft een melding dat hij probe2 en 3 configured heeft (maar waarom krijg ik geen melding over probe1 en dome..), in mijn beleving zag dat er de eerste keer anders uit, maar dat weet ik niet zeker meer. Mogelijk dat de afstand te groot was misschien? maar dan zou ik verwachten dat probe2 en 3 ook niet configured kunnen worden?

Maakt de volgorde van aansluiten/opstarten van de verschillende nodes nog uit, Emiel?

[bbqsession]526[/bbqsession]

Terug
Bovenaan Onderaan