BasBQ
Beef en Steak

Bavette rollade, wat vragen

 

Robkrekel

Stoker
Berichten
470
Aankomende zondag, eerste kerstdag dus, moet het er van komen. Heb al eerder bavette gemaakt, maar gewoon als steak, en dat bevalt altijd prima, maar met de kerst moet er toch een extra element bij zitten. Recept is verder wel duidelijk.

Nu zit ik met een vraag. Ik zit al een tijd te dubben hoe te vlinderen en hoe op te rollen, met name met hoe de draad uit komt, zodat de rollade na aansnijden goed op het bord komt, zodat mijn gasten zicht niet wezeloos hoeven te kauwen.

Dus, vlinderen, moet dat in onderstaand geval in de breedte? *1
Dat je dus een "vierkant" stuk over houd? *2
En oprollen dan haaks? *3
bavette-draden.jpg


Verder zit ik er aan te denken om het op het spit klaar te maken. Is toch net zo leuk. Heeft dat toegevoegde waarde? *4
Direct/half direct of indirect?*5

Vragen, vragen ,vragen :LOL:
 
Voor wat betreft het vlinderen, kijk eens het filmpje carpaccio rollade van bbq proof. Daar komt het vlinderen kort aan bod
 
Ik zou deze in de lengte vlinderen, anders kom je met een korte dikke uit. Bij een rollade denk ik niet dat dit van belang. Bij mezelf heb ik daar nog geen verschil in gemerkt.
Met spit geen ervaring. Ik zelf doe een initial sear met rollades.
 
Als je aan de ronde, lange kant (onderkant op deze foto) begint met vlinderen, dan krijg je een mooi redelijk vierkant vlak.
Het oprollen dan vervolgens van links naar rechts, zodat de draad in de lengte van de rollade loopt. Als je hem dan aansnijdt, snij je haaks op de draad.

Kijk ook eens wat filmpjes op YouTube, daar wordt het vaak goed uitgelegd.

Succes, en rustig snijden dan gaat het zeker goed komen!
 
Tnx! Zo ga ik er wel uitkomen. Goed filmpje inderdaad, wat vrij duidelijk is. Die gasten doen het ook nog wel geinig, niet te steriel. Gaat goedkomen!
Voor wat betreft het vlinderen, kijk eens het filmpje carpaccio rollade van bbq proof. Daar komt het vlinderen kort aan bod
Als je aan de ronde, lange kant (onderkant op deze foto) begint met vlinderen, dan krijg je een mooi redelijk vierkant vlak.
Het oprollen dan vervolgens van links naar rechts, zodat de draad in de lengte van de rollade loopt. Als je hem dan aansnijdt, snij je haaks op de draad.

Kijk ook eens wat filmpjes op YouTube, daar wordt het vaak goed uitgelegd.

Succes, en rustig snijden dan gaat het zeker goed komen!
 
Eindstand wil je op de draad snijden. Je moet dus zorgen dat de draad over de lengte van je rollade loopt. Ik denk dat deze afbeelding wel een goede illustratie geeft. Succes er mee! Heerlijk stuk vlees en leuk om aan het spit te bereiden mocht je die hebben.

gevlinderde-bavette-3.jpg
 
Ik ben ook van plan om dit zaterdag te maken, maar, wat serveren jullie er bij als groetjes? Maken jullie iets als krielaardappelen voor erbij?
bedankt
 
Je zou er een simpel pasta bij kunnen maken, je zou rösti rondjes kunnen maken, je zou baby gem sla kunnen grillen, je zou champignons kunnen bakken in een skillet, je zou aardappelpartjes kunnen bakken, je zou hem op een bedje van sla kunnen serveren.

Genoeg ideeën? Kan nog wel ff doorgaan.
 
Krielaardappelen altijd goed, beetje kerrie en rozemarijn, succes gegarandeerd. Net als de haricovert in spek
 
Terug
Bovenaan Onderaan