BasBQ
Beef en Steak

Bavette: Maanvlees of vinkenlap

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
Beste allen!

Binnenkort wil ik voor het eerst bavette maken op de bbq. Nu zie ik dat er verschil is tussen maanvlees en een vinkenlap, maar ik kan niet echt terug vinden waar het verschil precies inzit. Gezien we met een klein gezelschap zijn lijkt een vinkenlap mij genoeg. Zit er ook veel smaak verschil tussen de twee?
 
Volgens mij zijn het verschillende namen voor hetzelfde stuk vlees. Wel lees je soms dat maanvlees grover van structuur is, maar dat is dan weer vreemd als het om hetzelfde schnitt gaat. Smaak verschil zal er dus nauwelijks zijn. Om te bepalen of het genoeg is moet je kijken naar de hoeveelheid eters, volwassenen en of kinderen en wat je nog meer op tafel zet.
waar je wel goed op moet letten is de ‘draad’ van het vlees. Hiermee bedoelen ze de richting van de spiervezels. Omdat dit stuk eigenlijk werkvlees is moet je het goed op de draad snijden, dus haaks op de spiervezels. Hierdoor is het vlees makkelijk te kauwen, zeg malser.
 
Ik heb ze eens beiden gekocht rechtstreeks bij de boer. De maan ligt er nog, maar de vink had ik een rollade van gemaakt. Enige verschil tussen die van mij is dat de vink 1,1kg was en de maan is 1,8kg.

Denk qua smaak weinig verschil.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt beiden voor de reacties! Ik was inderdaad geneigd naar de vinkenlap gezien we met een klein aantal eters zijn en ik meerdere gerechten wil maken. Gezien jullie reacties kan ik gewoon voor de vinkenlap gaan.

waar je wel goed op moet letten is de ‘draad’ van het vlees. Hiermee bedoelen ze de richting van de spiervezels. Omdat dit stuk eigenlijk werkvlees is moet je het goed op de draad snijden, dus haaks op de spiervezels. Hierdoor is het vlees makkelijk te kauwen, zeg malser.

bedankt voor de tip! dit zal zeker wat overmatig kauwen voorkomen :).
 
Vraag het vooral ook eens aan je slager!
Die kan je dat vast vertellen :)

zelf toevallig deze gezien van de week, een slager die het uitlegt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan