BasBQ
Beef en Steak

Bakstenen offset smoker

 
 
 

Rockabimmy

Kooltjesharker
Berichten
229
Beste lieden,

Een week of wat geleden begon het te kriebelen om het roken weer naar een volgend niveautje te tillen.
Na nu ongeveer een jaar in een oud olie vat allemaal te gekke dingen te hebben bereid vonden mijn vader en ik het eens tijd om het
wat grootser aan te gaan pakken.
Omdat er op het platteland toch wel genoeg plek is besloten we om een offset smoker te gaan bouwen van baksteen.

Volgende stap was een aantal schetsjes in 3d te maken en uiteindelijk is het dit ontwerp geworden:

IMG_2729.jpg


Hij wordt zon 2,5 meter lang en 1,2 meter breed, het grill gedeelte wordt 75 cm breed en 160 lang en wordt voorzien van een
dubbele muur met isolatie ertussen. De ruimte die overblijft wordt het stook gedeelte. Onder het grill gedeelte komen 2 kleppen om hem schoon
te kunnen spuiten of evt kolen onder het rooster te kunnen scheppen.

Genoeg gelult, tijd voor het leggen van de fundering en het verzamelen van de nodige stenen.

IMG_2799.jpg

IMG_2804.jpg


Na het opdrogen van de fundering konden we een stukje straten waar later vuurvast beton over gestort gaat worden en er kon alvast worden begonnen
aan het metselen van de buiten muur.

IMG_2954.jpg

image1.jpg


Dit is waar we nu zijn, deze week wordt de vuurvaste specie en cement geleverd dus dit weekend weer lekker verder.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte!

- Tim

 
gaaf project, ga ik zeker volgen
 
Succes met knutselen!
 
Vet
 
Ik ga volgen!

Mocht ik dan ooit eens de honderdduuzend winnen, dan weet ik wat ik ga doen........... * loten kopen gaat *.
 
Zo dat is gaaf zeg!
Hoe maak je zo'n 3d schets?
 
Mooi project!
 
Wouter_ zei:
Zo dat is gaaf zeg!
Hoe maak je zo'n 3d schets?

Ik gebruik 3D Studio Max om zoiets te maken. Voor mijn werk doe ik daar veel mee, erg leuk spul om mee te rommelen.

Bedankt voor alle toffe reacties! Werkt erg motiverend.
 
Heerlijk als je de ruimte hebt om zoiets te doen.
Leuk project.
 
Zo het is wel weer eens tijd voor een update.

De buitenmuren zijn inmiddels klaar dus we zijn aan de binnenkant begonnen.
We hebben besloten om alles met vuurvaste specie en beton te metselen en af te smeren.
Het bleek nog lastig om spullen te vinden op de particuliere markt.. Uiteindelijk een webshop gevonden
Waar we even langs mochten komen met onze vragen. Zal de link hier plaatsen, moet hem weer even opzoeken. Uiteindelijk konden we daar alles halen en konden we weer verder.


Edit: http://www.groenebouwmaterialen.nl/c-1333006/vuurvaste-mortels-beton-en-kit/

Zo tijd voor plaatjes!

Begonnen aan de haard en binnen muren met vuurvaste specie.
0DA94469-8A4C-4B3E-ABFB-65BFA030B938.jpg


Nadat de binnenmuren van de haard stonden hebben we het binnenin afgesmeerd met leem.
F936BF53-530A-4D62-8D77-90738ED72358.jpg


Daarna kon het dak op de haard. We hebben een gepanserde plaat gemaakt van vuurvast beton.
79A93A01-C392-4367-B273-8F2A2F88E454.jpg


Deurtjes aan de zijkant gemaakt om het rooster gedeelte te kunnen schoonmaken.
E85E53DA-D2AD-4601-90BB-17C42D94A025.jpg


4 van deze roosters gekocht, we metselen pinnen in de binnenmuren waar we deze op kunnen leggen.
57E63079-9B42-4485-AE22-63C2399DA7DA.jpg


Zo dat was weer een update. We gaan rustig verder, het einde is zichtbaar in ieder geval :)
 
Prachtig project, kijk er vol bewondering naar.
 
Gaaf zeg. Dit is echt weer eens heel wat anders dan al die aan elkaar gelaste expansievaatjes en gastanks. Wel beetje minder mobiel, maar zeker niet minder cool!
 
Terug
Bovenaan Onderaan