BasBQ
Beef en Steak

Bacon aanvullen

 
 
 
 

R@lph

Kooltjesharker
Berichten
193
Vorig week wat vlees bij de Hanos meegenomen waaronder buikspek. 2,4 kg Gaasterland in twee pekelversies gelegd en 7 dagen gepekeld.
Vandaag gerookt met kersenhout op ca. 115C. Geen betere raad dan voorraad. :)

JeA4WJR.jpg


liQDEqS.jpg


XrVymdq.jpg


FMKRAfC.jpg


oRL2gGL.jpg
 
Nice, nu ben ik wel benieuwd naar welke twee pekel versies je gebruikt hebt.
 
Ziet er goed uit!🤤
Hoe lang heb je ze gerookt? En heb je nog meer chunks toegevoegd dan die op de foto?
 
Nice, nu ben ik wel benieuwd naar welke twee pekel versies je gebruikt hebt.
De basis was het standaard bacon recept.
Bij de donkere versie zat nog extra ketjap manis, zwarte peper, karwijzaad, gerookt paprikapoeder, chilipoeder en knoflookteentjes in stukjes.
 
Ziet er goed uit!🤤
Hoe lang heb je ze gerookt? En heb je nog meer chunks toegevoegd dan die op de foto?
Heb de tijd niet bijgehouden. Alleen gekeken naar de kerntemperatuur van 68C. Ben begonnen met een lage bbq temperatuur. ca 90C. daarna is de opgelopen tot ca. 115C. Denk dat het wel minimaal 2 uurtjes erop heeft gelegen.
Tussentijds nog een extra chunk kersen toegevoegd.
 
Nice!
En leg je ze dan in een vacuümzak of gewoon “los” in de koelkast?
 
Hoe lang kun je het in de vriezer bewaren? Als het niet opgaat ;)
 
Tja, hemels natuurlijk. Je moet altijd wat bacon hebben en niets beter dan dit zelf maken en dit bewaren in de vriezer. Ziet er echt smakelijk uit!
 
Nog nooit gedaan, weer iets op de to do list! Ziet er top uit.
 
Nice!
En leg je ze dan in een vacuümzak of gewoon “los” in de koelkast?
Pekelen in een vacuĂĽmzak, welke niet volledig vacuĂĽm is getrokken zodat het pekelvocht wat makkelijker rond kan. Een ziplock zak kan ook prima. Pekelvocht moet er wel 7 dagen in blijven.
 
Hoe lang kun je het in de vriezer bewaren? Als het niet opgaat ;)
Een deel in de vriezer doen, is ook een stukje zelfbescherming ;). Het is op voordat je het weet! Denk dat je het makkelijk 4-5 maanden kunt bewaren. Maar voor die tijd is het allang op. Binnenkort staat het maken van moink balls weer eens op de planning. Met eigengemaakte bacon nog lekkerder.
 
Benk ik de enige die zijn spek koud rookt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan