BasBQ
Beef en Steak

Bacon 🥓

 
 
 

Robdijn

Pitmaster
Berichten
714
Volgens het recept van Noskos, een mooi stuk buikspek bereid tot bacon.
Als eerste de pekel van colorozozout en (riet)suiker:
IMG_20210529_115310.jpg

Vervolgens goed insmeren en zoveel mogelijk in een zip-lock zak frotten.
7 dagen lang, iedere dag eenmaal gedraaid en even een vlugge massage gegeven.
Afgelopen zaterdag het spek afgespoeld en te drogen gelegd in de koelkast. Even creatief geweest met satéstokjes bij gebrek aan de braadslede van onze Zweedse vrienden:
IMG_20210605_104020.jpg

Gisteren was het tijd om te gaan garen/roken. De OTP met Minion methode op 100 graden afgeregeld, 3 blokjes appelhout erop en het vlees boven de deflectorplate.
Bij 65 graden het vlees eraf gehaald, na het nemen van de verplichte foto, was het bijna vergeten:
IMG_20210606_152248.jpg

Even laten afkoelen in de keuken, en daarna de koelkast in. Vanmorgen uit de koelkast om er lapjes van te snijden:
IMG_20210607_102807.jpg

Zojuist tijdens mijn lunch een paar stukjes uitgebakken en op een boterham samen met een gebakken eitje opgegeten. Smaak is erg goed 👌🏻
De volgende keer wel nog wat dunner snijden denk ik.
Al met al heb ik nu nog 1.2 kg bacon in de diepvries 🤤. Het meeste zal eindigen als spekblokjes door de risotto of carbonara (daarvoor zijn de dikkere plakjes dan wel weer handig).
 
Dunner snijden? Waarom? Ziet er heerlijk uit, komt ook op het lijstje :D
 
ziet prachtig uit!
Ik geloofde mn ogen bijna niet toen ik het voor het eerst maakte.

en inderdaad op een eitje... lekker man

dunner snijden is nog wel een dingetje inderdaad
 
Dit lijkt me uitermate heel erg lekker. 😋
 
Heerlijk, maar dat dunner snijden is zo 2020 😉. Mooie dikke plakken
 
Heerlijk. Bacon is verzonnen om op de bbq gemaakt te worden
En dit is een hele mooie

Tip, kijk eens bij ikea bij de braadslede en ovenschaal. Kost bijna niks en je heb ze met een rekje. Ideaal. Eigenlijk een must have
 
Wauw wat lekker ziet dat er uit. Staat bij mij ook zo hoog op mijn verlanglijstje om te maken alleen ziet de penningmeester het niet zo zitten. (Ik denk dat ik deze keer een keer niet naar de penningmeester ga luisteren).

Had ik al gezegd dat het er echt lekker uitziet?? (kwijl kwijl)
 
Tip, kijk eens bij ikea bij de braadslede en ovenschaal. Kost bijna niks en je heb ze met een rekje. Ideaal. Eigenlijk een must have
Staat al op de planning als ik er weer eens ben, vandaar ook dat ik schreef:
bij gebrek aan de braadslede van onze Zweedse vrienden

alleen ziet de penningmeester het niet zo zitten
Voor de kosten hoef je het volgens mij niet te laten! Buikspek is niet al te duur, en zout en suiker zeker niet.
 
Voor de kosten hoef je het volgens mij niet te laten! Buikspek is niet al te duur, en zout en suiker zeker niet.
Klopt. Gerechten gemaakt van buikspek hebben een heel gunstig prijs - lekker verhouding
 
Ziet er geweldig uit. Ben bang dat ik op de achterzijde van de ToDo list moet verder schrijven.
 
Voor de kosten hoef je het volgens mij niet te laten! Buikspek is niet al te duur, en zout en suiker zeker niet.
Gaat bij de penningmeester ook niet zo zeer om de kosten maar ze ziet het niet zitten omdat ze Bacon niet zo speciaal vind.
 
Ziet er heerlijk uit. Binnenkort ook maar weer eens aan de slag, mijn 2kg voorraad is al bijna op ;-)
 
Mooi stuk bacon geworden. Dat komt wel op in de diverse gerechten.
 
Hier toch even een algemene vraag/stelling. Er is volgens mij weinig verschil tussen ontbijtspek en bacon.
Ik heb mijn spek koud gerookt en warm gerookt vind ik meer zeeuwsspek.
Hoe zit dit?
Als het via een ander draadje moet dan zie ik het wel. Het is niet mijn bedoeling het onderwerp te "kapen".
 
Mooi stuk klaargemaakt
De stokjes hebben het goed gehouden 👍🏻
 
Zit net even mijn bookmarks door te bladeren, en ga gelijk wat bacon eruit halen voor tussen de middag :-D
Onderstaande 3 weken terug naar aanleiding van de originele post gemaakt, met als toevoeging dat ik de basis bbq rub van Dennis toegevoegd heb

IMG_20210710_181001.jpg
 
Oh lekker zeg.
Ik ga hem bewaren voor Bacon day denk ik, maar deze gaan we dan wel maken.
Lekker zeg, genieten!

En wat Frits zegt, lekker dikke plakken joh, je maakt het om van te genieten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan