Volgens het recept van Noskos, een mooi stuk buikspek bereid tot bacon.
Als eerste de pekel van colorozozout en (riet)suiker:
Vervolgens goed insmeren en zoveel mogelijk in een zip-lock zak frotten.
7 dagen lang, iedere dag eenmaal gedraaid en even een vlugge massage gegeven.
Afgelopen zaterdag het spek afgespoeld en te drogen gelegd in de koelkast. Even creatief geweest met satéstokjes bij gebrek aan de braadslede van onze Zweedse vrienden:
Gisteren was het tijd om te gaan garen/roken. De OTP met Minion methode op 100 graden afgeregeld, 3 blokjes appelhout erop en het vlees boven de deflectorplate.
Bij 65 graden het vlees eraf gehaald, na het nemen van de verplichte foto, was het bijna vergeten:
Even laten afkoelen in de keuken, en daarna de koelkast in. Vanmorgen uit de koelkast om er lapjes van te snijden:
Zojuist tijdens mijn lunch een paar stukjes uitgebakken en op een boterham samen met een gebakken eitje opgegeten. Smaak is erg goed
De volgende keer wel nog wat dunner snijden denk ik.
Al met al heb ik nu nog 1.2 kg bacon in de diepvries
. Het meeste zal eindigen als spekblokjes door de risotto of carbonara (daarvoor zijn de dikkere plakjes dan wel weer handig).
Als eerste de pekel van colorozozout en (riet)suiker:
Vervolgens goed insmeren en zoveel mogelijk in een zip-lock zak frotten.
7 dagen lang, iedere dag eenmaal gedraaid en even een vlugge massage gegeven.
Afgelopen zaterdag het spek afgespoeld en te drogen gelegd in de koelkast. Even creatief geweest met satéstokjes bij gebrek aan de braadslede van onze Zweedse vrienden:
Gisteren was het tijd om te gaan garen/roken. De OTP met Minion methode op 100 graden afgeregeld, 3 blokjes appelhout erop en het vlees boven de deflectorplate.
Bij 65 graden het vlees eraf gehaald, na het nemen van de verplichte foto, was het bijna vergeten:
Even laten afkoelen in de keuken, en daarna de koelkast in. Vanmorgen uit de koelkast om er lapjes van te snijden:
Zojuist tijdens mijn lunch een paar stukjes uitgebakken en op een boterham samen met een gebakken eitje opgegeten. Smaak is erg goed

De volgende keer wel nog wat dunner snijden denk ik.
Al met al heb ik nu nog 1.2 kg bacon in de diepvries