Beef en Steak

Asperges á la flamande en reverse sear còte à l´os

Grimlord

Gemarineerd
Omdat ik nog steeds van thuis uit moet werken en vrouwlief op woensdag maar een halve dag naar school moet om les te geven, neem ik op woensdag meestal een langere lunchpauze en neem ik iets meer tijd voor een lekkere maaltijd.

De asperges werden geschild en een 8-tal minuten gekookt om daarna in ijswater te koelen en deze in een theedoek te wikkelen.
a4b0b8d899c4d272df1a2113ad094bff.jpg

Intussen de Q aangestoken, heatdeflector er in en het gietijzeren rooster om deze mooi te laten opwarmen tot 120⁰, de cote à l´os van kruiden voorzien, peper,zout en wat provencaalse kruiden.
0d0bb62bd80390132d2baf01438422d3.jpg

Het vlees gegaard tot een kerntemperatuur van 40⁰
73695f95756b558cb00188eda67c046e.jpg

en het dan even laten rusten en het vuur opgepookt naar een 240⁰. Het vlees dan afgegrild tot de kernthermometer 56⁰ aangaf.
6d56917394871d56a43317b1e88cc634.jpg

Terwijl het vlees ff aan het rusten was, de temperatuur in de Q teruggebracht naar 190⁰, de asperges voorzien van wat peper en zout en een beetje olijfolie en vervolgens de asperges 2-3 minuten gegrild en ze dan gedraaid zodat de andere zijde ook nog een 2-tal minuten kon grillen.
6b64cc73cecd76bf78280ee8a2fd4bc4.jpg

Samen met wat mimosa van ei en botersaus geserveerd (bedenk me nu pas dat ik geen peterselie meer in huis had)
4da79612a99fc86ccd82bfc5881e50b2.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Heb al heel vaak groene asperges gebakken op de Q maar nog nooit gedacht om witte klaar te maken op een minder klassieke wijze.
Ziet er alleszins heerlijk uit!

Heb al heel vaak groene asperges gebakken op de Q maar nog nooit gedacht om witte klaar te maken op een minder klassieke wijze.
Ziet er alleszins heerlijk uit!
Moet je zeker eens proberen, is verrassend lekker.

Ga ik ook eens proberen met wit goud op de Q, mooi hoor! 🔥 (y)

zo, dat ziet er goed uit zeg!!
lekker hoor

Zonder peterselie zou ik het ook gelust hebben

Wat een heerlijke lunch. Water loopt me in de mond. Dat moet smullen geweest zijn.

Witte Asperges grillen kan ook zonder ze voor te koken hoor. Dan behouden ze meer smaak. Echt een favoriet van me. Je moet ze dan alleen iets vaker draaien. En net zo als op jou foto, het rooster op de hoge positie houden. Krijg er nu al zin in

Ziet er fantastisch uit!!! Ga ik ook eens proberen. Direct een vraagje. Zie ik dat je een deflector gebruikt en je grill grate? Of zie ik dat verkeerd?
Ik gebruikte een deflector om mijn vlees indirect tot op 40° kerntemperatuur te brengen, barcecue op een 120°
Daarna de deflector er uit en de temperatuur laten stijgen tot een 240° en dit ff vasthouden.
Ik gebruikte een gietijzeren rooster.
Voor de asperges liet ik de temperatuur zakken tot rond 190° (vlees moest toch nog ff rusten).

Wat een heerlijke lunch. Water loopt me in de mond. Dat moet smullen geweest zijn.

Witte Asperges grillen kan ook zonder ze voor te koken hoor. Dan behouden ze meer smaak. Echt een favoriet van me. Je moet ze dan alleen iets vaker draaien. En net zo als op jou foto, het rooster op de hoge positie houden. Krijg er nu al zin in
Had ook al gelezen over de mogelijkheid om ze te grillen zonder voor te koken, iets wat ik zeker ga proberen wanneer er geen vlees bij wordt gegeten. Nu kwam de timing om de temperatuur in mijn ei te laten zakken en de asperges te grillen en de tijd die het vlees nodig had om te rusten mooi overeen.

Terug
Bovenaan Onderaan