BasBQ
Beef en Steak

advies rookhout bij Shortribs

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
Volgend weekend kan ik uiteindelijk de shortribs op de Q gooien leggen welke al een tijdje in de vriezer liggen. Het wordt mijn eerste keer en ik ben benieuwd welk rookhout jullie zouden adviseren. Ik wil gebruik maken van wat ik nu nog op voorraad heb:

Chuncks:
-Kersen
- Appel

Snippers (+smokebox)
- Wiskey
- Appel
- Beuken

Ik heb iets te veel snippers op voorraad (gegeven paard kijk je niet in de bek) maar ik ben wel benieuwd of die zo effectief zijn met een smokebox. Ik heb nog nooit eerder met een smokebox gewerkt dus ik heb ook werkelijk geen idee hoe het verhoudt qua rook met goede chunks.

Ik denk er nu aan om gewoon kersen chuncks te gebruiken, maar ben benieuwd wat jullie advies is!
 
Laatst bewerkt:
Rund mag best wel een stevige rooksmaak hebben. Ik gebruik meestal eiken voor rundvlees, dus zou ik voor de whisky gaan.
 
Verplaatst naar de rookkamer, lees AUB de regels in het receptenonderdeel.
B.t.w.: Afval gooien we in de afvalbak, Vlees, Vis, Groentes en andere etenswaren leggen we op het BBQ rooster.;)
 
Voor rund idd naar Eik of Hickory gaan. Maar zal altijd persoonlijke smaak zijn.

Wat de smokerbox betreft, dat werkt perfect. En moest je er geen hebben, kun je ook gewoon de snippers in een bolletje alu folie doen en daar gaatjes in prikken. De smokerbox van the bastard dat ik heb, als die helemaal vol is, denk ik dat dit hetzelfde is als 2 chunks. En als ik short ribs doe, gebruik ik 3 chunks.
 
Bedankt voor de tips allemaal! Het gaat whiskyhout worden, kan ik ook meteen mijn smokerbox proberen, die zit nog nieuw in het folie.
 
Heeft iemand een idee wat de verhoudingen zijn tussen Rooksnippers en chuncks? Ik heb ooit ergens gelezen dat één handje rooksnippers één chunk vervangt. Klopt dit een beetje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan