BasBQ
Beef en Steak

6 KG Pulled Pork voor 2e Paasdag

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
Goedemorgen!

Al meerdere keren gemaakt maar eigenlijk nooit een verslagje van geschreven. Maar die stickertjes zijn toch wel heel mooi, dus hierbij mijn verslag van een run Pulled Pork voor een stickertje. En natuurlijk gewoon omdat het lekker is  ;).

Vandaag een (klein) bbq feestje dus gisteren wat voorbereidingen getroffen. 6 KG procureur van Nederlands varken gehaald bij de Hanos om lekker Pulled Pork van te maken. Dit volgens recept van Jord Althuizen uit Smokey Goodness 1.
krNvdWPl.jpg


Begonnen met het verwijderen van de harde stukken vet en het insmeren met Amerikaanse mosterd. Daarna voorzien van een mooie laag rub Piggy Mix van Jord en een nachtje in de koelkast laten inwerken.
xHOTafrl.jpg
   
2ewucuhl.jpg
   

xCohHqCl.jpg


Volgende dag de bbq voorbereid op indirect met een temperatuur van 100 a 110 graden. Ik gebruik(te) hiervoor kokos briketten van het huismerk van de Sligro. Overigens, laatst kocht ik zo'n zelfde zak voor m'n schoonvader en deze roken en ruiken enorm. Iemand een idee of ze van leverancier gewisseld zijn?

De procureurs op de bbq, nog wat extra rub er op en een mix van appel en beuk rookhout. Deksel dicht en een uurtje wachten. Is toch best vol met 6 kg procureur op een 57 cm Weber :D.
kNPI0hKl.jpg


Ondertussen een spray voorbereid van appelsap, appelcider azijn en Jack Daniels. Allemaal in gelijke delen. Om het uur de varkentjes bespoten met dit heerlijke mengsel en het rookhout bijgevuld.
h4yRtQdl.jpg


k17MSXRl.jpg
   
cmFdlThl.jpg


Na 4 uur roken het vlees ingepakt, kolen bijgevuld en de temperatuurmeter er in. Wachten tot het een kerntemperatuur van 87 graden heeft bereikt. Dit bleek uiteindelijk nog eens 9 uur te duren dus m'n geduld werd flink op de proef gesteld  ;). Wel erg blij dat ik het een dag van te voren heb gemaakt, want met een huis vol hongerige mensen en een temperatuurmeter die een uur op 80 graden blijft hangen, zit je niet op je gemak :D.
TiuNwval.jpg


De eerste procureur was om 23.30 op 87 graden. Deze een half uurtje laten rusten en vervolgens uitgepakt. Het vlees was botermals en viel al uit elkaar door het enkel op te pakken met een bbq tang. Dit scheelde dus weer een hoop werk met de bear claws. Nog een paar lepels bbq rub toegevoegd en alles gemengd met het vocht wat in het aluminium folie was achtergebleven.

45 minuten later was ook de 2e procureur op 87 graden. Laten rusten en ook deze viel vanzelf uit elkaar. Deze kreeg dezelfde behandeling met wat extra rub en de sappen van het vlees.
h3pD53pl.jpg
   
oaNkRZIl.jpg


1ySgPJUl.jpg


Vervolgens alles laten afkoelen en de koelkast in. Wachtend op de broodjes, bbq saus en de zelfgemaakte coleslaw :D. Smakelijk!
 
Lekkerrrrr  :)
 
Zo dat ziet er heerlijk uit :) doet u mij ook maar een broodje, jummie.
 
Ik hoop dat het bij ons er ook zo uit gaat zien  vanavond!
Heerlijk PP.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

 
Bedankt allemaal! Die geur iedere keer als ik de koelkast open doe, mmmh krijg je honger van!

Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Bedankt! Op naar de kip en koei :)
 
Kan je voorlopig mee vooruit zo te zien. :D
Ziet er lekker uit.
Gefeliciteerd met je knor. <:p
 
Gefeliciteerd met je Knor en dat er een heerlijke geur uit je koelkast komt begrijp ik ;) ik vind het ook altijd zo lekker in de tuin ruiken als ik PP maak.
 
Das een mooie hoop pulled pork, doe mij maar een broodje.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Dat ziet er lekker uit!
Toevallig heb ik ook nog pp staan, maar die is voor een andere keer.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

 
Altijd lekker en gefeliciteerd met je knor.
 
Bedankt allemaal!

Gisteren de PP weer opgewarmd en damn, die was lekker! Moet zeggen, beste smaak en meest sappig tot nu toe. Dat is vast ook de reden dat alles, op 3 porties voor mezelf na :D, op is...

Nu zou ik alleen graag weten waar het toch wel grote verschil in smaak en sappigheid vandaan komt. Zit dit puur in het vlees? Ik heb dit keer procureur van Nederlands varken van de Hanos gebruikt. Vorige keren was procureur (standaard kwaliteit) van de Sligro, deze was een stuk droger en taaier. Daarvoor een keer een stuk gehaald bij de slager (Jos Havermans in Wagenberg) maar dit was erg vet en er bleven ook harde stukjes tussen het vlees zitten.
Wat me wel opviel, de voorgaande keren was het toch wel in 8 tot 10 uur klaar, dit keer 14 uur. Dat zal ongetwijfeld zorgen voor extra sappig en mals vlees. Iemand een idee?
 
Wat een ontzettend leuke labeltjes heb je voor die rubs!
 
Sander72 zei:
Wat een ontzettend leuke labeltjes heb je voor die rubs!

Thanks! Gemaakt van labeltjes van de Action en stempeltjes van de Hema. Dus credits zijn voor haar :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan