BasBQ
Beef en Steak

1e keer brisket op mijn zelf gemaakte offset smoker

 

Bram koning

Kooltjesharker
Berichten
142
Samen met [mention]SaproniQ [/mention] stond de brisket op onze to do list, na enige tijd hadden we een dag gevonden waarop we samen de brisket klaar konden maken. Vrijdag avond hebben we de brisket klaar gemaakt zodat deze zaterdag op de smoker kon.
464a41ad48b63f73902a7a19d6eaaa3f.jpg

We hadden besloten om de rub beefalicious van smokey goodness te gebruiken.
7ec896cd71f5267b449cb82b1ee683fa.jpg

Dit is een brisket flat van om en nabij de 2,7 kilo. Om 09.00 staken we de bbq aan zodat het vlees er om 0945 erop kon. De temperatuur is bijna de hele tijd rond de 110 graden geweest, we hebben de brisket gerookt op hickory hout.
De eerste 5 uren ging de brisket heel mooi op temperatuur totdat deze in de stall kwam, dat was om 13.45. Toen was de brisket 61 graden, het heeft uiteindelijk tot 16.10 geduurd dat de brisket uit de stall kwam.
88e4304f4198b5e8272af51f04762ce4.jpg

We besloten toch om 17.00 de brisket in te pakken in alu folie, zodat we het proces iets konden versnellen. We wouden savonds namelijk nog de brisket proeven omdat we dit allebei nog nooit eerder hadden gegeten. De kerntemparatuur liep vervolgens ieder uur met 5 graden op. Uiteindelijk om 22.00 was de brisket klaar, deze hebben we even goed in gepakt en een uur laten rusten. Om 23.00 hebben we de brisket aangesneden en geproefd.
f8e48a0d6fd120a2b133d5169e54adb1.jpg

05465f767349793c77117e3a58a3a303.jpg

0683f5ef437052d26f9a3a01fe8b600d.jpg

Al met al was voor ons de brisket enorm geslaagd! We wisten niet hoe het smaakte maar wat een heerlijk stukje vlees was het geworden! I hope you enjoyed it.
 
Nee er zit geen selderij in de rub. De brisket is wel aardig gerookt maar niet te erg van smaakt.
Rookring zegt niet zoveel over de rokerigheid van het product. Het zijn de nitraten/Nitriet uit de rook die dit effect veroorzaken, wat dus ook te faken is met selderij (nitraatrijk), of zelfs colorozo zout. Daarom mogen juryleden niet keuren op basis van rookring bij bbq wedstrijden. Misschien dat het gebruikte hout gewoon veel nitraat bevatte ofzo. Hoe dan ook, het resultaat mag er wezen
 
mooie run met een goed eindresultaat. het ziet er goed uit zeg.
volgens mij is het ook nog best gezellig geweest.
tja, wie heeft nu de koe verdiend?
 
Rookring zegt niet zoveel over de rokerigheid van het product. Het zijn de nitraten/Nitriet uit de rook die dit effect veroorzaken, wat dus ook te faken is met selderij (nitraatrijk), of zelfs colorozo zout. Daarom mogen juryleden niet keuren op basis van rookring bij bbq wedstrijden. Misschien dat het gebruikte hout gewoon veel nitraat bevatte ofzo. Hoe dan ook, het resultaat mag er wezen

Ahaa, al gaande leert men! Ik wist dit niet maar bedankt voor de info.
 
Mooie reportage, mooi stuk vlees. De volgende keer bij de stall gelijk inpakken, dat geeft een malser resultaat aangezien tijdens de stall alleen vocht staat te verdampen uit je vlees

gefeliciteerd met je koetje.
 
Mooie reportage, mooi stuk vlees. De volgende keer bij de stall gelijk inpakken, dat geeft een malser resultaat aangezien tijdens de stall alleen vocht staat te verdampen uit je vlees

gefeliciteerd met je koetje.

Dankjewel voor je tip
 
Dapper hoor, brisket kan best lastig zijn.
Gefeliciteerd heren, top prestatie!
 
Mooie run. En een prachtig resultaat. En hoe de rookring tot stand is gekomen maakt me niet uit. Het ziet er super egaal uit. Mooi zo. Heb je nog een foto van de smoker.
Gefeliciteerd met je koei.
 
Mooie run. En een prachtig resultaat. En hoe de rookring tot stand is gekomen maakt me niet uit. Het ziet er super egaal uit. Mooi zo. Heb je nog een foto van de smoker.
Gefeliciteerd met je koei.

8a9f0b0bf7f73cc2d93d53bbd4faa0b5.jpg

8e50301f31ea0b9c1cf357a8333abf1d.jpg


Dit is mijn smoker, gemaakt van 3 mm rvs staal en het hout is kastanjehout.
 
Dat is een mooie brisket geworden met prachtige rookring! En die zelfgemaakte smoker van je heeft zijn dienst zeker bewezen, daar mag je ook trots op wezen (y)
 
Pareltjes, zowel smoker als vlees. Topdag gehad dus

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Mooi eindresultaat
Wat later dan gehoopt maar de smaak maakt dat weer goed
 
Terug
Bovenaan Onderaan