Beef en Steak

1e keer bastard opstarten

 

Spoon

Sprokkelaar
Berichten
32
Hoi allen,

Over een paar dagen komt mijn bastard urban large binnen en ik ben me alvast aan het orienteren op wat ik als eerste ga maken.
Heb de kolen besteld plus wat rooksnippers en plankjes.

Wat is een leuk, mooi gerecht om mee te starten op een bastard? Ook rekening houdende met de temperaturen waar hij de eerste drie keren aan moet voldoen?

Ik zal zelf te denken aan
- parelhoen met groene asperges en tomaten chutney (was van het weekend bij de sligro en toen werd dit daar klaargemaakt op de kamado welke geproeft mocht worden)
- ribeye met chimichurri
- zalm op een rookplankje

Maar misschien hebben jullie nog goede tips?
 
Heb je al eens met een kamado gewerkt?

Zelf deed ik eerst de technieken uitproberen. Eerste keer gewoon simpel broodje hamburger waarbij de hamburgers grilled werden.

2 keer pulled pulled chicken voor een kortere low en slow.

Beetje feeling krijgen met de schuiven en de opstelling.
 
thanks!

Ik heb nu twee keer bij bbqexperience center een kamadonworkshop gedaan. Dus de theorie erachter begrijp ik 😅. Nu de praktijk nog. Thanks!
 
Gefeliciteerd met je aanwinst. Ik zou een recept zoeken op dit forum.
Noskos geeft goede uitleg wat te doen en hoe de Kamado in te stellen. Als je een paar recepten hebt uitgeprobeerd kom je vanzelf op het punt zelf dingen te bedenken. :D
 
Thanks!

De dingen die ik heb opgenoemd zijn trouwens recepten die ik heb liggen van de sligro of van bbqexperience center. Ze zijn iig niet zelf bedacht 😅.
 
Gefeliciteerd, mooie BBQ.

Ben zelf destijds op de Bastard begonnen met dingen die eventuele uitschieters goed vergeven, zoals spareribs en buikspek. Je moet zo'n bbq toch eerst een beetje leren kennen is mijn ervaring. Schoot zelf in eerste instantie nog best door doordat de topvent niet helemaal lekker sloot.

Als ik mij goed herinner stond in de handleiding dat er geen opstookprotocol voor eerste gebruik van toepassing was.

Belangrijkste: geniet ervan en veel gebruiken.
 
Spareribs, Buikspek, Pulled Pork is goed te doen ook voor een eerste keer. Kost je ook geen vermogen aan vlees mocht het toch wat minder lukken.
 
Vanmiddag gaat hij aan 😅. Best spannend op een of andere manier. (Ondanks dat ik 2 x een kamado workshop heb gevolgd.)
Ik ga een beenham indirect klaarkamen via de revearse sear methode en ingesneden aardappels ditect met kruideboter in de gietijzeren pan. Daarnaast nog wat courgette en paprika grillen. Als toetje zelfgemaakt mango/ platte perzik ijs. Wilde eerste mango en annanas grillen met een choco toetje maar misschien is dat al complex zat 😅
 
IMG_0504.jpeg
IMG_0505.jpeg


Ruim op tijd begonnen en dat is maar goed ook 😅. Maar het eten was super. De beenham nog even op de gril gelegd en de bbq staat nu af te koelen. Hoe snel zou dat moeten gaan?

Er was wel iets meer rook dan ik had verwacht en dat vonden mijn buren en mijn kleren iets minder maar het smaakt naar meer 😁
 
Door een wokkel kan er wat meer rook ontstaan bij het aansteken. Als je goed houtskool hebt zou de rook mee moeten vallen, tenzij je natuurlijk rookhout toevoegt of er vet in je kolen druipt. En die fijne rookgeur in je kleding krijg je gratis bij je BBQ. Je buren vaak laten proeven kan helpen om klachten tegen te gaan.
 
Kan aan je wokkel liggen. Er zijn er die meer roken.
Goed uit draaien en los maken en zorgen dat de lucht er goed bij komt .

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Thanks! Vrijdag ga ik aan de slag met een lamsrack. Dus ga het meteen even testen :)
 
Goed vooruitzicht

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ikzelf ben begonnen met moink balls, daarna spare ribs. Maar in mijn instructie stond 3 keer niet hoger dan 150 graden, is veel discussie over maar ik heb me er maar gewoon aan gehouden. Veel plezier met je basterd!
 
Thanks! Inmiddels al
- beenham
- lamsrack
- pizza
- zalm op cederhout
- picanha

gemaakt. Ben alleen nog niet zo goed in het vastleggen enzo ervan 😂😱.

Binnekort eens pulled pork proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan