- Berichten
- 5.060
Lang geleden vertrok ik voor mijn eerste reis vanaf Schiphol, over de Noordpool, naar Yokohama om daar als jonge werktuigkundige (machinist) aan boord te gaan van een schip van de roemrucht Nedlloyd. Schitterende reis o.a., Japan, Filipijnen, Korea, Indonesië, Singapore, Maleisië, Sri Lanka, East & South Africa vv.
De bemanning bestond uit Indonesische matrozen, bootsman en baas machinekamer. Aangevuld met een indonesische kok....
Dus 10 maanden geen gestampte pot en gekookte aardappelen, maar heerlijk
genoten van de exotische pot. De interesse om zelf te koken was dus snel gewekt.
's Nachts, na de eerste wacht of de hondenwacht, stond bij de bemanning altijd wel ergens een potje op het vuur te pruttelen, dus aanschuiven en happi happi met bir doen. Vaak was dit lontong met saté.
En ik hou nog steeds van deze keuken en de gerechten eruit.
Dus toen ik de vraag links en rechts stelde "wat kan ik voor mijn signature dish maken", was het unanieme antwoord "Iets Indonesisch".
Dus weer terug in de historie; Lontong met saté is een van de eerste gerechten die ik gemaakt heb na die eerste reis. De satés heb ik toen nog gegrild op een good old Hibachi grill. (zo'n gegoten bakje met verstelbare roostertjes. ).
Dus dat wordt mijn Signature Disch; Saté Ayam, Lontong, Atjar Machinist, katjang saus, aangevuld met ezelsoren, sambal en ketjap.
Voorbereiding:
Alles voor de lontong, de marinade voor de saté en de atjar bij elkaar gezocht.
Uiteraard de helft vergeten. Dus de ingrediënten voor de pindasaus staat om een separate foto.
En ook aan dit werk komt een einde en zit alles in bakjes en zakjes.
Uitvoering:
Om het authentieke enigszins te benaderen heb ik de W47 van stal gehaald. Met stenen een scheiding tussen vuurbak en koude deel gemaakt.
Kolen in de hens en over de top laten gaan.
Daarna de saté ayam erop en grillen maar. Ondanks alle voorbereiding drie stokjes afgefikt.
. Satés grillen geeft geen tijd voor voor het maken van foto's.
Tevens heeft één stokje met daarop het lekkers op wonderbaarlijke wijze aan deze hel op aarde kunnen ontsnappen.
(ik had vroeger ook geen thermapen ..
)
En dan....het einde komt in zicht.
Bedankt voor het lezen.
Alles is door de CEO gekeurd en op gepeuzeld.
Helaas moet ik bekennen dat het gesmaakt heeft.
De bemanning bestond uit Indonesische matrozen, bootsman en baas machinekamer. Aangevuld met een indonesische kok....
Dus 10 maanden geen gestampte pot en gekookte aardappelen, maar heerlijk

's Nachts, na de eerste wacht of de hondenwacht, stond bij de bemanning altijd wel ergens een potje op het vuur te pruttelen, dus aanschuiven en happi happi met bir doen. Vaak was dit lontong met saté.
En ik hou nog steeds van deze keuken en de gerechten eruit.
Dus toen ik de vraag links en rechts stelde "wat kan ik voor mijn signature dish maken", was het unanieme antwoord "Iets Indonesisch".
Dus weer terug in de historie; Lontong met saté is een van de eerste gerechten die ik gemaakt heb na die eerste reis. De satés heb ik toen nog gegrild op een good old Hibachi grill. (zo'n gegoten bakje met verstelbare roostertjes. ).
Dus dat wordt mijn Signature Disch; Saté Ayam, Lontong, Atjar Machinist, katjang saus, aangevuld met ezelsoren, sambal en ketjap.
Voorbereiding:
Alles voor de lontong, de marinade voor de saté en de atjar bij elkaar gezocht.
Uiteraard de helft vergeten. Dus de ingrediënten voor de pindasaus staat om een separate foto.
En ook aan dit werk komt een einde en zit alles in bakjes en zakjes.
Uitvoering:
Om het authentieke enigszins te benaderen heb ik de W47 van stal gehaald. Met stenen een scheiding tussen vuurbak en koude deel gemaakt.
Kolen in de hens en over de top laten gaan.
Daarna de saté ayam erop en grillen maar. Ondanks alle voorbereiding drie stokjes afgefikt.

Tevens heeft één stokje met daarop het lekkers op wonderbaarlijke wijze aan deze hel op aarde kunnen ontsnappen.


En dan....het einde komt in zicht.
Bedankt voor het lezen.
Alles is door de CEO gekeurd en op gepeuzeld.
Helaas moet ik bekennen dat het gesmaakt heeft.

Laatst bewerkt: